Galerie 3
fotokiosky-uvod
Aktualita Příslušenství Fototiskárny

Fotokiosky: Úvod

Michal Učeň

Únorové téma je o tisku fotografií, tentokrát ve smyslu využití služeb tzv. fotokiosků, jež najdeme třeba v obchodních domech, drogeriích či ve fotolabech. Jaké jsou jejich výhody, nevýhody a proč je používat namísto vlastních tiskáren či služeb profesionálů?

Reklama

Každý fotograf, ať už se jedná o profesionála nebo jen nadšence, řeší otázku tisku svých povedených snímků. Přestože digitální fotografie má svoji výhodu v možnosti prezentace snímků na počítači či jiném obrazovém výstupu, ve většině případů si některé z nich rádi "vyvoláme" i do papírové podoby, ať už za účelem založení do alba nebo třeba zarámování.

Na výběr pak je hned několik

možností, jak snímky vytisknout

. Jednak je možné si pořídit

vlastní tiskárnu

, kde si opět můžeme vybírat mezi termosublimačními, inkoustovými či laserovými tiskárnami. Rozdíly mezi typem tisku jsou přitom opravdu znatelné, a přestože každý má své výhody i nevýhody, v domácím použití asi vítězí

termosublimační tisk

, kterému jsme se již věnovali v tematické příloze Digimanie v září minulého roku.

Další možnost je si snímky nechat vytisknout profesionály

ve fotolabu

, které jsou zatím často cenově výhodnější než termosublimační tiskárny (viz. náš

článek srovnávající náklady

), zato si na fotografie musíme chvíli počkat a také si pro ně osobně přijít. Existuje i alternativa

on-line fotolabů

na internetu, kde si online můžete fotografie uploadovat, upravit a následně pouze vyzvednout na nejbližší pobočce. Poslední možností je využít

fotokiosků

, kterým se naše příloha bude právě věnovat.

Fotokiosky: Úvod


Fotokiosek Mitsubishi EasyPhoto disponuje nezávislou tiskárnou s maximálním rozměrem až 15 x 23 cm.

Na první pohled se může zdát, že fotokiosek je pouhým sběrným bodem, který můžeme najít na různých veřejných místech. Ovšem pojem fotokiosek dostal v poslední době i trochu jiný význam a s ním i výhody, které jsou s ním spojeny.

Fotokiosky

v novém slova smyslu totiž zajišťují nejen

usnadnění obsluhy zákazníka

ve fotolabu a

upload fotografií

, ale také jejich možnou

úpravu samotným uživatelem

,

specifikování objednávky

a konečně i

tisk snímků přímo na místě

pomocí integrované tiskárny.

Fotokiosky v této podobě jsou u nás poměrně novou záležitostí a o jejich rozšíření se zejména postarala firma

Mitsubishi

se svojí poměrně hustou sítí. Na trhu jsou ovšem i modely jiných výrobců, takže se snad i v tomto oboru dočkáme konkurenčnějšího prostředí, a v důsledku toho i redukci ceny tisku, která je pro velkou část fotografů důležitým aspektem. Prozatím je ale

Mitsubishi

v tomto oboru průkopníkem a kvalitu potvrzují i ocenění od asociace

TIPA (Technical Image Press Association)

.

Fotokiosky: Úvod


I třeba Kodak nabízí své fotokiosky, jejich rozšíření není ale u nás až tak velké.

Jaké jsou ale vlastně

výhody fotokiosků

? Tohle bude samozřejmě obsahem dalších článků, takže nyní pouze stručně. Oproti domácímu tisku jsou určitě předností pořizovací náklady, které jsou nulové. Ostatně i variabilní náklady na tisk jsou menší, jelikož je cena snížena o náklady na zpracování, které se účtují zvlášť nebo jako součást ceny tisku fotografie.

Možná vás napadlo, proč ale nevyužít přímo fotolabu jako takového - tak v tomto případě je fotokiosek ve výhodě v

rychlosti obsluhy

,

okamžitém tisku snímků

a v neposlední řadě také ve zmíněných nákladech, které by měly být nižší. Máte také možnost vlastní

úpravy snímků před tiskem

, alespoň tedy v omezené míře, kterou dovoluje nainstalovaný software. Fotokiosek je tak zajímavou alternativou k pořízení termosublimační fototiskárny a využitím kamenného či on-line fotolabu.

Z hlediska nákladů tedy vychází fotokiosek z tohoto boje pravděpodobně nejlépe, kvalita termosublimačního tisku také bude přinejmenším na úrovni toho domácího. Posledním aspektem je

rychlost

- jelikož máte snímky hned k dispozici, určitě je na tom fotokiosek lépe než fotolab. V tomto případě je ale nejrychlejší volbou domácí fototiskárna.

Fotokiosky: Úvod


- Fotokiosek s integrovanou tiskárnou Mitsubishi Kiosk 7000 -

Na co konkrétně se tedy v případě tematické přílohy podíváme? Kromě

srovnání fotokiosků s ostatními možnostmi tisku

z hlediska

rychlosti a nákladů

se zaměříme také na jejich

typické funkce

,

vlastnosti

a

rozšíření na našem trhu

. Na celou věc se potom podíváme zejména z pohledu běžných uživatelů, kteří pořizují snímky v běžných situacích. Zaměření fotokiosků je totiž zejména na tuto cílovou skupinu - tedy masovější zpřístupnění tisku normálním uživatelům, nikoliv profesionálům, kteří většinou vyžadují tisk větších formátů v excelentní kvalitě. Pokud tedy patříte k této skupině nebo vás přinejmenším tato problematika zajímá, můžete se v následujících týdnech těšit na články zaměřené na tuto tematiku.


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama