Canon i Nikon své původně váhavé přešlapování mezi DSLR a CSC čím dál tím zřetelněji mění v jasnou inklinaci k CSC. AF fungující podobně jako před zhruba třemi desetiletími implementované míření zbraněmi v US letadlech se dostává i do foťáků :)
Jako kdyby nestačilo jak výrobci aut przní jejich ovládání tím, že odstraňují mechanické ovladače a cpou vše na displaye. Ani hlasové ovládání nemůže nahradit jednoduchost mechanických ovladačů. Teď to vypadá, že Canon hodlá podobné kurvítko zavést do objektivů. Proč?!!!! Kdo to chce, kdo to potřebuje? Je to jako s těmi auty, pouhá onanie inženýrů, kteří si dopřávají sebeuspokojení tím, že ukazují co všechno se dá udělat. I když to nikdo nechce, je to složité atd.
V oblasti CSC začal Nikon nejprve s FF těly, později přidal tělo s APS-C snímačem a tedy bylo otázkou času kdy přijde s modelem odpovídajícím jednočíselným modelům z DSLR. Takto bude mít ucelenou řadu plně nahrazující DSLR.
Asi se dá říct, že Covid uspíšil nebo možná usnadnil těžké rozhodnutí výrobců zrcadlovek udělat zásadní změnu v přístupu k této už delší dobu chřadnoucí větvi fototechniky, která se čím dál tím víc dostávala na okraj. Můžeme si donekonečna vyjmenovávat přednosti DSLR, ale to nic nezmění na tom, že nejčastěji používaným foťákem je a do budoucna stále bude mobil. Jakkoliv mně to netěší, zakrývat si oči před realitou nic nezmění.
Se zrcadlovkami řady D3xxx/5xxx mám poměrně široké osobní zkušenosti. Mnoha přátelům a kamarádům jsem je v posledních letech doporučil. Obvykle si je pořídili s objektivem 18-105 nebo 18-140, výjimečně 18-55. Snad všichni je dodnes používají ke své plné spokojenosti, obvykle ani neměli potřebu dovybavit se dalšími objektivy. Přesto se domnívám, že zrušením výroby těchto foťáků a nahrazením řadou Z získá zájemce o tuto fototechniku vyšší užitnou hodnotu. Samozřejmě, že svou roli hraje cena, ale upřímně, porovnávat takhle "staré" přístroje, de facto výběhové, s nejmodernějšími technologiemi je trochu mimo mísu. Z pohledu do budoucnosti je to cesta správným směrem.
Trochu škoda, že tento objektiv nebude v provedení s Fresnelovou čočkou, jako např. Nikkor 300/4 E PF AF-S ED. Mohl být menší a lehčí, ale věřím, že vývojáři tomu rozumí mnohem víc a tak zvolili to nejlepší řešení.
Byť je to rumor, tento vývoj je vcelku očekávatelný. Ono je vůbec otázkou, proč výrobci musí každý rok přicházet s mírně vylepšeným modelem DSLR. Kdyby třeba Nikon vyráběl cca 5 let jeden model z každé řady (profi FF; semiprofi FF; APS-C coby entry model) a poté jej nahradil modelem se zcela novou elektronikou (v maximální míře zachovat již odladěné tělo), která zásadně vylepší vlastnosti foťáku, možná by takový model výroby mohl být úspěšnější. Trh by nebyl zaplavený mutacemi jednoho základu, výroba, součástková základna atd. by byla po relativně dlouhou dobu stabilizovaná atd.
Už pěkných pár let používám SW doplněk přímo od Microsoftu, který umí v Průzkumníkovi dělat náhledy RAW nebo při prohlížení fotek zobrazit RAWy podobně, jako JPG. Zvládá formáty běžných výrobců (Canon, Nikon, Sony atd.). Nic tedy ve zlém, ale až taková novinka ten RAW Image Extension není. Každopádně je fajn, že se na Digimanii informuje o podobných doplňcích.
Zajímavá myšlenka, ale upřímně, moc invence to nevyžaduje. Spíš fyzickou zdatnost. Tím neubírám na zajímavosti práce tohoto fotografa. Víc mě oslovuje tvorba fotografa ze zdejší galerie, který vystupuje pod nickem Mr-Paul.
Neberu mu jeho názor, ale já v tom prohlášení cítím nostalgické povzdechnutí ne nepodobné tomu po vyvolávání fotek v temné komoře nebo po vinylových gramodeskách. Souhlasím s ním, že dívat se na svět přes optický hledáček je i mě příjemnější než přes display, ale současně si jsem vědom možností, jaké nabízí elektronický hledáček. Už jen histogram je k nezaplacení. Před lety jsem přešel z EVF na DSLR a právě ztráta histogramu byla pro mě opravdu citelná.
Snaha porovnat tyto dva snímače je určitě chvályhodná a za sebe Milanovi smekám pomyslný klobouk. Potvrdilo nám to jak rychle postupuje technologický pokrok. Aniž bych chtěl zpochybňovat tento test, spíš naopak, na jeho základě si kladu otázku, jaký lze z jeho výsledků udělat závěr? Dělají z nás výrobci foťáků hlupáky?
Vyrůstal jsem v době, kdy jsme neměli na vybranou nejen ve fototechnice, ale v televizích, autech, dovolené, ovoci a zelenině, masu, toaletním papíru, dámských hygienických potřebách, politickém názoru a mnoha dalších aspektech. Jestliže si už tři desetiletí můžeme užívat svobodu volby, pak nevidím důvod k podobným žabomyším válkám. Já si tu svobodu volby užívám a upřímně mi je líto všech, kteří si kazí radost ze života tím, že za každou cenu ve všem hledají nepřítele, vůči němuž je potřeba se vymezit, jehož je potřeba porazit nebo alespoň pokořit.
Už F4ková verze mě příjemně překvapila svou velikostí a váhou. Větší bajonet vytvářel dojem, že i optika bude větší a tím pádem těžší. Je to naopak. V tomto je určitě Zková řada přínosem. Menší a lehčí objektivy, přitom výkon zůstal zachován.
Nelze nevidět u každé generace dramatický úbytek úcty k jakýmkoliv hodnotám, včetně úcty k lidem jako takovým. Pokud by si na tu pyramidu vylezli, kouřili, sexovali, fajn, je to "jen" ukázka neúcty a nedostatečné výchovy. Ovšem proč to věšet na net? To už ukazuje na zcela jiný záměr, než jen dostat se na zajímavé místo a udělat si fotku na památku. Západní civilizace upadá a zajde na svou přílišnou ohleduplnost.
Tyhle počty a grafy jsou o ničem. Fototechnika není chleba ani dámské hygienické potřeby. Tyhle věci si koupíte a pak je používáte tak dlouho, dokud fungují, popřípadě dokud vám stačí jejich funkce. Samozřejmě, že mají svou vypovídací hodnotu, ale pro zcela jiné hodnocení.
Nárůst použití XQD karet je jen otázkou času. Sony a Nikon je používají a staví na nich své vrcholné modely. Zatím. Systém XQD má obrovský potenciál. Foťáky a kamery už dnes generují kolosální objemy dat a z toho plynou požadavky na rychlost uložení těchto dat. Za pár let budou v běžných foťácích snímače o 100MPix a budou točit 12k video. Kam se takové objemy uloží a jak rychle? Je jasné, že tyto firmy musí mít vize, dívat se do budoucnosti a plánovat tuto budoucnost. A to na mnoho let dopředu. Po smršti proprietárních paměťových médií, které si každá firma vyvinula dle sebe, ovládl standard SD na příjemně dlouhou dobu trh. Možná se svět vrací k dílčím řešením. A možná ne a právě XQD se za pár let stane nástupcem dnešního standardu - SD.
Pro mé potřeby stačí PS ve verzi CS3, na které jsem tedy "zamrzl". A abych mohl zpracovávat RAWy z novějších foťáků, používám právě DNG converter, díky němuž jsem mohl zůstat u své oblíbené verze Photoshopu.
Na konci článku jsem zaznamenal zajímavou myšlenku, a sice, že by Nikon začal vyrábět jen profi objektivy. To je A, musí se ale říct i B, tj za takového stavu věcí by mohl Nikon nechat "běžné" objektivy na alternativních výrobcích. Což by znamenalo, že by se v setech začaly dodávat objektivy Sigmy a Tamronu, popřípadě jiných? Tento krok by se dal chápat tak, že Nikonu se nevyplatí vyvíjet a tedy i vyrábět "běžné" objektivy, čímž pádem se chce soustředit jen na ty objektivy, které se mu víc rentují. Zní to logicky. Bude to tak? Nová těla (která asi postupně nahradí DSLR), nový přístup k objektivům. Docela zásadní změna.
Tyhle blbouny "fotící" se nějakými plackami, nejlépe 10" tablety by měli střílet. Překáží, jsou bezohlední, často záměrně blokují místo. Onehdy jsem seděl v zahradní restauraci, kde se jedna dáma "fotila" s jídlem. Zatímco ladila jaké ksichtění má být na fotce, my jsme se stihli najíst, takže to její jídlo muselo být po celé té opičárně studené jak psí čumák. Hlavně, že jí vyšla fotka, podle které úspěšně předstírá jak si to ta dáma ohromně užívá. Grrr.