Zpět na článek

Diskuze: Apple uvedl iPhone 17 Pro a Pro Max: 48 MPx na telemodulu, ale 8K stále chybí

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Choakinek
Choakinek
Level Level
10. 9. 2025 13:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

8K video je profesionální funkce profesionálních přístrojů.

Mobilní telefon nemůže mít vhodnou velikost snímače pro natáčení 8K videa (do telefonu se nevejde). 8K video lze adekvátním způsobem natáčet pouze v přístroji se snímačem velikosti APS-C a větším (nejlépe s full-frame). S významnými ústupky v kvalitě záznamu by bylo ještě možné okrajově použít i přístroj se snímačem typu MFT.

Rozhodnutí Applu o absenci 8K videa v iPhonech je tedy správné.

oldsurkala85
oldsurkala85
Level Level
10. 9. 2025 18:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek "Mobilní telefon nemůže mít vhodnou velikost snímače pro natáčení 8K videa ​(do telefonu se nevejde​)"

Rozlišení na 8K video má dnes v podstatě každý mobilní senzor. Jde ale o to, aby se z toho 8K dalo udělat velmi slušné 4K video, což jde. Ostatně jsem to zkoušel na Samsungu už několik let zpátky a ta 4K videa vzniklá z 8K byla prostě lepší než klasicky natočené 4K video.

Choakinek
Choakinek
Level Level
11. 9. 2025 14:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@oldsurkala85 Ano, určitě mohou vyčítat např. 33 Mpx pixelů a z toho uživateli předkládat 4K video. Nicméně hlavní smysl 8K videa - tedy případně využít digitální zoom v postprocesu je problematický, neboť se poté v řadě případů jasně ukáže, že video snímaly "pidibuňky pidičipu" a kvalita videa nebude dostatečná.

Tím nechci říci, že 4K video by měla být v mobilech konečná, ale nad 5K video už asi nemá moc velký smysl jít.

oldsurkala85
oldsurkala85
Level Level
11. 9. 2025 16:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@oldsurkala85 Je vidět, žes to pořád nepochopil.

"Ano, určitě mohou vyčítat např. 33 Mpx pixelů a z toho uživateli předkládat 4K video."

No ale právě přesně to nechceš. Ty nechceš oversamplované 4K video, ty chceš původní video v původním rozlišení, aby sis to mohl udělat sám. Moje RX100 VII dělá přesně tohle a je to k vzteku. Vezme 5K a udělá z toho 4K. Jenže jak vezmu to 4K, byť díky oversamplingu hodně detailní, udělám tam třeba ještě trochu stabilizace, tak mám třeba 3.5K. A musím to na 4K zvětšit, což se negativně projevuje na kvalitě a veškerý oversampling jde do háje. Kdybych měl 5K, tak stabilizace z toho udělá třeba 4.5K a stále to na výsledné 4K zmenšuju a nikoli zvětšuju. Kvalita je lepší.

"Nicméně hlavní smysl 8K videa ​- tedy případně využít digitální zoom v postprocesu je problematický"

Zase nepochopení. Jaký digitální zoom? Digitální zoom vezme data (třeba 4K), ta ořeže (třeba na FHD) a zvětší je na původní hodnotu (FHD>4K) nebo to nechá tak (FHD). Tady řešíme oversampling, tedy finální zmenšení, ne zvětšení digitálním zoomem. Pokud budeš mít 8K video, tak z toho vyřežeš třeba 6K, máš to přizoomované, ale stále to na výsledné 4K zmenšuješ a bude to krásně ostré. Se 4K výstupem tenhle 1,5x zoom neuděláš (budeš řezat 3K ze 4K, na 4K to zvětšuješ a výsledné 4K bude hnusné). Analogicky při použití stabilizace.

"ale nad 5K video už asi nemá moc velký smysl jít."

To si svým způsobem myslím taky, ale to bys pak nemohl mít QuadBayera. Ten je zas výborný pro fotky.

Reklama
Reklama