Když si uvědomím, že za výrazně nižší cenu pořídíte daleko lepší fotaparát, kterému dokonce funguje správně AF-C :-) První iterace PDAF od Panasonicu je stále o dost pozadu za konkurencí.
Koupil jsem jej už před rokem, kdyz byla sleva. Zkoušel jsem jej používat, ale stabilita je strašná. Prakticky vždy nejpozději do 15 minut to spadlo (na více strojích). Běžně používám Capture One Pro, které podobné problémy rozhodně nemá. Podle diskuzních skupin nejsem sám.
Původní 28-200 je ve své kategorii skvělý (výrazně lepší než hrozný Sony 24-240) a tohle je příjemný upgrade. Osobně zůstanu u původního, na cestování jej doplňuji Sony 12-24/F4. K tomu nový Sigma 20-200 zoom, který nakonec v testech vypadá také hodně dobře s přihlédnutím k jedinečnému rozsahu. Žijeme v úžasné době, tedy alespoň na Sony FE mount :-)
Nikon by musel Tamronu objektiv schválit, podobně jako to udělal u 35-150. Nebo ho bude rebrandovat jako 28-75.
Úsměvné, kdopak asi vyrobil tyhle objektivy? I když tím že nemají AF by to možná Leica sama zvládla. Každopádně by bylo zajímavé srovnání s objektivy za zlomek ceny.
A v nejmenovaném brněnském eshopu dokonce za německou cenu 36190 Kč (stále, žádná akce). Přesto jde o zboži z oficiální distribuce pro ČR, ne o šedý dovoz. Nepodporujme prosím předražené eshopy, nenechme si to donekonečna líbit.
Autofocus bude přišerný, tam chybí léta zkušeností s vývojem. Vždyť i Panasonic s tím stále bojuje, protože s PDAF začal o deset let později. Za tu cenu je to něco jako Leica :-)
Zrovna Canon je pro mě největší záhada. Ten snad žije jen ze zákazníků. kteří adaptují staré EF objektivy na nová těla. Protože začít s Canon RF jako novým systémem je ta nejhorší volba vůbec. Těla jsou na první pohled o trochu levnější než konkurence, což si ovšem Canon pak vybere na drahých objektivech bez možnosti alternativ. Žádný model s vysokým rozlišením (60+ MP) nebo něčím skutečně inovativním jako Sony A9 III.
Teoreticky by měl být jejich Dual Pixel AF lepší hlavně za špatných světelných podmínek, ovšem v praxi na koncertech v malých klubech se to moc nepotvrzuje. Kolegové s Canon R na tom nejsou o nic lépe než já se Sony. Někdy spíše dokonce hůře.
Tohle pochopil už i Nikon a alespoň povoluje některé objektivy jako Tamron 35-150 F2-2.8, kde nemá Canon žádnou alternativu.
To je o deset tisíc dražší, než obdobný Sony 24-70 GM II. Výhoda interního zoomu je diskutabilní, protože ve "složeném" stavu je objektiv zbytečně velký. Nikon se očividně snaží zaměřit na wildlife, kde má tato konstrukce smysl kvůli lepší odolnosti vůči dešti.
Sensor je sice stejný jako v Sony A6700, pochybuji ale, že AF-C a subject tracking bude na podobné úrovni. Za 34 tisíc APS-C foťák s pevným F2.8 objektivem? Dokud byl předchozí model za 24 tisíc, tak možná. Ale tohle opravdu ne.
Při cestování stále fotím především foťákem (Sony A7C a Tamron 28-200 nebo 24-70 GM II) a občas vyfotím něco mobilem, abych to mohl dát rychle na Facebook pro přátele. Po rychlé úpravě v Google Photos jsem překvapen, jak dobře to na displeji mobilu vypadá. Když se pak vrátím a podívám na stejnou fotku na velkém monitoru, tak už to tak dobře nevypadá :-) Ale to jsme zase u toho odkazu výše. Dnes bych raději stejné peníze investoval do lepšího mobilu s tele modulem.
To nasávání prachu objektivem musí být peklo. Pak to nejde vyčistit jinak, než v servisu.
Je vidět, že do toho nechtěli moc investovat. Senzor je z dob A7R IV a je dost pomalý. Objektiv byl kdysi navržen na 24 MP senzor a není zase nic extra. Absence IBIS je ale logická, kvůli velikosti. Stále je to lepší a levnější než Panasonic Q, protože to alespoň umí ostřit :-)
Pro srovnání něco podobného s A7CR, kde získáte navíc IBIS, dvakrát větší baterii, výklopný displej a samozřejmě možnost výměny objektivů.
RX1RIII - 113 x 68 x 88 mm, 498 g
A7CR (124 x 71 x 63 mm, 515 g) + Sony 40/F2.5 G (45mm, 173 g) = 124 x 71 x 108 mm, 688 g. A7CR (124 x 71 x 63 mm, 515 g) + Samyang 35/F1.8 (65mm, 210 g) = 124 x 71 x 128 mm, 725 g. A7CR (124 x 71 x 63 mm, 515 g) + Sigma 35mm F2 DG DN (65mm, 325 g) = 124 x 71 x 128 mm, 840 g.
Moc pěkný objektiv, nicméně například na koncerty je asi stále výhodnější Tamron 35-150mm F2-2.8 za méně než polovinu ceny, doplněný o 14-24mm na druhém těle. Samozřejmě má záměrně omezený AF-C na 15 fps jako všechny objektivy třetích stran. Mezera mezi 24mm a 50mm už by byla dost velká a Sony 16-35mm není zase dostatečně široký.