Galerie 5
kodak-konci-s-pristroji-na-kinofilm-a-aps
Aktualita Fotoaparáty Kodak

Kodak končí s přístroji na kinofilm a APS

Michal Spáčil

Michal Spáčil

2

Tento titulek je pravdivý jen zčásti. Kodak skutečně oznámil, že zastavuje prodej kamer na formát APS a na kinofilm. To se však zatím týká jen “vyspělých” trhů v USA, Kanadě a západní Evropě. V ostatních oblastech světa bude tento výrobce, jenž tradičně patří k nějvětším producentům 35mm filmů, prodávat klasické fotoaparáty vesele dál. Ve výrobě a prodeji samotného média, tedy klasického a APS filmu, bude Kodak pokračovat jako dosud. Přesto je rozhodnutí managementu Kodaku důležitým ukazatelem směru, kterým se odebere klasická fotografie – na trhy rozvojových zemí a do ateliérů tradičních nebo úzce zaměřených fotografů.

Reklama

Jak bylo řečeno, nové trendy pocítí zatím jen západní Evropa, Kanada a USA. Pro ostatní trhy, jmenovitě Čínu, Indii, Východní Evropu a Latinskou Ameriku zůstává vše při starém, respektive firma zde zaměří úsilí směrem k vyššímu objemu prodeje “klasiky”. Jedna změna se však i tam projeví – přístroje na APS totiž u Kodaků končí definitivně.

Mimochodem, uvedené oblasti figurují v tiskové zprávě Kodaku na toto téma pod souhrnným názvem “emerging markets”, přičemž samo slovo “emerging”, s významem “nově vzniklý”, se často užívá pro politicky korektní označení států s čerstvou politickou nezávislostí a poněkud divokými vnitřními poměry.

Pro ty vyspělejší trhy tedy platí, že se již zákazníci nebudou setkávat s Kodaky na APS (těch jsme ovšem u nás mnoho neviděli) ani na 35mm, přičemž vyjímku budou tvořit přístroje na jedno použití. Tedy takové, do nichž je film vložen již z výroby a po jeho exponování je fotoaparát již nepoužitelný. To je levná a rychlá cesta k jednoduchému fotografování na dovolené, v této třídě jsou zastoupeny i vodotěsné přístroje pro snímání pod vodou.

Kodak končí s přístroji na kinofilm a APS


Kodak dnes - digitální fotoaparát KODAK EASYSHARE DX6490 Zoom

Je proč želet postupného odumírání formátu APS? Na rozdíl od 35mm kinofilmu, s nímž přišel do styku každý fotograf starší pěti let, nezaznamenal u nás formát APS výraznější zájem zákazníků. Pro ty, kteří se k fotografování dostali až s nástupem digitální fotografie, stručně shrneme, o co se jedná.

Koncem osmdesátých let přišli výrobci fototechniky s myšlenkou, že na zkažených snímcích se z největší části podílí špatné založení filmu do přístroje. (Podle jiných statistik bylo a je nejčastější příčinou fotografického neúspěchu rozhýbání fotoaparátu, a to i při časech kolem 1/125s. S tím však výrobci až do nástupu digitálů a obrazové stabilizace nemohli nic dělat.)

I když se již na obzoru rýsovala digitální technologie, došlo k pokusu o poslední totální reformu filmového formátu. Filmy APS nebyly obdařeny vlajícím koncem, jak jej známe z 35mm, z pevně uzavřené kazety si je vyzvedl fotoaparát až ve chvíli, kdy byla kazeta bezpečně uvnitř. Užší a tenčí formát nabízel řadu předností: možnost zvolit přímo ve fotoaparátu jeden ze tří obrazových formátů, index-print, magnetickou stopu se záznamem dat (např. text pro vytištění na zadní stranu obrázku) nebo blokování automatických úprav ve fotolabu (které mohou být někdy na škodu). APS a 35mm přístroje nebyly pro jiný rozměr políčka kompatibilní co do objektivů, cena obou typů přístrojů byla zhruba stejná.

Kodak končí s přístroji na kinofilm a APS
Kodak končí s přístroji na kinofilm a APS


KODAK ADVANTIX C750 Zoom
Takhle vypadá APS přístroj od Kodaku. Není Vám ho líto?

V USA a Japonsku byl nový systém celkem úspěšný, ve zbytku světa si své místo na slunci získával pomaleji. Teď, jak se zdá, je s ním konec. I když, jak uvádí Bernard Masson, prezident digitální a filmové sekce společnosti Eastman Kodak, stávající uživatelé APS jsou svému formátu věrní a nejeví mnoho ochoty přecházet na jiný systém. Těm bude Kodak nadále vycházet vstříc poskytováním spotřebního materiálu a servisu.

Kodak končí s přístroji na kinofilm a APS
Kodak končí s přístroji na kinofilm a APS


Pro "nové trhy" budou 35mm Kodaky stále aktuální a budou vznikat i nové.
KODAK KB28 a KODAK KB Zoom - oba na kinofilm.

Již v sedmdesátých letech se ve fotografických publikacích spekulovalo, že systém negativ – pozitiv, pracující na chemické bázi, bude v budoucnu nahrazen systémem jiným, založeným na změnách vodivosti některých světlocitlivých látek při dopadu světla. Po třiceti letech se zdá být jisté, že během krátké doby dojde k nenásilnému přechodu na plně digitální technologii pořizování a zpracování fotografie. Je to dobře, nebo není? Nevíme. V každém případě uvítáme v diskusi Váš názor.


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama