Seznam kapitol
Panasonic nedávno představil nový Micro Four Thirds fotoaparát Lumix G9 II. Ten přináší 25MPx čip podobný tomu z GH6, má i velmi podobné schopnosti videa, je ale zaměřený na fotografy. Ty jistě potěší fázovým zaostřováním.
Společnost Panasonic představila další docela revoluční fotoaparát. Její nový Lumix G9 II totiž do Micro TFour Thirds systému tohoto výrobce poprvé přináší fázový autofokus (resp. hybridní, funguje ve spolupráci s kontrastním), který nemá ani vlajková loď GH6. Podobně jako u působivého Lumixu GH6, i zde došlo k navýšení rozlišení na 25 MPx, a přestože se Panasonic snaží fotoaparát pozicovat jako přístroj zejména pro fotografy, ve videofunkcích byl ošizen jen minimálně a někdy se až člověk může ptát, který z této dvojice je vlastně lepší na video. Je totiž výrazně nad schopnostmi svého předchůdce, Lumixu G9.
Testovaný objektiv:
- Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 12-60mm / F2.8-4.0 ASPH. / Power O.I.S.
- Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 12-35mm / F2.8 ASPH. / Power O.I.S
- Panasonic Leica Summilux DG 9mm f/1.7 ASPH.
Ergonomie ovládání
Po vybalení fotoaparátu z krabice mě trochu překvapily rozměry a hmotnost fotoaparátu. Nemá sice s baterkou a kartou přes 820 gramů jako GH6, která je tak o něco těžší než full frame Lumix S5 II, nicméně 658 gramů také není málo (S5 má 740 gramů). Jednoznačně si lze všimnout absence ventilátorů a zpracování jako obvykle hodnotím jako solidní. Úchop byl slušný, ale tohle záleží na vaší ruce.
4/3" snímač MOS má rozměry 17,3×13,0 mm, tedy poměr stran 4:3, jeho celkové rozlišení je 26,52 MPx a efektivně se využívá 25,1 MPx. Je mechanicky stabilizovaný a může fungovat v duální stabilizaci při použití opticky stabilizovaného objektivu. Všimněte si tu dvou programovatelných tlačítek.
Oproti starší G9 si na horní straně lze rozhodně všimnout zásadního rozdílu. Zatímco G9 měla na pravé straně stavový displej a kolečko PASM režimů bylo vlevo s pojistkou, nyní je toto kolečko vpravo bez pojistky a stavový displej tu vůbec není. Mnohým lidem toto přijde jako krok zpět, nicméně např. já osobně tento krok vítám. Jak vidíte, test probíhal s objektivem Leica 12-60mm F2.8-4.0, nicméně používali jsme i novou Leicu 12-35mm F2.8 a širokoúhlý objektiv Leica 9mm F1.7.
Na levé straně máte kolečko režimů, tedy klasické snímání, dvě předvolené rychlosti sekvenčního snímání a samospouště. Fotoaparát zvládá 10 fps s mechanickou závěrkou a AFC, v režimu s AFS a MF umí i 14 fps. Pokud to necháte na elektronické závěrce, dostanete se až na 60 fps s AFC (to např. GH6 neumí), případně až 75 fps s AFS/MF. To jsou velmi solidní rychlosti, a vzhledem k tomu, že podporuje i fázové zaostřování, hodí se velmi dobře i na sport. Bohužel, kvůli velikosti snímače spíše na ten venkovní.
Na pravé straně se fotoaparát zapíná, je tu i kolečko fotografických režimů včetně speciálního režimu pro video, slow-motion video a tři uživatelské volby (C3 má ještě 3 možnosti C3-1 až C3-3, takže vlastně pět). Nechybí tradiční tlačítko pro natáčení videa, tři funkční tlačítka a dva otočné voliče. Tato tlačítka i voliče jsou konfigurovatelné včetně směru.
Když už jsme na pravé straně, odklopme krytku pro paměťové karty. Máme tu dva sloty pro SDXC karty stejně jako u G9 (GH6 má SDXC +CF/B). Panasonic má už tradičně zajímavý ovladač pro výběr zaostřovacích režimů a AF bodů, joystick je zde 8směrný. Pro ovládání ale vyžaduje zmáčknutí a pak vychýlení do strany, ovládání je poměrně svižné a docela přirozené. AF-ON je velmi užitečné tlačítko v manuálním zaostřování, kdy jím můžete vyvolat jednorázový AF. Téměř všechny ovladače na zadní straně přístroje jsou opět konfigurovatelné, a to včetně otočného okruží. Fotoaparát si můžete opravdu nastavit, jak chcete. Já si sem dal např. zapínání Real Time LUT (záznam ve V-Logu s automatickým převodem barev), stabilizaci a podobné.
