Rok 2023 přináší ustálení prodejů fotoaparátů, pád se téměř zastavil
Aktualita Fotoaparáty

Rok 2023 přináší ustálení prodejů fotoaparátů, pád se téměř zastavil

Milan Šurkala

Milan Šurkala

2

V podstatě od roku 2010 padal trh s fotoaparáty o pětinu až čtvrtinu ročně. Mobilní telefony ho úspěšně decimovaly, to už ale skončilo. Rok 2023 ukazuje, že došlo k ustálení situace, dokonce se v některých ohledech zlepšuje.

Reklama

Před nějakými 15 lety byly na vrcholu digitální kompakty a prodeje (a s tím související dodávky) fotografické techniky činily i okolo 100 milionů kusů ročně. Rekordním byl rok 2010, kde bylo dodáno 121,5 mil. kusů fotoaparátů. Drtivou většinu z nich (108,6 mil. kusů) tvořily kompakty. Mobilní telefony ale začaly obstojně fotit a lidé začali preferovat jedno zařízení místo dvou, zejména pokud toto jedno mají stále při sobě a kvalitou fotek jim už stačí. Prodeje tak standardně padaly o nějakých 20 % ročně a dnes jsme už jen okolo 8 mil. kusů (6,3 % rekordního množství). Nejvíce to postihlo právě kompakty, kterých bylo za rok 2023 dodáno jen 1,72 mil. kusů, což je pouhých 1,6 % množství z roku 2010.

Pojďme ale také do pozitivních informací. Doby, kdy to takto výrazně padalo, jsou už pryč. Když vynecháme covidové období a podíváme se už na stabilnější rok 2021, tak tehdy bylo dodáno 8,36 mil. fotoaparátů. Rok 2022 přinesl pokles už jen okolo 4 % na 8,01 mil. kusů a také v roce 2023 to už téměř nepadalo. Výsledkem jsou necelá 4 % dolů a 7,72 mil. kusů.

Pro výrobce je ale důležité to, zda se jim to vyplatí finančně, a zde je jasně vidět, že lidé jsou ochotni za fotoaparáty utrácet více než v minulosti. Rok 2021 totiž přinesl příjmy 489 mld. japonských jenů, rok 2022 ale už rostl o 39 % na 681 mld. jenů a rok 2023 přidal ještě dalších 5 % na výsledných 714 mld. jenů. Vypadá to, že smrt digitálních fotoaparátů se prozatím konat nebude, ačkoli moderní smartphony jsou svými schopnostmi už opravdu hodně daleko.


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama