Únorové téma je o tisku fotografií, tentokrát ve smyslu využití služeb tzv. fotokiosků, jež najdeme třeba v obchodních domech, drogeriích či ve fotolabech. Jaké jsou jejich výhody, nevýhody a proč je používat namísto vlastních tiskáren či služeb profesionálů?
Každý fotograf, ať už se jedná o profesionála nebo jen nadšence, řeší otázku tisku svých povedených snímků. Přestože digitální fotografie má svoji výhodu v možnosti prezentace snímků na počítači či jiném obrazovém výstupu, ve většině případů si některé z nich rádi "vyvoláme" i do papírové podoby, ať už za účelem založení do alba nebo třeba zarámování.
Na výběr pak je hned několik
možností, jak snímky vytisknout
. Jednak je možné si pořídit
vlastní tiskárnu
, kde si opět můžeme vybírat mezi termosublimačními, inkoustovými či laserovými tiskárnami. Rozdíly mezi typem tisku jsou přitom opravdu znatelné, a přestože každý má své výhody i nevýhody, v domácím použití asi vítězí
, kterému jsme se již věnovali v tematické příloze Digimanie v září minulého roku.
Další možnost je si snímky nechat vytisknout profesionály
ve fotolabu
, které jsou zatím často cenově výhodnější než termosublimační tiskárny (viz. náš
), zato si na fotografie musíme chvíli počkat a také si pro ně osobně přijít. Existuje i alternativa
on-line fotolabů
na internetu, kde si online můžete fotografie uploadovat, upravit a následně pouze vyzvednout na nejbližší pobočce. Poslední možností je využít
fotokiosků
, kterým se naše příloha bude právě věnovat.
	
Fotokiosek Mitsubishi EasyPhoto disponuje nezávislou tiskárnou s maximálním rozměrem až 15 x 23 cm.
Na první pohled se může zdát, že fotokiosek je pouhým sběrným bodem, který můžeme najít na různých veřejných místech. Ovšem pojem fotokiosek dostal v poslední době i trochu jiný význam a s ním i výhody, které jsou s ním spojeny.
Fotokiosky
v novém slova smyslu totiž zajišťují nejen
usnadnění obsluhy zákazníka
ve fotolabu a
upload fotografií
, ale také jejich možnou
úpravu samotným uživatelem
,
specifikování objednávky
a konečně i
tisk snímků přímo na místě
pomocí integrované tiskárny.
Fotokiosky v této podobě jsou u nás poměrně novou záležitostí a o jejich rozšíření se zejména postarala firma
Mitsubishi
se svojí poměrně hustou sítí. Na trhu jsou ovšem i modely jiných výrobců, takže se snad i v tomto oboru dočkáme konkurenčnějšího prostředí, a v důsledku toho i redukci ceny tisku, která je pro velkou část fotografů důležitým aspektem. Prozatím je ale
Mitsubishi
v tomto oboru průkopníkem a kvalitu potvrzují i ocenění od asociace
TIPA (Technical Image Press Association)
.
	
I třeba Kodak nabízí své fotokiosky, jejich rozšíření není ale u nás až tak velké.
Jaké jsou ale vlastně
výhody fotokiosků
? Tohle bude samozřejmě obsahem dalších článků, takže nyní pouze stručně. Oproti domácímu tisku jsou určitě předností pořizovací náklady, které jsou nulové. Ostatně i variabilní náklady na tisk jsou menší, jelikož je cena snížena o náklady na zpracování, které se účtují zvlášť nebo jako součást ceny tisku fotografie.
Možná vás napadlo, proč ale nevyužít přímo fotolabu jako takového - tak v tomto případě je fotokiosek ve výhodě v
rychlosti obsluhy
,
okamžitém tisku snímků
a v neposlední řadě také ve zmíněných nákladech, které by měly být nižší. Máte také možnost vlastní
úpravy snímků před tiskem
, alespoň tedy v omezené míře, kterou dovoluje nainstalovaný software. Fotokiosek je tak zajímavou alternativou k pořízení termosublimační fototiskárny a využitím kamenného či on-line fotolabu.
Z hlediska nákladů tedy vychází fotokiosek z tohoto boje pravděpodobně nejlépe, kvalita termosublimačního tisku také bude přinejmenším na úrovni toho domácího. Posledním aspektem je
rychlost
- jelikož máte snímky hned k dispozici, určitě je na tom fotokiosek lépe než fotolab. V tomto případě je ale nejrychlejší volbou domácí fototiskárna.
	
-  Fotokiosek s integrovanou tiskárnou Mitsubishi Kiosk 7000 -
Na co konkrétně se tedy v případě tematické přílohy podíváme? Kromě
srovnání fotokiosků s ostatními možnostmi tisku
z hlediska
rychlosti a nákladů
se zaměříme také na jejich
typické funkce
,
vlastnosti
a
rozšíření na našem trhu
. Na celou věc se potom podíváme zejména z pohledu běžných uživatelů, kteří pořizují snímky v běžných situacích. Zaměření fotokiosků je totiž zejména na tuto cílovou skupinu - tedy masovější zpřístupnění tisku normálním uživatelům, nikoliv profesionálům, kteří většinou vyžadují tisk větších formátů v excelentní kvalitě. Pokud tedy patříte k této skupině nebo vás přinejmenším tato problematika zajímá, můžete se v následujících týdnech těšit na články zaměřené na tuto tematiku.