Displej podporuje vyklopení do strany a plnou otočnost, jen je škoda, že neumí i naklápění směrem vzhůru bez vyklopení do strany jako GH6. Jde o plně dotykový 3,0" displej. Hledáček OLED má 3,68 mil. bodů (1280×960 RGB pixelů) a krásný obraz. Je možné mu nastavit 60fps nebo 120fps snímkovací frekvenci. V dobře osvětleném interiéru v podstatě nešumí, v rozumně osvětelnémnočním městě si už šumu všimnete, pořád je ale obraz dostatečně dobrý i na manuální zaostřování
Na levé straně máme zdířku pro mikrofon i sluchátka, nechybí ani plnohodnotný port HDMI a port USB-C, přes který lze fotoaparát nabíjet i napájet. Přes USB je také možné připojit externí SSD a nahrávat na něj.
Vespod toho už moc zajímavého není, vidíme např. krytku pro připojení bateriového gripu.
O napájení se tu stará Li-Ion akumulátor DMW-BLK22 (7,2 V, 2200 mAh), který by měl nabídnout výdrž okolo 370-390 snímků.
V krabici najdete akumulátor, popruh, podle setu také případně objektiv s krytkami, je zde pár dokumentů, dva adaptéry a USB-A/USB-C kabel.
Prvotní seznámení máme tedy za sebou, pojďme vyrazit do terénu a fotoaparát otestovat.
| Technické specifikace Panasonic Lumix G9 II |
|
| Snímač | |
| Typ senzoru | 4/3" MOS (17,3×13,0 mm) |
| Rozlišení celkové/efektivní | 26,52 MPx / 25,21 MPx |
| Max. rozlišení snímku | 5776×4336 |
| Dostupná rozlišení |
(4:3) 5776×4336, 4096×3072, 2944×2208, 11552×8672 (XL), 8192×6144 (L) (3:2) 5776×3848, 4096×2728, 2944×1960, 11552×7696 (XL), 8192×5464 (L) (1:1) 4336×4336, 3072×3072, 2208×2208, 8672×8672 (XL), 6144×6144 (L) |
| Faktor ořezu (crop factor) |
2× |
| Stabilizace |
ano, mechanická (8 EV) |
| Videosekvence | |
| Formáty | MOV: H.264/MPEG-4 AVC, H.265/HEVC, Apple ProRes MP4: H.264/MPEG-4 AVC, H.265/HEVC |
| Dostupná rozlišení |
5.8K (5760×4320) 23,98p, 24p, 25p, 29,97p (200Mbps, 4:2:0, 10bit) 5.7K (5728×3024) 23,98p, 24p, 25p, 29,97p, 47,95p, 48p, 50p, 59,94p (až 300Mbps, 4:2:0, 10bit, až 1.9Gbps Apple ProRes 422HQ) 4.4K (4352×3264) 47,95p, 48p, 50p, 59,94p (až 300Mbps, 4:2:0, 10bit) Cinema 4K (4096×2160) 23,98p, 24p, 25p, 29,97p, 47,95p, 48p, 50p, 59,94p, 119,88p (až 300Mbps, 4:2:0, 10bit nebo 800Mbps 4:2:2 10bit All-Intra) 4K (3840×2160) 23,98p, 24p, 25p, 29,97p, 47,95p, 48p, 50p, 59,94p, 119,88p (až 300Mbps, 4:2:0, 10bit nebo 800Mbps 4:2:2 10bit All-Intra) Full HD (1920×1080) 23,98p, 24p, 25p, 29,97p, 47,95p,48p, 50p, 59,94p, 119,88p, 239,76p (až 200Mbps, 4:2:0, 10bit nebo 800Mbps 4:2:2 10bit All-Intra) |
| Slow-motion video |
Cinema 4K (4096×2160) 120p nebo 60p na 59,94p, 29,97p, 24p a 23,98p 4K (3840×2160) 120p nebo 60p na 59,94p, 50p, 29,97p, 25p, 24p a 23,98p Full HD (1920×1080) 300p, 240p, 180p, 150p, 120p, 100p nebo 60p na 59,94p, 50p, 29,97p, 25p, 24p a 23,98p |
| Zvuk |
MOV: LPCM (2/4 kanály*, 48kHz/24bit, 96 kHz/24bit) MP4: AAC (2 kanály, 48kHz/16bit) *4 kanály dostupné s DMW-XLR1 |
| Zaostřování | |
| Systém ostření | hybridní AF (fázový + kontrastní DFD) |
| Způsoby ostření | jednorázové AFS, průběžné AFC, manuální MF |
| Automatické ostření | Sledování / Full Area AF / Zóna (horizontální/vertikální) / Zóna / 1 oblast+ / 1 oblast / Pinpoint |
| AE/AF lock | ano |
| Pomocné světlo | ano |
| Elektronika fotoaparátu | |
| Procesor | Venus Engine |
| Měření expozice | Vícenásobný / Důraz na střed / Bod / Důraz na prevenci přeexponování |
| Rychlost závěrky |
mechanická 1/8000 - 60 s (bulb do 30 s) mechanická s elektronickou přední lamelou 1/2000 - 60 s (bulb do 30 s) elektronická 1/32000 - 60 s (bulb do 60 s) video 1/25000 - 1/8 s |
| Expoziční režimy | manuální režim, priorita clony, priorita času, programová expozice |
| Korekce expozice | ±5,0 EV v krocích po 1/3 EV (fotografie), ±3,0 EV v krocích po 1/3 EV (video) |
| Histogram | ano |
| Citlivost ISO |
normální ISO 100-25600 (rozšíření ISO 50) V-Log ISO 500-12800 (rozšíření od ISO 125) HLG ISO 250-3200 (rozšíření až do ISO 12800) |
| Vyvážení bílé | AWB / AWBc / AWBw / Denní světlo / Oblačno / Stín / Žárovka / Blesk / Bílá Set1,2,3,4 / Teplota barev nastavení 1,2,3,4 |
| Volby bracketingu | expoziční (3, 5 nebo 7 snímků, max. 1EV kroky), clony (3, 5, všechny), ostření, vyvážení bílé |
| Stavový displej | ano |
| Scénické režimy | Výrazový / Retro / Staré časy / High Key / Low Key / Sépie / Křížení / Vynechané bělení |
| Sériové snímky |
mechanická závěrka (14 fps AFS/MF, 10, 6, 2 fps AFC/AFS/MF) elektronická závěrka (SH75 75 fps AFS/MF, SH60 60 fps AFC/AFS/MF, SH20 20 fps AFC/AFS/MF, 14 fps AFS/MF, 9 fps AFC, 6 a 2 fps AFS/AFC/MF) |
| Vestavěný blesk | ne |
| Dosah vestavěného blesku | - |
| Režimy blesku | Auto, Auto/Redukce červených očí / Vynucené zapnutí / Vynucené zapnutí/Redukce červených očí, Pomalé synchro / Pomalé synchro/Redukce červených očí / Vynucené vypnutí |
| Korekce expozice blesku | ±3EV v krocích po 1/3EV |
| Synchronizace s bleskem | 1/250 s |
| Externí blesk | ano (včetně bezdrátových) |
| Samospoušť | 10 s (3 snímky) / 2 s / 10 s / vlastní čas |
| Dálkové ovládání | ano (Wi-Fi, Bluetooth, případně DMW-RS2) |
| Ostatní | |
| Hledáček | elektronický (EVF) |
| Typ hledáčku | elektronický OLED hledáček, 3,68 milionu bodů (1280×960 RGB pixelů), 100% pokrytí, 1,6× zvětšení (0,8× po přepočtu), korekce -4 až +2 dioptrie |
| LCD | dotykový displej LCD, polohovatelný (do strany a otočný), 3,0" úhlopříčka, 1,84 milionu bodů (960×640 RGB pixelů), 100% pokrytí |
| Jaký objektiv je v setu | Lumix G Vario 12-60mm F3.5-5.6 ASPH. OIS nebo Leica DG Vario-Elmarit 12-60mm / F2.8-4.0 ASPH. / Power O.I.S. |
| Stativový závit | ano |
| Typ paměťového média | 2×SD/SDHC/SDXC (UHS-II) |
| Interní paměť | ne |
| Napájení | DMW-BLK22 (7,2 V, 2200 mAh, 16 Wh), výdrž na 370-390 snímků (1300-1350 snímků v Power Save) |
| Vstupy/výstupy (konektory) | 2,5mm jack, 2×3,5mm jack, HDMI typ A, USB-C 3.2 Gen2 10Gbps |
| Rozměry | 134,3×102,3×90,1 mm |
| Hmotnost | 575 gramů (tělo), 658 gramů (s kartou SD a baterií) |
| Příslušenství | krytka těla, kryt patice Hot Shoe, očnice, popruh přes rameno, baterie, napájecí adaptér AC, USB připojovací kabel (USB-A na USB-C) |