Galerie 8
jaky-fotoaparat-7-dil-ovladani
Článek Fotoškola

Jaký fotoaparát? – 7. díl: ovládání

Roman Pihan

V minulém díle jsme se věnovali zejména růstu inteligence automatiky v souvislosti se stanovením expozice a ostřením. Nyní se zaměříme na problematiku stále nedostatečného dynamického rozsahu a podíváme se také na novinky v ovládání.

Reklama

Ie. Optimalizace dynamického rozsahu

Stále vážný a nevyřešený problém je omezený a striktně oříznutý dynamický rozsah digitálních fotoaparátů. O co se ve stručnosti jedná? Zjednodušeně řečeno, jsou-li na snímku světlá a současně tmavá místa a je-li rozdíl v jejich jasu větší než určitá limitní hodnota, oboje současně na jednom snímku nedokáže digitální fotoaparát zaznamenat. Snímek buď podexponuje do siluety, nebo přeexponuje a namísto světlých míst je na snímku jen jednolitá digitální vypálená bílá, která neosahuje žádnou kresbu ani detaily - je to jen ošklivá bílá plocha. Tento problém se bohužel vyskytuje v reálném případě velmi často, typickými zdroji přepalů jsou např. jasná obloha, bílé šaty nevěsty proti pozadí, světlé květiny na tmavém pozadí atd.

Jaký fotoaparát? – 7. díl: ovládání


Malý dynamický rozsah se projeví tím, že fotoaparát (senzor) světelnou situaci nezvládne a buď jsou světlá místa dobře a tmavá místa příliš tmavá, nebo jsou tmavá místa dobře a světlá místa jsou přepálená - na snímku vypálená obloha.

Snímky, kde „chybí“ např. obloha, se nelíbí ani amatérům, natož profesionálům, a tak výrobci se snaží všemožně tomuto problému zabránit. Růst skutečného dynamického rozsahu senzorů se ale přes veškerý pokrok příliš výrazně nekoná, a tak si výrobci pomáhají různými softwarovými triky. Vhodným tvarováním převodní křivky se snaží obnovit kresbu i tam, kde by díky přeexpozici již za normálních podmínek nebyla. Těmto trikům dávají i různé marketingové názvy – například Canon EOS 40D či 1Ds Mark III zavedl novou funkci „Highlight Tone Priority“, která se snaží zachránit kresbu ve světlých místech, a tím pádem zvýšit dynamický rozsah. Obdoba na straně Nikonu je nazývána „Active D-Lighting“ (poprvé D3 a D300). Tyto funkce využívají faktu, že A/D převodník pracuje s více než 8 bity (do JPEG se vejde jen 8 bitů) a přebytečné bity právě využije na zvýšení dynamického rozsahu. Proto tyto funkce nemají smysl při snímání do RAW.

Jaký fotoaparát? – 7. díl: ovládání


Funkce „Highlight tone priority“, „Active D-lighting“ atd. jsou metody, jak pomocí nastavení vhodné převodní křivky obnovit kresbu ve světlých místech snímku (viz šaty nevěsty – pravá část snímku se zapnutou funkcí obnovy světlých míst).

Mírně jinou cestou s cílem zlepšit dynamický rozsah jde Olympus, který nezachraňuje kresbu ve světlých místech snímku, ale naopak zesvětluje, tmavé části snímku. Účinek je podobný – roste dynamický rozsah, vizuální výsledek mírně jiný. Tato nová funkce se jmenuje „Auto Gradation (Dynamic Range enhancement)“ a zavedl ji poprvé Olympus E-420. Funkce opět nemá smysl při snímání do RAW.

Jaký fotoaparát? – 7. díl: ovládání
Jaký fotoaparát? – 7. díl: ovládání


Obnova tmavých míst má stejný cíl – zvýšit dynamický rozsah. Nezachraňuje ale světlé části snímku (ty ponechá beze změny), ale zachraňuje, a tudíž zesvětluje tmavé části snímku. Na ukázce je nahoře před a dole po aplikaci funkce.

Nejen DSLR se snaží zvýšit dynamický rozsah, ale i obyčejné kompakty se snaží uživatelům nabídnout maximum. Příkladem může být funkce „Dynamic range optimization“ u Sony T300, která je převzata z DSLR Sony Alfa. T300 je sice malý stylový kompakt, ale chytrostí a snahou udělat „za každou cenu pěkný snímek“ si v mnohém nezadá s pokročilými fotoaparáty. Dynamic range optimization funguje podobně jako u Olympusu a také automaticky zesvětluje příliš tmavé části snímku.

Jaký fotoaparát? – 7. díl: ovládání


I když je SONY T300 malý stylový kompakt, tak je nabitý řadou funkcí s cílem maximálně usnadnit fotografování amatérům.

II. Příjemnější ovládání a údržba

Každý digitální fotoaparát, byť jednoduchý, je poměrně složité zařízení vyžadující alespoň základní data od obsluhy. Je sice možné ponechat vše na automatice, ale ta, jak vyplývá z předchozích dílů, je schopná zabezpečit dobrý snímek jen za dobrých světelných podmínek. Za obtížných světelných podmínek počet nutných zásahů od fotografa stoupá a způsob ovládání se tak dostává do předmětu zájmu. Stejně tak je třeba fotoaparát udržovat, dobíjet a snímky přesouvat z karty do PC. I zde může dobré ovládání a snadná obsluha výrazně pomoci.

IIa. Interní paměť

Značný pokles ceny paměťových médií společně s růstem jejich kapacity umožňuje vybavit fotoaparáty poměrně velkou interní pamětí, která je dostatečná pro celou řadu snímků. Odpadá tak starost o paměťovou kartu, daní je ale nutnost stahovat snímky jen kabelem přímo z fotoaparátu. Nicméně slot pro paměťovou kartu bývá i nadále zachován. Příkladem může být Sony Cyber-shot DSC T2, který má vestavěnou paměť o kapacitě 4 GB, což stačí na více než 1000 snímků. Vedle této paměti má ještě slot na paměťovou kartu typu Memory Stick Duo a Pro. Pravdou ale je, že profesionál podobnou vlastnost nevyhledává (i když ničemu nevadí), protože externí paměťová karta je bezpečné a neomezené řešení.

Jaký fotoaparát? – 7. díl: ovládání


U některých fotoaparátů již nepotřebujete ani paměťovou kartu. Jejich vnitřní paměť umožní uložit přes 1000 snímků.

IIb. Dotykový displej

I když u amatérských kompaktů je vysoká snaha oprostit uživatele od jakéhokoliv nastavování a vše dělat pokud možno automaticky, tak některé ovládací prvky a funkce nutně zůstávají. Objevuje se tedy snaha používat velký zadní displej jako dotykovou obrazovku (touch screen), což ve spojení s velkými nápisy či jasnými ikonami na displeji může přehlednost obsluhy silně zvýšit (a není potom třeba ani číst návod). Problém ale je, že dotykem prsty displeje se tento silně znečišťuje, a tak je vhodné použít nějaký nástroj, čímž se samozřejmě elegance a pohotovost tohoto řešení snižuje. V každém případě ale profesionál tyto metody nevyhledává, protože jsou mnohem zdlouhavější a pomalejší než vyčleněné tlačítko. Tlačítek je potom ale hodně, a proto ovládání některých profi přístrojů připomíná hru na klavír.

Jaký fotoaparát? – 7. díl: ovládání


Možností ovládat zadní displej dotykem disponuje např. Panasonic Lumix DMC-FX500. Kvůli znečišťování displeje je ale vhodné použít přiložený nástroj.

Jaký fotoaparát? – 7. díl: ovládání


Dalším zástupcem dotykového ovládání je např. Pentax Optio T30. Společně s přehlednými a jasnými ikonkami se pomocí dotyků může stát ovládání opravdu hračkou.

V příštím díle našeho seriálu dokončíme novinky v ovládání a podíváme se na některé nové technologie z poslední doby.


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama