"středoformátový film Kodak Professional Gold 200, který se na trhu poprvé objevil v roce 1901" ... toho roku neuvedl Kodak film Gold 200 (na barevný C41 negativ by to bylo setsakra brzo :-)). Toho roku vznikl svitkový formát 120, v souvislosti s nějakou z těch Kodak Brownie krabiček.
Co s tím máte všichni za problém? Za prvé vás to nikdo nenutí kupovat. Za druhé takových kompaktů jsou v ČR milióny a na aukru se dají koupit od 1Kč. Za třetí 31mm je moc fajn, f/11 už podstatně méně, ale má to svůj důvod: za čtvrté, je to Ilford, takže tady se moc nepředpokládá, že by tím někdo střílel na ISO 200 C-41 film, tohle je stvořený pro čb, push process, ideálně HP5+. A za páté: tahle low-end třída, často s plastovými čočkami, má specifické podání obrazu. Ne vysloveně jako Lomo LC-A, ale má to atmosféru, která plyne právě z té nedokonalosti. A jestli si chce Ilford (Harman) nechat někde v Číně vyrobit sérii těchto přístrojů, tak proč ne. Jen ta cena je přepálená, ale ... je to holt Ilford. Ale dostanete z toho fotky s atmosférou, kterou z Nikonu D6 v Lightroomu CC prostě nevyrobíte. Desetkrát tolik to bude platit ve chvíli, kdy si za odvoz seženete zvětšovák a hodíte to chemickou cestou na Fomabrom.
taky jsem při prolétnutí recene přemýšlel, co vlastně A230 oproti A200 přináší pozitivního. kamarád kupoval A200 před 1/4 v setu za 8000 kč včetně daně, A230 je výrazně předražená neergonomická technologicky tři roky stará zbytečnost.