Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix FZ38: nejlepší ultrazoom současnosti?

6.10.2009, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Ultrazoomy Panasonic řady FZ jsou velmi oblíbené. V nové verzi Lumix FZ38 zůstal objektiv naštěstí stejný jako u předchůdce, Panasonic však vylepšil ostření, videosekvence, stabilizaci a čip dostal 12MPx rozlišení. Zůstane i nadále špičkou na trhu ultrazoomů?

Měření rychlosti


Fotoaparáty značky Panasonic byly vždy známy solidní rychlostí, k čemuž jim dopomáhaly procesory Venus Engine. V modelu FZ38 je rovnou verze Venus Engine HD. Má nabízet kratší startovací časy, spoustu nových technologií i dopomoci k rychlejšímu ostření. U sekvenčního snímání se nezapočítává první snímek pořízený v čase 0,00 s. Byla použita 4GB SDHC karta Sandisk Ultra II.
  • První snímek - 3,5 sekundy (Patrně něco nekalého, fotoaparát měl velké problémy se startem, očividně jen chyba daného kusu, protože jiné testy na internetu skutečně potvrzují startovací čas 1,2 sekundy.)
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,25 až 0,4 sekundy (Panasonic skutečně nelže, když mluví o zrychleném ostření u modelu FZ38. Pokud zapnete průběžné doostřování Q-AF, které není ani tak moc náročné na elektrickou energii, není problém srazit čas ostření na širokém ohnisku pod výtečných 0,3 sekundy. To nemají ani levné zrcadlovky. Bez průběžného ostření se vejdete do stále naprosto vynikajících 0,4 sekundy.)
  • Snímek bez namáčknutí wide makro - 0,55 až 0,65 sekundy (Se zapnutým makro režimem se ostření trochu prodlouží. Pokud je objektiv zaostřen úplně někam jinam, ostření se může ještě výrazně prodloužit.)
  • Snímek bez namáčknutí tele - 0,6 až 1,5 sekundy (Zde hodně záleží na tom, zda je předostřeno nebo ne. Pokud je, a to buď z předchozího snímku nebo pomocí průběžného ostření, lze počítat s časy kolem 0,6 sekundy nebo trochu více. To je výborné. Pokud ale ostří od počátku, pak počítejte raději s 1,2 až 1,5 sekundy.)
  • Snímek bez namáčknutí tele makro - od 0,9 sekundy (S makro režimem si na dlouhém ohnisku hodně užijete. Pokud nefotíte makro, určitě makro režim vypněte. Je-li zhruba předostřeno, dá se s 0,9 sekundy poměrně dobře pracovat, ale pokud ostří od úplně jiné vzdálenosti, lze se dostat i ke dvěma sekundám.)
  • Snímek s namáčknutím - OK
  • Čas snímek-snímek - 1,7 sekundy (Na kompakt velmi dobrý čas, je ale nutno chytit velmi zvláštní grif. FZ38 ukazuje pořízený snímek a zmáčknutí spouště jen zruší tento náhled, ale nezačne ostřit a fotit. Takže při náhledu je nutno rychle dvakrát namáčknout spoušť. Prvním zrušíte náhled, druhým aktivujete focení následného snímku.)
  • Čas snímek-snímek makro - 2,0 sekundy (Zde se trochu projevuje delší ostření makro režimu.)
  • Čas snímek-snímek Inteligentní expozice - 1,5 sekundy (Je zajímavé, že focení je ještě rychlejší než ve výchozím stavu.)
  • Čas snímek-snímek s bleskem - 2,1 sekundy (Blesk se velmi rychle nabíjí, takže nebudete mít problém.)
  • Čas snímek-snímek RAW - 2,6 sekundy (Musíte počkat, až se fotografie uloží na kartu, dřívější zmáčknutí spouště bude nezaznamenáno a je pak nutno mačkat znovu.)
  • Čas snímek-snímek RAW+JPEG - 3,9 sekundy (Fotoaparát dlouho ukládá i na poměrně rychlou kartu.)
  • Sekvenční snímání - 1,25 fps (3,2 sekundy na 5 snímků. V lepší JPEG kvalitě lze uložit jen tři snímky. Toto je jediné sekvenční snímání v plném rozlišení, RAW není podporován.)
  • Sekvenční snímání Priorita rychlosti - 7,5 fps (13,2 sekundy na 99 snímků, ukládání do 18,4 sekundy. Rychlost poněkud zaostává za 10 fps, které udává Panasonic. FZ38 má tendenci používat vysoké ISO, např. 800, rozlišení je jen 3 MPx.)
  • Sekvenční snímání Priorita kvality - 5,15 fps (19,35 sekundy na 100 snímků, ukládání do 23,1 sekundy. Opět trochu zaostává za 6 fps, které jsou udány výrobcem. Rozlišení 3 MPx, proti předchozímu používá trochu nižší ISO, např. 500.)
  • Sekvenční snímání s bleskem - 1,25 fps (3,2 sekundy na 5 snímků. Rychlé sekvenční snímání, blesk je nabit rychle.)
  • Přezoomování pomalé - 7,3 sekundy (Při malém vychýlení páčky zoomu se ohnisko mění jen velmi pomalu, což je dobré pro přesnou úpravu ohniska.)
  • Přezoomování rychlé - 2,5 sekundy (Větší vychýlení páčky zrychlí pohyb objektivu, mohlo by to být ale i o něco lepší.)

Svými časy tedy Panasonic FZ38 opravdu potěší (vyjma startovacího času, který byl patrně jen chybou testovaného kusu). Ostření patří mezi nejrychlejší, časy mezi snímky jsou také velmi dobré, leč bych uvítal, kdyby stačilo jedno zmáčknutí spouště k pořízení dalšího snímku.


Optický a digitální zoom


FZ38 nabízí 18× optický zoom, který je sice v kategorii ultrazoomů spíše menší, nicméně dle mého názoru je více než dostatečný.


expoziční čas 1/200 s, clona F5, citlivost ISO 80, ohnisko 27 mm, klikněte pro zvětšení

Záběr je dostatečně široký, při citlivosti ISO 80 zde najdete jen velmi mírný šum, který má charakteristický vzhled pro Panasonic. Tedy občasné, nepříliš pravidelné hrudky. Chromatická aberace je odstraňována softwarově, fotoaparát ale patrně neměl příliš práce. Objektiv je poměrně kvalitní a na tuto chybu tolik netrpí. Překvapivě dobrá je i ostrost v rozích.


expoziční čas 1/200 s, clona F4,4, citlivost ISO 80, ohnisko 486 mm, klikněte pro zvětšení

FZ38 díky 18× zoomu nabídne velmi dobré přiblížení. Díky mírnému šumu je snímek trochu rozzrněný, ale patří k tomu lepšímu ve své kategorii. Vlevo dole si můžete všimnout, jak fotoaparát odstranil chromatickou aberaci.


expoziční čas 1/200 s, clona F4,4, citlivost ISO 80, ohnisko 486 mm + 4× digitální zoom, klikněte pro zvětšení

Digitální zoom pracuje u FZ38 překvapivě dobře. Pochopitelně kvalita klesá, ale snímky jsou v menších rozlišeních dobře použitelné. Rozhodně to ale s digitálním zoomem nepřehánějte, používejte jej ve vlastním zájmu co nejméně. Fotoaparát nabízí ještě Extra optický zoom, který slibuje větší zoom a nezhoršenou kvalitu. Jde v podstatě o digitální zoom bez interpolace na vyšší rozlišení, takže ve výsledku nabídne přesně totéž, co digitální zoom.


expoziční čas 1/400 s, clona F,6, citlivost ISO 80, ohnisko 27 mm, klikněte pro zvětšení

Příjemný výsledek se širokým úhlem záběru. Detaily i ostrost jsou docela v pořádku, chromatickou aberaci nebo vinětaci zde nenajdete.


expoziční čas 1/500 s, clona F5,6, citlivost ISO 80, ohnisko 486 mm, klikněte pro zvětšení

