Zpět na článek

Diskuze: Sony vydalo 2. generaci objektiv FE 28-70mm F3.5-5.6 OSS II

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Choakinek
Choakinek
Level Level
16. 12. 2025 16:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Mimochodem mám pocit (nejsem odborník, je to tedy jen pocit), že Sony vzala nějaký starý návrh objektivu ještě určený pro DSLR (možná i od spol. Konica-Minolta) a z toho udělala tento setový zoom pro CSC. Na schématu návrhu a i na fotkách či videích recenze z článku je vidět, jak je poslední člen nápadně daleko od snímače. Takže Sony k objektivu jakoby "přivařila redukci" pro CSC a objektiv byl hotov😆. A to ostré kolečko pouze ve středu obrazu právě dělá to, že poslední člen je příliš daleko od snímače a proto ani přiclonění na to nemá valný vliv, protože tam už se účinek clony nemůže moc projevit.

tutonda
tutonda
Level Level
16. 12. 2025 20:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek To je klidně možné, prověřím to. Třeba FE 50/1,8 je Minolta 50/1,7 (nebo také Canon 50/1,8 - tenhle návrh se na DSLR často opakoval). Tak jako tak to není nic proti ničemu. I Canon a Nikon převzali na R a Z některé optické návrhy z DSLR a buď jen přepočetli poslední achromát pro menší flange distance, nebo to (myslím Nikon) také doslova jen odsadil...

tutonda
tutonda
Level Level
17. 12. 2025 06:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tutonda tak jsem to prověřil a musím to negovat, žádný zoom Minolta, nebo Sony SAL nemá optický vávrh ani zdaleka podobný SEL 28-70

Choakinek
Choakinek
Level Level
18. 12. 2025 15:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tutonda Mohl být jen ve formě patentu. Třeba byl připravovaný pro DSLR anebo pro ten jejich hybrid, co Sony dělala před CSC, ale už k jeho uvedení nedošlo, protože se zrovna rozhodli otočit kola dějin a začali vyvíjet CSC. Tak měli v ruce návrh levného seťáku pro DSLR či hybrid, tak si prostě řekli, prodloužíme zadní část tubusu a uvedeme ho spolu s novým CSC.

tutonda
tutonda
Level Level
20. 12. 2025 07:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek hele je to možné, ale ze zkušenosti - ten 28-70 má dost tenké čočky, což ukazuje na moderní výrobní postupy (koukněte třeba na staré Minolty, jak jsou plné skla), takže by připadal v úvahu jen nedávný vznik pro ty SLT, ale Sony pro SLT pokud vím žádná nová skla nikdy nevydávalo (když nepočítám II. gen svaté trojce, které byly opticky totožné a změnily se jen motory AF) a ani nevím o žádných patentech z té doby. To co píšete tedy nemůžeme s jistotou vyloučit, ale osobně bych to označil za velice nepravděpodobné. Ten odstup zadního členu nemusí nic znamenat (osobně ani nevím, jestli se při zoomu či ostření neposouvá blíže jak je to u jiných objektivů běžné, ale to nevím, nikdy jsem jej neměl). Každopádně utopený zadní člen má i mnoho jiných objektivů od všech možných výrobců, které jsou s jistotou konstruované už čistě pro CSC. Nelze jen z toho tedy nic vyvozovat.

Puppy8
Puppy8
Level Level
Fotomobil: Google
Fotoaparát: Sony
Objektiv: Tamron
16. 12. 2025 11:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Doba setových objektivů už je dávno pryč. Tady je prostor pro objektivy třetích stran, Tamron 28-75 je dobrý začátek.

Doom
Doom
Level Level
Objektiv: Sigma
Fotoaparát: Sony
Fotomobil: Xiaomi
16. 12. 2025 16:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Puppy8 raději univerzálnější 24-70 :)

Puppy8
Puppy8
Level Level
Fotomobil: Google
Fotoaparát: Sony
Objektiv: Tamron
16. 12. 2025 16:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Doom Který je větší, těžší a dražší. Proto Tamron zvolil 28mm na začátku. Stejný důvod je i pro 70-180, kde 20mm ušetřilo 25 procent na váze.

Doom
Doom
Level Level
Objektiv: Sigma
Fotoaparát: Sony
Fotomobil: Xiaomi
16. 12. 2025 21:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Puppy8 mně osobně by ten "kousek" na širokém konci chyběl. raději pár deka navíc.

Choakinek
Choakinek
Level Level
15. 12. 2025 23:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"...takže nečekejme posuny v optické kvalitě..."

Tak to bych u objektivu z roku 2013, tj. první verze staré neuvěřitelných cca 12 let, nějaký ten posun v optické kvalitě docela čekal, zvláště pak v případě, kde první verze vykreslila jen jakési ostré kolečko uprostřed obrazu, v zásadě to moc nešlo napravit přicloněním a tedy byl to spíše podprůměr i pro APS-C, pro FF bych ten shit nechtěl ani zadarmo.

