V dnešním článku se zejména zaměříme na další část našeho měsíčního tématu věnovaného fotokioskům. Řeč totiž bude o srovnání této formy tisku fotografií oproti jejím alternativám, tedy domácímu tisku na termosublimačních tiskárnách a využití fotolabů.
Různé způsoby tisku fotografií s sebou přináší i různé výhody i nevýhody. Jednak je pro koncového zákazníka nutné sledovat
cenu
, která je pro drtivou většinu prioritou. Další důležité parametry při rozhodování, zda-li využijete služeb fotolabů či fotokiosků a nebo si raději pořídíte vlastní fototiskárnu, jsou
rychlost
,
kvalita
a
možnosti úprav fotografií před tiskem
. Rozhodování je v dnešní době poměrně složité, protože jednak jsou ceny velmi málo rozdílné a každý způsob má své silné i slabé stránky.
Náklady
Náklady na tisk fotografií jsou stále ještě poměrně velké, nicméně vzhledem ke značné konkurenci na trhu se v poslední době celkem značně snížily. U fotolabů tak můžete celkem často využít různých akcí a cenových zvýhodnění, případně lze také získat lepší cenu při tisku většího počtu fotografií. Fotokiosky mají, alespoň v případě Mitsubishi, pevně stanovenou cenu nehledě na množství tištěných fotografií a běžně se pohybuje kolem
4,90 Kč za jednu fotografii formátu 15x10 cm
. I zde jsou občas k vidění různé akce, kde se cena může snížit i na příjemných
3,90 Kč za fotografii
standardního rozměru.
Důvod nízké ceny ve fotolabech je hlavně fakt, že se stále snižuje počet uživatelů, kteří mají o tisk fotografií zájem. V době klasické fotografie bylo vyvolání fotografií nutností, v dnešní době už ale častěji každý volí prezentaci snímků v digitální podobě, například přímo na digitálním fotoaparátu, na počítači nebo aktuálně i digitálním rámečku. S ubývající poptávkou po tiskových službách je tak nutné snižovat ceny služeb na co nejnižší hranici, což samozřejmě nám zákazníkům vyhovuje.
V následujícím grafu můžete vidět
srovnání nákladů na tisk jedné fotografie
při tisku různého počtu snímků mezi fotokiosky a fotolaby. Nutno dodat, že do nejnižších a průměrných cen jsou zahrnuty průměrné ceny kamenných i online fotolabů, které byly dostupné na internetu. Ve výsledku je vidět, že se náklady na fotografii na fotokiosku pohybují právě mezi nejlevnějším fotolabem a průměrnou cenou tisku ve fotolabech. Jednoduše řečeno, obecně je tisk na fotokioscích levnější i při větším počtu fotografií. Přesto ale můžete padnout na akci, kdy se vyplatí využít raději služeb fotolabu.
	Trh s tiskem fotografií také v současné době ovlivňují domácí
termosublimační tiskárny
, které má v nabídce takřka každý výrobce zabývající se digitální fotografií. Ceny na trhu se opět různí, a tak jsme vytvořili přehled průměrných cen spotřebního materiálu. Ten bývá nejčastěji prodáván ve formě sady fotopapíru a fólie, přičemž daná sada je prakticky vždy dodávána výhradně ke konkrétnímu modelu přímo od jeho výrobce. Není tedy k dispozici univerzální řešení. Náklady lze snížit zakoupením většího balení, kde se po přepočtu může cena za jeden výtisk příjemně snížit, ale také trošku iracionálně zvýšit (např. Canon Easy Pack). V následujícím srovnání je zřetelné, že se
cena spotřebního materiálu
stále pohybuje nad hranicí cen služeb fotokiosků i fotolabů.
	Podobný obrázek jako předchozí grafy přináší i
srovnání variabilních nákladů na tisk
, kde se zaměřujeme na srovnání cen tisku na termosublimačních fototiskárnách, na fotokioscích a ve fotolabech. Jednoznačným vítězem je opět nejlevnější fotolab, následují ale fotokiosky, které těží zejména z menších provozních nákladů na obsluhu. Následuje průměrná cena tisku ve fotolabech a až s odstupem tisk na domácích termosublimačních fototiskárnách. Při tisku většího množství fotografií se pak rozdíl ještě více prohlubuje a může se vyšplhat až na několik stovek korun.
	Poslední graf nám ukazuje
srovnání celkových nákladů
, které se od těch variabilních liší zejména tím, že je ještě u termosublimační tiskárny nutné započítat pořizovací cenu. Ta posunuje hranici ještě dále a domácí tiskárny se tak z hlediska nákladů silně nevyplatí a nelze už vůbec očekávat, že se vám počáteční investice časem vrátí. Při současných cenách je tedy využití fotokiosků obecně nejlepší variantou, kterou můžete zvolit. Rozdíl se s rostoucím počtem fotografií oproti fotolabům snižuje, nicméně fotokiosek je stále oproti průměrné ceně ve fotosběrnách ve znatelné výhodě.
	Rychlost
Do hry ovšem vstupují i jiné faktory, než je pouze cena tisku. Rychlost vytištění fotografie může být pro nejednoho zákazníka prioritou. V tomto případě je naopak ve výhodě domácí
termosublimační tiskárna
, která je navíc docela skladná a je možné tisknout přímo z paměťových karet nebo z digitálního fotoaparátu. Tím pádem se může jednat i o dobrého společníka přímo na cesty, takže se o vytištěné snímky můžete podělit hned na místě, například s přáteli na společné dovolené.
Fotokiosky
jsou v rychlosti také poměrně dobrým konkurentem, jelikož pokud se nacházíte v místě, kde se nějaký ten fotokiosek vyskytuje, můžete vaše snímky zhmotnit prakticky hned, a to třeba i bezdrátově z mobilního telefonu. Naopak pokud plánujete tisk většího množství snímků, pak budete i přes slušnou rychlost tisku chvilku čekat.
Fotolaby
jsou na tom i přes nabízený expresní tisk s rychlostí poněkud špatně. V případě, že vám ale čekání příliš nevadí, můžete zase využít uploadování z pohodlí domova na online fotosběrny, přičemž si vyberete nejbližší výdejní bod a poté si tam snímky vyzvednete.
Kvalita
Kvalita tisku je v současné době už poměrně stejná, jelikož fotokiosky i fotolaby často využívají
termosublimačních fototiskáren
. Rozdíl je samozřejmě v tom, že se jedná o profesionální zařízení s rychlejším tiskem, který by mohl být i mírně kvalitnější, ovšem rozdíly budou spíše méně znatelné. Lepší kvalitu pak mohou poskytnout fotolaby s jiným typem tisku na
profesionálních tiskárnách
, které zvládnou i větší formáty. U fotokiosků a domácích termosublimačních tiskáren se totiž musíme spokojit pouze s menšími snímky, maximálně bývá dostupný rozměr 20x30 cm. Prozatím je také k dispozici tisk pouze na lesklý fotopapír, což nemusí všem vyhovovat.
Profesionální fotografové pravděpodobně stále zvolí raději profesionální služby fotolabu, jelikož vyžadují větší formáty. Naopak běžný zákazník se raději přikloní k levnější variantě fotokiosků, které stále tisknout v relativně velmi dobré kvalitě a v postačujících rozměrech.
Možnosti úprav před tiskem
Pro řadu zákazníků je nutností fotografie nějakým způsobem před tiskem
upravit
. To lze většinou vyřešit několika způsoby, a to vlastní pomocí
doma na počítači
, kde jednotlivé úpravy prakticky záleží pouze na vás. Upravené snímky pak lze buď přímo vytisknout na domácí termosublimační fototiskárně nebo opět využít služeb fotokiosku či fotolabu.
Druhá možnost je
úprava na zařízení
, tedy buď na
termosublimační tiskárně
, která tyto funkce má, nebo na
fotokiosku
, kde jsou již standardem. Volit však můžete z omezeného počtu funkcí a zpravidla se jedná o základní možnosti úprav jako je změna kontrastu, jasu, barev, ořez, redukce červených očí apod. Je tedy pravděpodobné, že tuto formu editace fotografií použití spíše méně zkušení uživatelé nebo ti, kteří neměli z různých důvodů čas na upravení fotografií předem.
Poslední možností je nechat tuto práci
na "profesionálech" ve fotolabu
, ovšem nikdy si nemůžete být předem jisti výsledkem a odborností personálu. Vytištěné fotografie je pak už těžké nějakým způsobem reklamovat. Opět tedy hodně záleží na požadavcích uživatele, fotokiosky ovšem v tomto případě vychází jako univerzální řešení, jelikož můžete provést úpravy předem i přímo na terminálu.
A závěr?
Pokud si shrneme předchozí srovnání, fotokiosky jsou v současné době jednou z nejlepších možností, jak fotografie běžných rozměrů vytisknout. Nabízí jednak velmi dobrou kvalitu tisku, poměrně rychlý tisk a navíc za přijatelnou cenu, která je oproti jiným metodám tisku v drtivé většině nižší. Samozřejmě jsou zde ve specifických případech výhodnější jiná řešení, nicméně za běžných okolností je tato forma tisku logickou volbou. Jako zákazníci tak můžeme pouze doufat, že se trh rozroste ještě o více konkurentů, kteří by současný "monopol" Mitsubishi omezili a konkurenční prostředí by přispělo k ještě lepší nabídce služeb a nižším cenám.