Je vidět, že objektiv spolu s 12MPx čipem už nestíhá tak krásně jako u FZ28. Míra detailů je na svou třídu dobrá, ani chromatické aberace zde není tolik jako u nových ultrazoomů s 20× nebo 24× zoomem, ale přeci jen je těch optických chyb trochu více než u FZ28. A to i přesto, že je použit stejný objektiv. Vypadá to, že Panasonic použil trochu slabší softwarové odstraňování a rovněž, že optické chyby vyrašily s vyšším rozlišením čipu.


expoziční čas 1/200 s, clona F5,6, citlivost ISO 80, ohnisko 486 mm + 4× digitální zoom, klikněte pro zvětšení

Opět se potvrzuje, že v menších rozlišeních je digitální zoom použitelný, ale ve větších bych byl už opatrnější.


Protisvětlo


U focení v protisvětle lze očekávat větší problémy díky širokorozsahovému objektivu i vysoké hustotě pixelů, což může způsobovat slabší dynamický rozsah.


expoziční čas 1/640 s, clona F8, citlivost ISO 80, ohnisko 98 mm, klikněte pro zvětšení

Tento snímek má typické odlesky objektivů Leica na fotoaparátech Panasonic. Tedy několik načervenalých fleků kolem zdroje světla. Občas to vypadá i stylově, v samotné ploše snímku už se moc odlesků neobjevuje. Velký pozor na slunce v zákrytu stromů, vznikají pak plošně velké fialové odlesky.


expoziční čas 1/60 s, clona F3,2, citlivost ISO 80, ohnisko 55 mm, klikněte pro zvětšení

Na dalších dvou snímcích chci ukázat vliv režimu Vysoká dynamika. Takže nejprve snímek v klasickém režimu s velmi světlou oblohou.


expoziční čas 1/100 s, clona F3,2, citlivost ISO 400, ohnisko 55 mm, klikněte pro zvětšení

Tato funkce výrazně prosvětlí stinné partie, ztmaví ty světlé a výrazně přidá na barevnosti, aby prosvětlené části nebyly tak bezbarvé, jak tomu obvykle bývá. Výsledek je ale poněkud nereálný, zvláštně barevný a vypadá, no, divně. Protože je použita citlivost ISO 400, dochází k silnému rozpatlávání, podívejte se na pravou stranu vlaku a nástupiště. V režimu Vysoká dynamika můžete dále využít volbu Art a Black&White. Dále se podíváme na Inteligentní expozici, která má rovněž za úkol prosvětlovat stíny.


expoziční čas 1/100 s, clona F3,7, citlivost ISO 160, ohnisko 409 mm, Inteligentní expozice vypnuta


expoziční čas 1/100 s, clona F3,7, citlivost ISO 125, ohnisko 409 mm, Inteligentní expozice zapnuta +1


expoziční čas 1/100 s, clona F3,7, citlivost ISO 160, ohnisko 409 mm, Inteligentní expozice zapnuta +2


expoziční čas 1/100 s, clona F3,7, citlivost ISO 125, ohnisko 409 mm, Inteligentní expozice zapnuta +3

Fotografie se na dvě nejvyšší nastavení lehce prosvětlí, na první paradoxně ještě ztmaví. Tato funkce mi přijde poněkud náladová, její účinek je spíše slabší, na druhou stranu pak ale nedevastuje obraz. Na konec této kapitoly se podíváme ještě na chromatickou aberaci.


ohnisko 27 mm, clona F2,8


ohnisko 27 mm, clona F8

Na nejširším ohnisku se chromatická aberace vyskytuje pouze v menším množství, a to spíše u otevřených clon.


ohnisko 84 mm, clona F3,4


ohnisko 84 mm, clona F8

I na středních ohniscích je chromatická aberace záležitostí nižších clon. Na vyšších ji prakticky neuvidíte.


ohnisko 486 mm, clona F4,4


ohnisko 486 mm, clona F8

Nejdelší ohnisko už ale na chromatické aberace trpí poněkud více. Fotoaparát se většinou tuto vadu snaží softwarově potlačovat, což se mu i většinou daří. Ne vždy to ale vyjde ideálně.