Ach, jak jsem naivní.😊

Choakinek
Choakinek
Level Level
16. 12. 2025 15:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Puppy8 Jo, tak tohle je úplná shit legenda.😄

tutonda
tutonda
Level Level
16. 12. 2025 20:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek vidíte a právě tenhle objektiv je dehonestován víc než si zaslouží. Videl jsem hodně velice povedených fotek z tohohle objektivu. Měl jsem možnost ho i vyzkoušet a zase jsem ho prodal (na Zeiss 55/1,8, nebo třeba Viltrox AIR 50/2 se obrazově samozřejmě nechytá) a na Sony seženete i mnoho dalších mnohem lepších padesátek, ale o téhle FE 50/1,8 bych i přesto rozhodně neřekl, že je na 24Mpix nepoužitelná. Narozdíl od toho 28-70, který vám skutečně dokáže zkazit fotku se dá s touhle padesátkou pracovat a pokažená fotka bude už asi častěji chybou fotografa :)

BTW je to návrh Minolta 50/1,7 ...pamatuji si jak jsme jí všichni na DSLR sháněli kvůli jejím optickým kvalitám a charakteru, tehdy to byl dobrý standard. Mám celá alba nafocená před 20 až 15 lety touhle Minoltou a jsou úplně v pohodě. Jsem si jistý, že ten Sony by to nafotil stejně dobře, musíte jen trochu vědět co děláte :)

tutonda
tutonda
Level Level
14. 12. 2025 20:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Sony na segment levných objektivů dost prdí a je to logické. Ti co na svůj systém nedávají licenci druhovýrobcům objektivů musejí levný segment pokrýt sami, aby nalákali amatérské uživatele odspodu. Naproti tomu Sony buduje systém jako plně otevřený a mezi levnými neoriginálními objektivy je takový doslova masivní výběr, že je tam těžko konkurovat a je zbytečné se přetahovat o nějaký podíl prodejů objektivů s minimální marží. Sony proto vyrábí jen něco aby se neřeklo a neinovuje, protože i když jsou ty originální objektivy dražší, tak se to kvůli malým prodejům sotva rentuje. Sony je často kritizované, že jeho seťáky nestojí za nic a jsou drahé. Všichni ti co za to Sony kritizují by si měli uvědomit, že je to proto, že nám Sony dopřálo to nepřeberné množství neoriginálních objektivů. Což je podle mě lepší, než nějaký "lepší" a levnější originální seťák, takže já vlastně za to, že Sony na tenhle segment rezignovalo, protže je dostatečně pokrytý, netříští zdroje a soustředí se na dražší G a GM (která jsou díky tomu často nejlepší napříč značkami) já za tohle jako uživatel Sony chválím.

Doom
Doom
Level Level
Objektiv: Sigma
Fotoaparát: Sony
Fotomobil: Xiaomi
15. 12. 2025 05:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tutonda No je to tak, jestli bych si měl vybrat mezi touhle krytkou těla a Sigmou 24-70/2,8, tak beru jednoznačně Sigmu (a ano, mám ji doma :))

tutonda
tutonda
Level Level
16. 12. 2025 05:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Doom tak zrovna tu mám doma také ;-)

Choakinek
Choakinek
Level Level
15. 12. 2025 23:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tutonda A tak Sony dělá i celkem dobré seťáky, třeba ten "maličký" 28-60mm, F4-5.6 nemá špatnou kresbu, ale tento 28-70mm je opravdu otřesný. Tak povedený seťák je jen o 10mm kratší, tak je to vlastně jedno. Spíš se s tou druhou verzí nemuseli ani obtěžovat, pokud nesáhli na optický návrh.

Puppy8
Puppy8
Level Level
Fotomobil: Google
Fotoaparát: Sony
Objektiv: Tamron
16. 12. 2025 11:34 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek Stejně tak mohli vypustit dnes zcela zbytečné OSS. Objektiv byl navržen pro první A7, které ještě nemělo stabilizaci na senzoru.

Choakinek
Choakinek
Level Level
16. 12. 2025 15:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Puppy8 I Sony používá duální stabilizaci anebo ne?

U svého Panáka jsem to testoval a musím říci, že duální stabilizace je opravdu účinnější. Alespoň proti stabilizaci pouze v těle. Proti stabilizaci pouze v těle objektivu to otestuji někdy později, ještě se mi do ruky nedostal vhodný objektiv.

Puppy8
Puppy8
Level Level
Fotomobil: Google
Fotoaparát: Sony
Objektiv: Tamron
16. 12. 2025 11:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tutonda Souhlasím, Sony by se mělo soustředit jen na G a GM, vše ostatní přenechat jiným.

Reklama
Reklama