Seznam kapitol
Velkou konkurencí zrcadlovek jsou kompakty s výměnnými objektivy. My dnes otestuje Sony NEX-5, který disponuje APS-C čipem Exmor HD CMOS. Vyzkoušeli jsme tento malý fotoaparát se základním 18-55mm i 16mm pancake objektivem.
Sférické zkreslení a vinětace
Pancake objektiv nemá se zkreslením na většině plochy větší problém. Pouze úplné růžky obrazu jsou vyhnuty ven a způsobují poduškovité zkreslení. Také jej trápí silná vinětace. Bohužel 18-55mm objektiv na sférické zkreslení trpí opravdu hodně. Už u středních ohnisek přechází do velmi výrazného poduškovitého zkreslení, které se pak na nejdelších trochu zmírňuje.
16mm objektiv |
18-55mm objektiv (18mm ohnisko) |
18-55mm objektiv (55mm ohnisko) | |
Nyní se podíváme na ostrost v rozích a chromatickou aberaci při ostření na krátkou vzdálenost. Jako první je zde 18-55mm objektiv.
18 mm, F3,5 |
18 mm, F4 |
18 mm, F5,6 |
18 mm, F8 |
18 mm, F11 |
18 mm F16 |
18 mm, F22 | |
Na nejnižších clonách je viditelný rozdíl v ostrosti mezi středem a rohy. Od F5,6 se to ale docela slušně srovnává a rohy nejsou o moc horší. Od clony zhruba kolem F16 nastupuje difrakce. Téměř při všech clonách je vidět chromatickou aberaci.
35 mm, F4,5 |
35 mm, F5,6 |
35 mm, F8 |
35 mm, F11 |
35 mm, F16 |
35 mm, F25 |
Na středním ohnisku 35 milimetrů je neostrost v rozích zhruba stejná jako u nejširšího ohniska. Výrazně se zvýšila chromatická aberace, která je silně vidět prakticky na všech clonách.
55 mm, F5,6 |
55 mm, F8 |
55 mm, F11 |
55 mm, F16 |
55 mm, F22 |
55 mm, F32 |
Na nejdelším ohnisku jsou výsledky mnohem lepší. Rohy jsou sice na nižších clonách lehce neostré, ale u F11 je ostrost rozumná a prakticky nikde nenajdete chromatickou aberaci. Podíváme se na totéž u 16mm pancake objektivu.
16 mm, F2,8 |
16 mm, F4 |
16 mm, F5,6 |
16 mm, F8 |
16 mm, F11 |
16 mm, F16 |
16 mm, F22 | |
Pancake vůbec nepotěšil. Prakticky u všech clon je patrná neostrost v rozích, která se teprve u F16 začíná srovnávat kvůli difrakci. Bohužel nechybí chromatická aberace ani opravdu velmi silná vinětace. Nyní se vrátíme k 18-55mm objektivu a zkusíme ostření na delší vzdálenost a vliv na ostrost.
18 mm, F3,5 |
18 mm, F4 |
18 mm, F5,6 |
18 mm, F8 |
18 mm, F11 |
18 mm F16 |
18 mm, F22 | |
Výsledky jsou uprostřed a na spodní a horní hraně v pořádku. Postranní hrany jsou na tom trochu hůře a jistě si všimnete neostrosti v rozích. Ta se u středních clon dostává do přijatelných mezí, nicméně ve spodních rozích to ještě není ideální. Zejména v levém spodním rohu je vidět chromatickou aberaci.
35 mm, F4,5 |
35 mm, F5,6 |
35 mm, F8 |
35 mm, F11 |
35 mm, F16 |
35 mm, F25 |
Střední ohniska pro objektiv opravdu nejsou silnou stránkou. Neostrost v rozích je opravdu výrazná a ani u nejvyšších clon to není příliš dobré. Středová ostrost je ideální u F8.
55 mm, F5,6 |
55 mm, F8 |
55 mm, F11 |
55 mm, F16 |
55 mm, F22 |
55 mm, F32 |
Na nejdelším ohnisku se plně otevřená clona projevuje neostrými rohy, které se pak s přicloněním trochu zlepšují. U vyšších clon je to tedy lepší, ale to zase vstupuje do hry difrakce. Jak si s podobným problémem poradí pancake objektiv?
16 mm, F2,8 |
16 mm, F4 |
16 mm, F5,6 |
16 mm, F8 |
16 mm, F11 |
16 mm, F16 |
16 mm, F22 | |
Zatímco středová ostrost je vynikající, rohová je velmi špatná. Dobré výsledky lze čekat až někde kolem clony F11. Takže pokud chcete kvalitní snímky, bude to chtít prioritu clony a opravdu nastavovat clony zhruba kolem této hodnoty.
Vyvážení bílé, barvy
S barvami pracuje Sony NEX-5 poměrně dobře. Vyvažování bílé funguje docela spolehlivě, ve stínech má rozumně teplé barvy, při žárovkovém světle nejsou snímky zbytečně moc žluté. Samotný fotograf může nastavit teplotu barev od 2500 K do 9900 K, lze také využít i nastavení sejmutím bílé plochy. Fotoaparát navíc zobrazí i naměřenou barevnou teplotu.
automatické |
denní světlo |
stín |
oblačno |
žárovky |
zářivky |
blesk |
2500 K |
9900 K |
vlastní nastavení |
Dále lze ve fotoaparátu nastavit šest různých barevných podání.
standard |
živé |
portrét |
krajina |
západ slunce |
černobílá |
U každého barevného režimu můžete dále upravit ostrost a kontrast (s výjimkou černobílého i saturaci).
kontrast -3 |
kontrast +0 |
kontrast +3 | |
Zde vidíte nastavení ostrosti. Její zvýšení logicky vede k ostřejším fotografiím, na hranách ale trochu více zašuměných.
ostrost -3 |
ostrost +0 |
ostrost +3 | |