Téma pro tento měsíc - Jak fotí fotomobily, díl III.
30.5.2006, Petr Hájek, článek
V minulých dílech našeho seriálu o fotomobilech jsme si představili téměř 2 desítky nejrůznějších modelů a spolu s nimi také snímky z různých situací čítající dohromady téměř 100 kusů, jak tedy test celkově dopadl a kdo si zaslouží pochvalu za kvalitní výstup?
Našeho květnového testu se účastnilo celkem 18 modelů (17 tradičních mobilů a 1 komunikátor):
Bez dlouhých řečení a otálení - za předvedené výsledky, vyšší kvalitu obrazu ve srovnání s ostatními, věrnější podání a široké možnosti nastavení či rozšíření se redakce Digimanie rozhodla na základě čistě subjektivních dojmů vzniklých z osobní zkušenosti s těmito zařízeními udělit čestné uznání modelům Sony Ericsson K750i, Benq-Siemens S88 a Nokia N90, prosíme potlesk! Podotýkáme, že pořadí na stupíncích je čistě náhodné, pouze platí, že právě tyto 3 přístroje nad ostatními 14 vynikají, pořadí by se průběžně měnilo v závislosti na tom, které oblasti by byla přikládána váha - síla blesku, reálnější barvy za té či oné situace atd.
Stejně jako větším kolegům, čistokrevným digitálům všech tříd, ani fotomobilům se bohužel nevyhýbají nejrůznější vady zobrazení. Zatímco u mnoha digitálů si podobných vad ani nevšimnete (samozřejmě to neplatí u všech), u jiných je patrný mírný náznak či rovnou kompletní neduh v celé své ošklivosti. U fotomobilů bychom si je ale mohli dovolit onačit za jaksi "viditelnější," protože je spatří i necvičené oko naprostého laika, a to bohužel často i při pouhém pohledu na zmenšený náhled snímku. Především narazíme na následující zádrhely:
Zajímavou cestou se vydávají některé novinky, jako třeba tento model Samsungu (snímek nahoře), který z jedné strany připomíná regulérní digitál a z druhé běžný mobil, což je dle našeho názoru jediná přijatelná cesta, jak obé rozumně a použitelně zkombinovat. To, s čím se dnes ale ponejvíce setkáváme, je přístup zcela opačný - vedle sebe nekoexistují 2 samostatné a plnohodnotné funkce, ale jedna dominuje a druhá je pouze jaksi doplňková (nejčastěji k vidění jako mariáš "běžný mobil a šizený digitál").
- BenQ-Siemens EF81
- BenQ-Siemens S88
- HP iPAQ hw6515
- LG F3000
- LG M6100
- Motorola RAZR V3
- Motorola RAZR V3i
- Motorola RAZR V3x
- Nokia N70
- Nokia N90
- Nokia 3250
- Nokia 6280
- Sagem myX6-2
- Siemens SL75
- Siemens SX1
- Siemens SXG75
- Sony Ericsson W550i
- Sony Ericsson K750i
Bez dlouhých řečení a otálení - za předvedené výsledky, vyšší kvalitu obrazu ve srovnání s ostatními, věrnější podání a široké možnosti nastavení či rozšíření se redakce Digimanie rozhodla na základě čistě subjektivních dojmů vzniklých z osobní zkušenosti s těmito zařízeními udělit čestné uznání modelům Sony Ericsson K750i, Benq-Siemens S88 a Nokia N90, prosíme potlesk! Podotýkáme, že pořadí na stupíncích je čistě náhodné, pouze platí, že právě tyto 3 přístroje nad ostatními 14 vynikají, pořadí by se průběžně měnilo v závislosti na tom, které oblasti by byla přikládána váha - síla blesku, reálnější barvy za té či oné situace atd.
Stejně jako větším kolegům, čistokrevným digitálům všech tříd, ani fotomobilům se bohužel nevyhýbají nejrůznější vady zobrazení. Zatímco u mnoha digitálů si podobných vad ani nevšimnete (samozřejmě to neplatí u všech), u jiných je patrný mírný náznak či rovnou kompletní neduh v celé své ošklivosti. U fotomobilů bychom si je ale mohli dovolit onačit za jaksi "viditelnější," protože je spatří i necvičené oko naprostého laika, a to bohužel často i při pouhém pohledu na zmenšený náhled snímku. Především narazíme na následující zádrhely:
- Vinětace a chromatická aberace - rušivě tmavé rohy a příliš fialovo-modré obrysy nepotěší u digitálu, ani i u fotomobilu.
- Nestejnoměrné barevné podání - doména spíše fotomobilů. Těžko říci, zda jde o záměr prodejců či náhodu, faktem každopádně je, že mnoho snímačů "táhne" v některých oblastech do jiné barvy, nežli v místech zbylých. např. oblasti kolem středu jsou do barev teplejších (obličeje působí živěji) a u okrajů do studenějších, což dává vzniknout mnoha nežádoucím odstínům.
- Interní blesk u fotomobilů většinou nestojí za mnoho, v tom nejlepším případě prosvítí sotva 1 - 1,5 metru, a to ještě podepřených rázným zvýšením hodnoty ISO.
- Převládající fixní optika - jednak znamená, že sice interní objektiv nijak nezavazí, na druhou stranu ale u většiny fotomobilů můžeme zcela zapomenout na jakékoliv hrátky s ostřením, clonou, pokročilými expozičními režimy a samozřejmě chybí i optický zoom, o jakýchkoliv filtrech, redukcích a konvertorech ani nemluvě.
- Uchytit fotomobil při nočním focení do běžného stativu je prakticky nemožné, jediné jakž-takž použitelné řešení je stativ a utahovací plastová objímka ve které se ovšem mobil většinou všelijak "mele" a popravdě, dost bych váhal, jestli něčemu takovému svěřit svého digitálního mazlíka za 5 - 15 tisíc.
- Focení fotomobilem má ještě jeden důležitý dopad - vycucává akumulátor mobilu jako takového, takže pokud neodhadneme situaci a nacvakáme příliš snímků, zůstaneme bez mobilu i digitálu.
Zajímavou cestou se vydávají některé novinky, jako třeba tento model Samsungu (snímek nahoře), který z jedné strany připomíná regulérní digitál a z druhé běžný mobil, což je dle našeho názoru jediná přijatelná cesta, jak obé rozumně a použitelně zkombinovat. To, s čím se dnes ale ponejvíce setkáváme, je přístup zcela opačný - vedle sebe nekoexistují 2 samostatné a plnohodnotné funkce, ale jedna dominuje a druhá je pouze jaksi doplňková (nejčastěji k vidění jako mariáš "běžný mobil a šizený digitál").