Zpět na článek

Diskuze: Cosina představuje extrémně světelný Voigtländer Nokton 50mm F1 VM

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

třebaň
třebaň
Level Level
13. 12. 2021 19:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

tak je to FF obdoba Fuji XPro3 s hybridním optickým a el. hledáčkem. Ale ne takový nedotažený polotovar a samozřejmě s M bajonetem. Něco jako byl Epson RD. Je škoda, že si nikdo netroufne na takový rangefinder, focení s takovými sklíčky by prostě (pro mě) byla radost. Leica sice chystá hodně inovativní M11 ale já si počkám na Darth Vader edici :-)

Choakinek
Choakinek
Level Level
13. 12. 2021 23:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@třebaň Podle mě ten objektiv bude shit :-). Devět optických členů je na tento typ objektivu prostě málo. Viz ten jejich APO 50 mm (který má špičkovou kresbu), ten má dokonce o jeden člen více - 10 členů a to je "jen" F2. Čím větší světelnost, tím víc členů je nutných, aby se dosáhlo alespoň solidní kresby.

Florián
Florián
Level Level
14. 12. 2021 16:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek Jenže ty takto ošklivě píšeš o každém objektivu, který není ostrý od středu do rohu napříč všemi clonami...

Ano, máš pravdu v tom, že s rostoucí světelností je potřeba více a více čoček (nebo větší podíl těch speciálních), jestliže požaduju stejnou úroveň ostrosti a potlačení aberací. Otázka tedy zní: Opravdu je to žádoucí?

Mně je naopak tento jejich pokus velmi sympatický. Bude to prostě poměrně malý objektiv umožňující nadprůměrné hrátky s hloubkou ostrosti, zejména "modelingového" typu. Raději s sebou budu brát malý a skladný objektiv vážící 480g, který nebude mít špičkovou kresbu kdesi úplně v rohu... než abych tahal 4x dražší, 4x těžší a 3x delší monstrum se 17 čočkami, jako je Nikkor 58//0,95...

A osobně, kdybych šel fotit slečnu, raději s sebou vezmu nějaký "shit" typu Minolta MC 58/1.2 (ubohých 7 čoček), který má v rozích upatlaný obraz, ale velmi sympatické podání obrazu... než abych bral technicky dokonalý a nudný Voigtlander 50/2 APO (10 čoček včetně dvou asférických).

Pro někoho je fotka o atmosféře a náladě. Pro tyto lidi je Voigtlander 50/1. Pro jiného je fotka předmětem optického perfekcionismu, pro toho je spíše Voigtlander 50/2 APO. A je vlastně fajn, že si dotyčný může vybrat. Pro mě osobně je ve fotografii největší "shit" super ostrá fotka bez aberací, která je ale jinak úplně zbytečná.

Choakinek
Choakinek
Level Level
14. 12. 2021 22:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek OK, souhlasím, až na dvě věci:

1) Úplně jsem nemyslel, aby to vypadalo jako ten šílený Nikkor, klidně by to mohlo mít o něco méně členů (aby to nebylo tak velké a těžké). V situaci s devíti členy se totiž obávám, že to bude opravdu hodně o "náladě" a to i po dost výrazným přiclonění. Ale třeba Cosina překvapí, i to je možné.

2) Cena. Cca 45 tisíc Kč za objektiv se slabou kresbou... to bych řekl, že je opravdu hodně.

Florián
Florián
Level Level
15. 12. 2021 23:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek Nechci věštit z křišťálové koule, ale když uvážím počet členů, světelnost, výrobce a cenovku, očekávám ostrost a potlačení aberací na úrovni velmi oblíbeného Voigtländeru 50/1.2. Určitě neočekávám horší výkon, než má (rovněž vcelku oblíbený) Mitakon 50/0.95 III... Minimálně chování v protisvětle očekávám od Noktonu lepší.

Sleduju potrétní práci nejednoho profíka už docela dlouho a určitě bych netvrdil, že objektivy se "silnou kresbou" mají v průměru větší ohlasy, než objektivy se "špatnou kresbou". Často je to naopak. Mnohdy velmi zaboduje právě nějaká stará Minolta, Helios, Canon (50/0,95, 50/1.2L) ... všechno jsou to výkonem objektivy i řádově slabší, než Voigtländer 50/1.2...

Snahou zmíněných fotografů jsou neokoukané hrátky s bokehem, prostorem, barvami a světlem. Pokud je fotograf schopen dosáhnout opěvovaného výsledku se sovětským Heliosem-40, tak nový Voigtländer určitě pro něj nebude svým technickým výstupem nijak omezující. Věřím, že ve správných rukou se i objektiv se slabou kresbou za 45 tisíc Kč rychle zaplatí. Bude-li mít neokoukaný charakter, tak to bude i rychleji, než superostré nudné sklo za stejnou cenu.

Reklama
Reklama