Jsou kolem toho dost emoce, podle všeho ten snímač ale řeší problém, který má třea Z6 III, R5 II, R6 III, ... kde mezigeneračním zrychlením výčtu dat (rolovací závěrky) za snímače došlo ke značnéme zhoršení šumu a DR. Nejvíc to postihlo a9 III, ale tam je to už plně globální, takže navíc se 120 fps RAW je to pro speciální účely omluvitelné. Sony a7V má na elektronickou závěrku také horší DR a šum, ale je na tom prý mnohem lépe, než výše jmenovaní a navíc je to v rámci Sony "entry level". Podle všeho si Sony od těhle nových snímačů hodně slibuje a jaké má tahle tecnologie opravdu možnosti uvidíme až na a9 IV a a1 III, kde by se podle zatím neověřených informací měl objevit plně globální snímač zcela bez obrazových kompromisů. Každopádně první nezávislé laboratorní testy a7V už jsou venku a dynamický rozsah na mechanickou závěrku řadí tenhle FF někam mezi středoformáty Fuji a Hasselblad...
tak teď mám fakt dilema. Sony 35/1,4 GM který je asi o 5 tis dražší a "jen" F1,4 ale má lepší rohy a kontrast, nebo tahle Sigma 35/1,2 ? Sakra co s tím? Jazýček vah se ustálil přesně uprostřed :-D
řada Sony GM už zahrnuje několik objektivů, které lze označit za etalony a těší se obecnému uznání coby "nejlepší v kategorii napříč všemi značkami". Myslím, že se právě koukáme na dalšího vážného adepta, tentokrát v kategorii Macro.
docela by mě zajímalo, zda je to pro lidský zrak opravdu úplně neškodné, nebo je to jen tak málo, že je to neměřitelné, ale při dlouhodobé expozici se to začne projevovat, na což se přijde až za několik let, aby se pak tato technologie radarů z hygienických důvodů zakázala... Jak už to bylo u mnoho jiných věcí v minulosti.
Každopádně platí - není problém vyrobit snímač s extrémní citlivostí, který nabídne neskutečně malý šum, problém je, že takový snímač by na slunci shořel. Proto se hledá rozumný kompromis. Iphone prostě jen v honbě za výkonem překročili linii...
už při uvedení 14/1,4 který byl také prvním svého druhu na světě (do té doby jen F1,8) se mluvilo o tom, že to samé má Sigma v plánu na "druhém konci" a že právě 135mm (které byly do té doby také jen F1,8) vyrobí v F1,4. Tak jsme se dočkali. Sigma posouvá hranice.
A trochu hrátky s čísly: Nasazený na APS-C je navíc tento FF objektiv přibližně ekvivalentem 200/2 který Sigma také právě teď pro FF představila...
Věřím, že Samsung se už v testech obrazového výkonu fotoaparátů konečně dostane alespoň do první dvacítky a konečně přeskočí o dva roky starší modely za poloviční cenu. Držím palce :-)
ten plán asi nějak nepočítá s tím, že Sony má také vývoj a velice rychle inovuje. Třeba o FOVEONU jsme slýchali asi 15 let, jak změní pravidla hry a zašlape CMOS a s ním Sony do země a kde je dnes? Sigma jej opustila jako neperspektivní (protože propast mezi ním a rychle se zlepšujícími CMOS s Bayerem se stále jen prohlubovala) a začala úplně nový vývoj... Přál bych to Samsungu, ale obávám se, že proti Sony, které má největší produkci a největší investice do vývoje se žádná velká revoluce konat nebude. Než s tím Samsung přijde, Sony se také vytasí s něčím novým a bude to zase tam, kde je to dnes...
PetaPixel již srovnal a1 II v terénu v různých disciplínách s R1 a Z9. I když také řekli, že od Sony čekali něco převratnějšího a každý z fotoaparátů se projevil jako lepší v něčem jiném (v něčem dominoval Canon, někde Sony a jinde zase Nikon), tak nakonec vyhlásili a1 II za nejlepší / nejuniverzálněji použitelnou vlajkovou loď současnosti a zklamání z jejích parametrů objektivně připsali tomu, že a1 první generace před 4 lety až příliš předběhla dobu, což uživatele namlsalo.
stačilo s minimálními náklady jen lehce vylepšit 4 roky starý model, aby bylo Sony zase na špici. To pro konkurenci nevyznívá moc dobře a hrozba toho, že ušetřené peníze jdou už teď do vývoje a1 III, která by mohla být další GameChanger je tím ještě větší :-)
já se spíše těším na to co přijde, protože podle šeptaček má do roka vyjít tělo a1 II a objektivy 24-70/2 GM, 85/1,4 II GM a 85/1,2 GM (tady některé zdroje uvádějí, že vyjde jeden, nebo druhý, jiné uvádějí že vyjdou oba stejně jak tomu je u 50/1,4 GM a 50/1,2 GM ...)
Canon je stále první, ale důležité je sledovat trend. Ten je podle posledních zpráv takový, že Canon v prodejích stagnuje, zatímco Sony se vede dobře. Dá se tedy očekávat, že ten náskok Canonu se bude i nadále zmenšovat. Pravděpodobně již přešla první vlna opouštějící ukončený EF bajonet při které někdo odešel ale většina přešla na R bajonet, což dělalo prodeje. Teď to již začíná stagnovat a nadále budou nákupy jen od uživatelů, kteří již R těla a objektivy mají a budou je chtít časem upgradovat, což už nebude tolik. Sony v téhle situaci už dávno je stabilizované a i přesto má prodeje slušné, proč?
Všichni totiž stále řeší koláče prodejů, ale mnohem důležitější, když chcete predikovat budoucí vývoj je aktuální uživatelská základna a ta se zdá, že je již u Sony větší. Osobně to mohu potvrdit z pozorování techniky objevující se na akcích, reálně tam prostě každý druhý kluk má Sony, čtvrtinu má Canon R a zbývající se dělí o jiné značky (včetně DSLR Canonu a Nikonu).
Kromě výsměchu navyšování rozlišení pomocí AI (navíc jen do JPEG) namísto pixel shift, nebo ostření pohledem v hledáčku (které prý nejde nikdy zkalibrovat pro bezchybnou funkci a všichni jej raději vypínají) se mezi testery Canonu na zahraničních webech začíná s odstupem času šířit další zajímavý názor. Vezmu to od začátku - každý výrobce fotoaparátů ladí přístroj (především jeho SW) před uvedením na trh tak, aby byl co nejuniverzálněji použitelný za všech okolností. To neznamená, že nastavením v menu tyhle přístroje nejdou posunout k nějaké úzké specializaci, ale pokud necháte vše na "default" přístroj pracuje vždy alespoň obstojně.
S Canonem mají teď problém, že i přes vítané "zpřehlednění menu" došlo k masivnímu navýšení možností nastavování všeho možného a fotoaparát vlastně nejde obstojně vyladit pro nějaké univerzální použití. Když se o to pokusíte je oproti konkurenci značně propadající. Když ale chcete, aby odvedl perfektní práci, vyžaduje to mnohdy nějaké změny v menu skoro před každým dalším snímkem. Canon tak svoji "povinnost" vyladění přístrojů při vývoji přehodil na uživatele, čímž jim dal nebývalé možnosti, ale ze svých fotoaparátů udělal uživatelsky značně nepřátelské přístroje. Příkladem je prý třeba ostření na oko, kde se i u konkurence volí mezi člověkem, zvířetem, ptákem, ... ale snaha je tuto volbu z menu odstranit a vyladit AI tak, aby sama poznala na co se kouká. Zatímco Canon jde opačným směrem a dostává již nabídku specifických sportů, které chcete fotit atd, atd. (které se navíc asi budou prodávat jako pluginy a když nezaplatíte, nebude fotoaparát skoro schopen daný sport odfotit)... V podstatě kdo se focením s Canonem nezabývá profesionálně alespoň 8 hodin denně, není prý teď schopen nové přístroje zvládnout v realtime obsluhovat správně a přijde o obrovské množství fotek během nekonečného přehrabování se a tápání v menu.
Canon tím pravděpodobně kompenzuje svoji zaostalost, protože až teď se dostal na technologickou úroveň konkurence před 3 lety (tento názor je také obecně rozšířen a lze jej ozdrojovat, to neříkám já) a aby mohl konkurenci alespoň v něčem předčít šel Canon touto nešťastnou cestou uvolnění možnosti zasahování do odladění přístrojů na nebývalé úrovni. Recenzenti si pak stěžují, že i přes veškeré úsilí a desítky minut nastavování před každým focením nejsou schopni udělat nějaké relevantní srovnání s konkurencí, protože na úplně každou kritiku, že tady nebo tam se Canon zachoval špatně (a třeba nezaostřil tam kam měl) dostávají od zarytých fandů značky kritiku, že v tu chvíli měli to a to nastavené špatně, že to měli mít nastavené tak a tak...
Složité nastavování se tak nestává u Canonu možností, ale nutností, což překročilo "mez únosnosti" a dělá to z focení "peklo". To co se neslo jako stuha všemi prvotními recenzemi jako opatrné: "zatím jsem neměl čast se naučit ten přístroj zvládnout a odhalit všechna nastavení, ale až bude příležitost jej pořádně otestovat jistě se ukáže, že jde o nejlepší přístroje současnosti" ...se nám už po několika měsících změnilo na stále častější: "nikdy nic nefunguje bezchybně, asi není v lidských silách je vyladit předem správně, takže musíte stále něco měnit během focení. Práce s nimi je dost stresující"
Já R1 ani R5 II v ruce neměl, tak nevím. Co si o tom zoufání myslíte vy?
Kromě výsměchu navyšování rozlišení pomocí AI (navíc jen do JPEG) namísto pixel shift, nebo ostření pohledem v hledáčku (které prý nejde nikdy zkalibrovat pro bezchybnou funkci a všichni jej raději vypínají) se mezi testery Canonu na zahraničních webech začíná s odstupem času šířit další zajímavý názor. Vezmu to od začátku - každý výrobce fotoaparátů ladí přístroj (především jeho SW) před uvedením na trh tak, aby byl co nejuniverzálněji použitelný za všech okolností. To neznamená, že nastavením v menu tyhle přístroje nejdou posunout k nějaké úzké specializaci, ale pokud necháte vše na "default" přístroj pracuje vždy alespoň obstojně.
S Canonem mají teď problém, že i přes vítané "zpřehlednění menu" došlo k masivnímu navýšení možností nastavování všeho možného a fotoaparát vlastně nejde obstojně vyladit pro nějaké univerzální použití. Když se o to pokusíte je oproti konkurenci značně propadající. Když ale chcete, aby odvedl perfektní práci, vyžaduje to mnohdy nějaké změny v menu skoro před každým dalším snímkem. Canon tak svoji "povinnost" vyladění přístrojů při vývoji přehodil na uživatele, čímž jim dal nebývalé možnosti, ale ze svých fotoaparátů udělal uživatelsky značně nepřátelské přístroje. Příkladem je prý třeba ostření na oko, kde se i u konkurence volí mezi člověkem, zvířetem, ptákem, ... ale snaha je tuto volbu z menu odstranit a vyladit AI tak, aby sama poznala na co se kouká. Zatímco Canon jde opačným směrem a dostává již nabídku specifických sportů, které chcete fotit atd, atd. (které se navíc asi budou prodávat jako pluginy a když nezaplatíte, nebude fotoaparát skoro schopen daný sport odfotit)... V podstatě kdo se focením s Canonem nezabývá profesionálně alespoň 8 hodin denně, není prý teď schopen nové přístroje zvládnout v realtime obsluhovat správně a přijde o obrovské množství fotek během nekonečného přehrabování se a tápání v menu.
Canon tím pravděpodobně kompenzuje svoji zaostalost, protože až teď se dostal na technologickou úroveň konkurence před 3 lety (tento názor je také obecně rozšířen a lze jej ozdrojovat, to neříkám já) a aby mohl konkurenci alespoň v něčem předčít šel Canon touto nešťastnou cestou uvolnění možnosti zasahování do odladění přístrojů na nebývalé úrovni. Recenzenti si pak stěžují, že i přes veškeré úsilí a desítky minut nastavování před každým focením nejsou schopni udělat nějaké relevantní srovnání s konkurencí, protože na úplně každou kritiku, že tady nebo tam se Canon zachoval špatně (a třeba nezaostřil tam kam měl) dostávají od zarytých fandů značky kritiku, že v tu chvíli měli to a to nastavené špatně, že to měli mít nastavené tak a tak...
Složité nastavování se tak nestává u Canonu možností, ale nutností, což překročilo "mez únosnosti" a dělá to z focení "peklo". To co se neslo jako stuha všemi prvotními recenzemi jako opatrné: "zatím jsem neměl čast se naučit ten přístroj zvládnout a odhalit všechna nastavení, ale až bude příležitost jej pořádně otestovat jistě se ukáže, že jde o nejlepší přístroje současnosti" ...se nám už po několika měsících změnilo na stále častější: "nikdy nic nefunguje bezchybně, asi není v lidských silách je vyladit předem správně, takže musíte stále něco měnit během focení. Práce s nimi je dost stresující"
Já R1 ani R5 II v ruce neměl, tak nevím. Co si o tom zoufání myslíte vy?
v roce 2021 v Canonu: "už máte hotovou naši vlajkovou loď R1? Po 3 letech už je nejvyšší čas!" "Ano, ale Sony právě představilo nějakou a1, která se zdá být lepší" "sakra, to by byl trapas, být hned druzí, vydejte to pod názvem R3" "a co ta R1? Všichni na ní čekají" "šiřte dál báje a legendy, aby uživatelé neutekli ke konkurenci a přepracujeme to"
o další 3 roky později v roce 2024 v Canonu: "už máte hotovou R1 s 50 Mpix a 120 fps?" "bohužel ne, stále se nám to nedaří, zatím dokončujeme R3 mark 2" "Potřebujeme prodeje, klesáme, navíc ta zatracená olympiáda... vydejte jí pod názvem R1"
@tutonda
to co jsem tu před pár měsíci psal jako fór se začíná naplňovat. Podle zatím neověřených rumorů prý nástupce R3 už nebude. Nevešel by se mezi výkonově blízké řady R5 a R1 ze kterých by jen kanibalizoval uživatele. Jestli se to potvrdí, tak to co jsem psal výše (a na co narážela řada světově známých fotografů) byla v Canonu asi skutečně realita.
na video (Full HD 2 Mpixel - které pro normální lidi bohatě stačí, nebo 4K - cca 8 Mpixel) i ten starší objektiv opticky v pohodě stačil. Jen na focení do 24 Mpixel byl celkem na prd, to už moc nevykresloval a pro opravdu ostrý obraz se musel clonit tak na F8, ale už podle toho, že má PZ je jasné, že Sony jej vždy cílilo na video.
Osobně souhlasím se Sony, seťák je prostě seťák a nikdo, kdo to s focením myslí trochu vážně s nima nefotí (u žádné značky). Ten Sony stojí nový 5 tis a v setu vyjde tak na 2 tisíce - kdo to na APS-C má? ... Na Sony existuje nepřeberné množství lepších a světelných základních zoomů včetně levných druhovýrob (v čele se Sigmou a Tamronem, kde je Sony největším akcionářem), proč se se seťákem - který má být především levný - cpát do téhle konkurence a kanibalizovat i svá lepší skla? Myslím, že v Sony dobře vědí co dělají.
Canon možná trochu dostihly jeho hvězdné manýry, jako předním Nikon.
-dlouhé a zatvrzelé ignorování trendu FF CSC a protlačování jen DSLR. Následý druhý extrém v podobě jejich úplného ukončení navzdory těsně předcházejícímu slibu, že bude dále vyvíjen.
-ukončení M bajonetu - který neměl do budoucna perspektivu vedle APS-C na R mount, ale zatím se prodával a hodně uživatelů, kteří do tohoto systému dali své úspory to právem vnímá jako podraz o to spíše, že i zde Canon sliboval pokračování ve vývoji.
-uzavření R bajonetu pro druhovýrobce objektivů za které dostal Canon celosvětově hroznou bídu. Teď - zcela jistě po analýze nastalého trendu - hází zpátečku a R bajonet otevírá alespoň pro APS-C, ale to je za prvé trochu málo a za druhé tyhle věci mají značnou setrvačnost, takže než druhovýrobci dostanou objektivy na trh a než na to uživatelé zareagují, uteče minimálně další rok, pak se teprve ukáže, jestli to APS-C bude stačit, nebo jestli bude muset Canon odvracet ztrátu "jedničky na trhu" tím, že uvolní i FF ...
Fatální absence APS-C objektivů i mnoha FF (třeba 24mm nebo 35mm má po 6 letech stále jen v F1,8 !!!)