Recenze Fotoaparáty Technologie Samsung Nikon

Vyšší rozlišení a hustota pixelů APS-C čipů: k čemu další MPx?

Milan Šurkala

Milan Šurkala

50

Seznam kapitol

1. Vyšší rozlišení a hustota pixelů APS-C čipů: k čemu další MPx? 2. Samsung NX11 (14,6 MPx) versus Samsung NX30 (20,3 MPx) 3. Samsung NX11 (14,6 MPx) versus Samsung NX30 (20,3 MPx) - moaré efekt 4. Nikon D7000 (16 MPx) versus Nikon D3300 (24 MPx) 5. Nikon D7000 (16 MPx) versus Nikon D3300 (24 MPx) - moaré efekt 6. Závěr

Znáte to. Koupíte si nové tělo s vyšším rozlišením a vaše objektivy ostré jako břitva najednou začnou vypadat jako bláto. Podívejte se s námi na to, jak moc vyšší rozlišení pomůže a zda i neostrý objektiv dokáže na lepším senzoru dodat více detailů.

Reklama

Každý objektiv je schopen vykreslit určité rozlišení a snímač s vyšším rozlišením pak teoreticky nepřinese vyšší skutečné rozlišení. Obecně panuje názor, že když objektiv podává nepříliš ostrý výsledek už na čipu s malým rozlišením, tak na čipu s vyšším rozlišením zákonitě nepřinese nic. Náš dnešní srovnávací test se na tento fenomén podívá podrobněji a zkusí zjistit, kde je skutečně pravda. Tedy, zda neostrý objektiv opravdu nepřinese více detailů na snímači s vyšším rozlišením a je to jen mrhání místem na paměťových kartách? Kde je hranice objektivů pro APS-C senzory?

Vyšší rozlišení a hustota pixelů APS-C čipů: k čemu další MPx?

K tomuto nám poslouží dvě dvojice fotoaparátů. Jako první se podíváme na srovnávací test

Samsungu NX11

s APS-C snímačem, jehož rozlišení je

14,6 MPx

a

Samsungu NX30

, jehož rozlišení je o něco vyšších

20,3 MPx

. Oba fotoaparáty budou otestovány se stejnými objektivy na cloně F8, v případě zoomovacích objektivů na nejširší i nejdelší ohniskové vzdálenosti. Do testu jsme zařadili setový objektiv

18-55mm F3,5-5,6 OIS

, profi zoom

16-50mm F2,0-2,8 OIS

, dále pevné objektivy

30mm F2,0 pancake

a světelný

85mm F1,4

. Aby toho nebylo málo, najdete tu i test starých manuálních objektivů

Helios-44M 58mm F2,0

a

Jupiter-9 85mm F2,0

.

Další test proběhne na starší APS-C zrcadlovce

Nikon D7000

s

16MPx snímačem

a proti ní postavíme novou zrcadlovku

Nikon D3300

, která je vybavena

24MPx senzorem bez AA filtru

. Testovány budou čtyři objektivy. Jako první to bude

AF-S DX Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G VR II

, za další pak telezoom

AF-S AF-S DX Nikkor 55-200mm f/4.0-5.6G ED VR

. Dále to bude ultrazoomový objektiv

AF-S DX Nikkor 18-140mm f/3.5-5.6G ED VR

a pevný objektiv

AF-S DX Nikkor 35mm f/1.8G

. V případě Nikonu jsem se snažil držet cca 55mm ohniskové vzdálenosti a nezkoušel minimální a maximální hranici.

Test proběhne jednoduše. Fotografie bude vyfocena oběma fotoaparáty a budou prezentovány 1:1 výřezy. V případě Samsungu uvidíte 1:1 výřez z 20MPx senzoru, pak i ten ze 14,6MPx čipu. Díky tomu budete moci srovnat přínos a vliv pixelů navíc. Pro skutečné porovnání bude navíc prezentován snímek, kdy z 20,3MPx fotografie udělám zmenšením 14,6MPx snímek a z něj 1:1 výřez. Vzhledem k tomu, že zde budete mít 14,6MPx fotografii ze 14,6MPx čipu a 14,6MPx fotografii z 20MPx senzoru hned pod sebou, uvidíte, zda je zde skutečně rozdíl nebo už jsme za limitem objektivu.

Jinak si to také můžete představit jako tisk na předem danou plochu určité velikosti, tedy jak kvalitně vykreslí oba fotoaparáty plochu dané velikosti, akorát že velikost plochy zde udáváme cílovým rozlišením a ne centimetry. To ale na věci nic nemění. Pokud jeden 14,6MPx snímek bude kvalitnější než druhý 14,6MPx snímek, je jasné, že při tisku na velkou plochu bude výtisk druhého snímku kvalitnější, přestože mají oba stejné rozlišení a oba jsou tištěny na stejně velkou plochu. Analogicky se toto bude týkat testu na Nikonu s rozlišeními 24 MPx a 16 MPx. Snímky budou převedeny z RAWu bez úprav.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama