Vše o formátu RAW – 1. díl
Řada fotoaparátů dnes nabízí možnost snímat do nějaké obdoby formátu RAW. Že tento formát nabízí více než běžný JPEG, to už většina uživatelů ví. V čem se ale přesně liší, kdy ho použít a jaké jsou jeho skutečné a ne jen zdánlivé výhody je neustále předmětem řady diskuzí. Pojďme se na tedy na RAW formát podívat v novém seriálu.
19.3.2008, článek, Roman Pihan,
Vše o formátu RAW – 2. díl
V minulém díle jsme popsali základní vlastnosti formátu RAW a vysvětlili princip Bayerovy masky a Bayerovy interpolace. Dnes se dozvíte, jaký má Bayerova interpolace vliv na velikost RAW souboru a začneme také pracovat s RAW soubory v PC.
26.3.2008, článek, Roman Pihan,
Vše o formátu RAW – 3. díl
V minulých dílech jsme vysvětlili, co je to RAW, jak se ukládá, proč jej nelze běžně zobrazit a proč má cca třetinovou velikost oproti TIFF. Nyní se podívejme na praktické a konkrétní výhody RAWu pro fotografy.
2.4.2008, článek, Roman Pihan,
Vše o formátu RAW – 4. díl
V minulých dílech jsme začali popisovat praktické výhody RAW formátu oproti JPEG. Hovořili jsme o Bayerově interpolaci, o vyvážení bílé a také o bitové hloubce. Nyní budeme v popisech rozdílů pokračovat a to veledůležitými úpravami jasu a kontrastu a přidáme i praktické ukázky.
9.4.2008, článek, Roman Pihan,
Vše o formátu RAW – 5. díl
V minulých dílech jsme popsali možnosti RAW formátu co se týče Bayerovy interpolace, vyvážení bílé, bitové hloubky, expoziční kompenzace a opravy expozice. Nyní se podíváme zejména na řízení kontrastu.
16.4.2008, článek, Roman Pihan,
Vše o formátu RAW – 6. díl
Po veledůležitých úpravách expozice, jasu, tonální křivky a kontrastu popsaných v předchozích dílech našeho seriálu se v tomto článku podíváme na šestý parametr, a sice souvislost RAWu a barev.
23.4.2008, článek, Roman Pihan,
Vše o formátu RAW – 7. díl
Každý snímek produkovaný digitálním senzorem musí být doostřen. Doostření je nutný matematický proces vedoucí k subjektivně pěkným fotografiím, jeho příliš silné či nevhodné nastavení může však obraz výrazně degradovat. Dnes se podíváme na doostření při RAW konverzi.
30.4.2008, článek, Roman Pihan,
Vše o formátu RAW – 8. díl
Nedílnou součástí většiny digitálně pořízených snímků je větší či menší hladina obrazového šumu. Na rozdíl od filmového zrna je digitální šum vysloveně nevzhledný a je nutné se mu zuby nehty bránit. RAW opět poskytuje použitelný nástroj.
7.5.2008, článek, Roman Pihan,
Vše o formátu RAW – 9. díl
Závěr seriálu o RAW bude patřit opravám různých vad digitálního obrazu způsobených buďto objektivem nebo fotoaparátem. Zejména se jedná o nepříjemnou barevnou vadu a vinětaci. Současně shrneme poznatky o RAW pro běžnou fotografickou praxi.
14.5.2008, článek, Roman Pihan,