Zpět na článek

Diskuze: Vše o formátu RAW – 3. díl

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

PHiLiPZ
PHiLiPZ
Level Level
11. 11. 2021 04:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

V predchadzajucich clankoch pan autor, ktoreho pracu si velmi vazim a o to viac ma mrzi, ze jeho publikacie “Mistrovstvi prace s DSLR/svetlem” uz nie je mozne kupit, uviedol, ze exposicna automatika sa snazi docielit strednu sedu v scene. Pokial bude zdroj svetla jednofarebny (modry, cerveny alebo zeleny), a vyvazenie bielej nastavene napr. na slnecny den, prepali expozicna automatika cely snimok. Podstata mojho prispevku je, ze white balance ovplyvnuje expoziciu. Vacsinou dost malo na to, aby sa nutna zmena zmestila do dynamickeho rozsahu fotoaparatu.

Dalsie nepresnostinz diskusii - ci sa foti do 8bit, 12bit ci 14bit na kanal, nema to vplyv na dynamicky rozsah!! Dynamicky rozsah je dany od 0 po X a pocet bitov iba urcuje, na kolko casti (256, 4096…) sa dany rozsah rozdeli.

Ak by ISO pri digitalnych fotoaparatoch nepouzivalom zosilnenie signalu PRED A/D prevodnikom, bola by dana uprava ekvivalentna zosvetleniu vo fotoeditore.

Bolo by fajn spomenut, ze WB je informacia, v akom pomere sa maju zmiesavat RGB zlozky.

Busy
Busy
Level Level
Fotoaparát: Leica
Objektiv: Sony
Fotomobil: Google
11. 11. 2021 09:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@PHiLiPZ Dve male upresnenia:

1. V akom pomere sa maju zmiesavat RGB zlozky plati iba pre ciernobielu fotku. Pri farebnej WB urcuje iba vzajomny pomer v akom maju byt RGB navzajom zosilnene, nie zmiesavane.

2. Pocet bitov je dolezity tiez. Ak mame dynamicky rozsah od 0 po X kde X je povedzme 2000 tak 12 a 14 bitov je dostatocnych, ale 8 bitov uz nestaci, pretoze to dokaze rozlisit iba 256 urovni.

Pavel Matějka
Pavel Matějka
Level Level
2. 4. 2008 19:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"Samotný RAW" nemůže mít hotové vyvážení bílé - to by se muselo dělat barevnými filtry při expozici, jiná možnost není. Leda u Foveonu (který z trhu zatím opravdu nemizí) by se dalo uvažovat o vyvážení bílé rozdílným zesílením jednotlivých barevných kanálů ještě před digitalizací na základě změřené nebo nastavené barevné teploty světla, ale pokud vím, nedělá se to.

Pavel Matějka
Pavel Matějka
Level Level
2. 4. 2008 19:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Vyvážení bílé se skutečně dělá až po výrobě obrazových dat. To, co vám ukazuje váš Nikon, je náhled, který se vytvoří jako JPG za použití všech nastavení foťáku a vloží se do výsledného souboru RAW. Většinou foťáky vkládají náhledy dva - maličký pro přehled fotek na LCD a větší s rozlišením např. 2 MPx pro zvětšování náhledu na LCD.
(Mimochodem tím je způsobena rozdílná velikost jednotlivých RAW souborů - kdyby obsahovaly jen RAW data a EXIF, byly by z jednoho foťáku všechny stejně velké.)
Ten velký náhled velmi často využívají programy pro prohlížení fotek s podporou RAW - místo RAW dat vám ukazují ten náhled. Mohou samozřejmě mít i funkci pro konverzi a zobrazení/uložení velké fotky.

Reklama
Reklama