To, co jsem předvídal ještě v době, kdy primitivní digitální foťák stál přes dvacet tisíc, se stává realitou, navzdory všem zoufalcům, kteří, protože nemají technické vzdělání, dodnes nepochopili, proč se cvakající zrcátko stalo zbytečností. Teď jsme na prahu další etapy, kdy fotomobily s umělou inteligencí začnou válcovat klasické foťáky.
Ten Panák sice nemá stavový displej, ale jinak vypadá prakticky stejně. A u Škodů ho mají za necelých 60 litrů. Leicu z něj uděláte snadno. Na 3D tiskárně vyrobíte destičku s nápisem LEICA, kterou nalepíte vteřiňákem na ten nápis PANASONIC a dále si, stejnou technikou, vyrobíte ten červený nesmysl. Nalepíte a Simsalabim, z Panáku je Leica. Snobové budou slintat a na první pohled nikdo nic nepozná. (Ne že by mi to za tu práci stálo, ale ten pocit, že se mi povedlo s někým hezky vyběhnout...)
Mám koupenou už dlouho, instalační placku Adobe Photoshop 6 CS, jedu s nimi pod W7, které nemají přístup na net, takže nějaké další placení neřeším. To samé s Adobe Audition 2 a dalšími, kdysi jednorázově a na ,,věčné časy" zaplaceným SW, včetně instalačky W7 s integrovaným aktivátorem a Product key. Takže jakékoli pokusy o dojení jdou zcela mimo mne.
kdysi dávno jsem také zkoušel páchat barevné fotografie. Stálo to spoustu času, bylo to nákladné a výsledky nic moc. Takže jsem přešel na Fomachrom a když mám dlouho chvíli, proženu pár diapozitivů skenerem, zedituji v Photoshopu a vytisknu na A3. inkoustem a tiskárnou Epson stylus photo R 2000. Ale Prakticu LLC, kterou jsem tehdy používal, už dávno nemám a k chemické fotografii se vracet nehodlám, necítím totiž potřebu. Není nad to, cvaknout fotku digitální bezzrcadlovkou, ihned si zkontrolovat, zda se povedla, popřípadě snímek pořídit znovu, doma pakk, bez jedovatých chemikálií a temné komory naládovat obsah karty do počítadla, zeditovat a vytisknout. A když potřebuji něco většího, tak přes Poster printer bez problémů 90 x 60 cm v kvalitě, kinofilmem při tomto rozměru nedosažitelné.
Asi by bylo vhodné, umět rozlišit, zda snímek byl pomocí umělé inteligence vytvořen, nebo pouze upraven. (mám na mysli použití nástrojů pro odšumování, nebo doostření). Ale líbí se mi stav, kdy se dvě umělé inteligence navzájem obobují; představuji si, co bude, až se toto začne dít ve velkém a všude, kde bude umělá ,,yntelygence" nasazena.
Bylo by možná zajímavé, zjistit, kolik % z celkové množiny fotek, pořízených na celém světě, pochází z fotomobilů a kolik z klasických fotoaparátů. (Co myslíte, kolika procenty bude zastoupena klasika a jak se bude tento stav časem měnit?)
Zásadně odmítám používat cokoli, co je za předplatné! (Za sezení na židli také neplatím poplatek pokaždé, když si na ni sednu). A díky tomu, že jsem si v počítadle ,,zmrazil" W7, mohu jet nadále bez problémů s jednorázovým SW. (Adobe Audition, Adobe Photoshop 6 CS, Vue scan,, Eagle 6 professional a další.) A protože mi vše dokonale funguje, nevidím k nějakému upgradu jediný rozumný důvod. Internet jsem pořešil tak, že Windowsům jsem úpravou instalačního DVD veškerý přístup na net znemožnil, (odstranil jsem z nich jak internetový prohlížeč a mailového klienta, tak ovladače veškerého komunikačního HW) aktivaci řeším zásahem do System 32 a na komunikaci s vnějším světem mám Ubuntu s Firefoxem nastaveným na přísnou ochranu soukromí a nekompromisním blokátorem reklam, (Ad Guard), kterž funguje naprosto dokonale.. Výsledkem je klídek a pohoda, W7 jsou dokonale stabilní, (10 let bez nutnosti do nich jakkoli zasahovat) a vše, co ve Windows potřebuji, spolehlivě jede. A nenažranci se svými vyděračskými obchodními modely mi mohou být dokonale ukradení.
PA 10: Letos v březnu jsem oslavil pětasedmdesátiny. Takže jsem zažil chemickou fotografii se vším všudy, včetně vlastnoruční výroby barevných fotografií a vlastnoručního vyvolávání, od r. 1974 Jsem fotil Prakticou LLC, (Dnes občas nasadím FF objektiv Pentacon electric 1,8/50 přes prostou redukci na tělo Olympus OM D-E-M1) a pamatuji časy, kdy se běžně fotilo Smenami a Flexaretami a hustota fotoaparátů na jednotku obyvatel byla mnohem nižší, než dnes. Takže vím, o čem mluvím. Když porovnám chemickou fotografii s digitální, je rozdíl obrovský: Nejen, že zpracování se obejde bez jedovatých chemikálií, (říká ti něco metolová nemoc?) a temné komory, ale tisk z kvalitní inkoustové tiskárny na fotolesklý papír je mnohem kvalitnější a trvanlivější, než jakákoli ,,chemická" fotka a vytisknout perfektní obrázek, když máš dostatečně kvalitní HW a SW trvá max. jednotky minut. O tom, že z MFT snímače dokážu přes Poster program bez problémů vytisknout A trojkovou tiskárnou perfektní fotku o rozměru A1, (z oskenovaného kinofilmu s odřenýma ušima max. A3) není nutno diskutovat, to je prostě neokecatelný fakt, stejně, jako vše ostatní, co jsem ve svém příspěvku uvedl, ostatně konec DSLR jsem předpovídal už v době, kdy tomu nechtěl věřit vůbec nikdo a na moje slova došlo. Choakinek: Jsem rád, že ti to, na rozdíl, od mnoha technických negramotů, došlo. Protože fotografování bývá sice občas umělecká záležitost, ale vždy a za všech okolností plně závislá na technických prostředcích. Takže ty časy, kdy k produkci fotografického umění byl nutný talent a drahá technika, už jsou pryč. Co dřív dokázalo zvládnout jen pár jednotlivců dnes zvládne s využitím umělé inteligence i pasáček vepřů. A přesně o tom to je! A pro minusující zoufalce: Elektrická tramvaj převálcovala koňku, žárovky převálcovaly petrolejky. Japonci mají robota-klavíristu, s dvaceti prsty, který čte noty a zahraje věci, na které se člověk se svými deseti prsty nikdy nezmůže. A časem pro něj umělá inteligence bude skládat i hudbu. A vy můžete jen minusovat a pak se divit.
Fotomobily udělaly fotografy z 99% populace. Takže to dopadne tak, že jejich vývoj bude pokračovat, protože jistota odbytu, při životnosti kolem tří let a relativně dostupné ceny, (součástí mnohých tarifů je i nabídka ,,telefon za korunu", kdy cenu nového telefonu zaplatí klient paušálem a po třech až čtyřech letech dostane nový, lepší) je bezesporu lákavá, zejména když kvalita výstupů je pro většinu uživatelů plně vyhovující. Takže pokud budou chtít agentury, nebo média dostávat od široké veřejnosti aktuální zprávy, což se už dnes běžně děje, budou muset fotky, upravené umělou inteligencí akceptovat, nebo riskovat komerční neúspěch. Takže, jako obvykle, zvítězí byznys nad ideologií. A pokud jde o klasické foťáky; postupně vymizí a bude je používat jen velmi úzká skupina ,,ultraspecialistů". Je otázka, až jim klasické vybavení dosluží, kde a za kolik seženou nové, nebo kdo a za kolik jim to opraví.
Pokrok nezastavíte. Můžete ho sice přibrzdit, ale jen na chvíli a potom se hráz stejně protrhne. A následné škody budou značné. Ještě před krátkým časem někteří mentální retardové tvrdili, že technologie DSLR je nejlepší, nenahraditelná a bude žít věčně. A dnes? Po DSLR už, s výjimkou Pentaxu, ani pes neštěkne.
Důvod je jednoduchý: Čím užší sortiment, tím menší výrobní náklady a v budoucnu nejspíš zůstanou jen dva formáty pro úzký zbytek uživatelů klasických fotopřístrojů a sice MFT pro kamery a přístroje pro drony a FF pro ten zbytek. Ti ostatní se naučí používat vyspělý postprocesingový SW, plus umělou inteligenci a budou fotit plackami.
V dřívějších dobách to bylo nastaveno tak, že kdo chtěl fotit, musel si pořídit fotoaparát a naučit se s ním zacházet. Dnes už mají vestavěné foťáky i mobily pro důchodce a jejich ceny začínají kolem tisícovky, takže každý, kdo má mobil, má automaticky i fotoaparát a pokud usoudí, že by ho mohl začít používat, tak si ho pouze zapne v menu, nebo jen stiskne příslušné tlačítko. O vše ostatní se postará pokročilá automatika a takto získané fotky budou na displejích jiných mobilů vypadat vždycky dobře. Tím pádem dokáže jakž takž koukatelné fotky udělat i blbá blondýna, která by s jakoukoli fototechnikou absolutně neměla šanci, což je pro dříve nefotografující veřejnost silná a lákavá motivace. výsledek je ten, že počet fotografujících se blíží ke 100% populace, (fotí každý, kdo má mobil a mobily už mají pomalu i žáci v mateřských školkách) a na druhou stranu klesá a bude i nadále klesat, počet těch, kterým mobily na focení nestačí. A dalším plusem je pro běžnou veřejnost to, že to, co vyfotí, můžou okamžitě rozeslat všem svým známým, bez toho, že by s daty museli nějak složitě manipulovat. Ano, kvalita těch fotek je, když se pustí na větší zobrazovací plochu, mizerná, ale pro běžnou potřebu to lidem stačí a to je, oč tu běží.
Takže to, co jsem prorokoval už dávno se stává realitou. DSLR jdou do kopru a trh se dělí do dvou kategorií a sice CsC a fotomobily. Čekal snad někdo něco jiného?
Moje ne. CC jsem nenainstaloval,vW7 mám odpojené od internetu, (nejspíš proto mi stále a v naprosté pohodě a bez kiksů běží) a aktivaci Photoshopu jsem provedl úpravou složky System32, stejně, jako aktivaci W7, takže nemám uživatelské účty ani u Mrkvosoftu, ani u Adobe..
Typický příklad uhozenosti reklamářů. Nebo je snad reálné, že při zaostřování bude někdy nutné činit rozdíl, mezi koněm a zebrou? Nestačilo by prostě nastavení, které zájmový objekt ,,zachytí", ať je to cokoli a bude průběžně ostřit právě na něj?
Vidím soumrak všeho, co se nazývá umění a zejména umění komerčně využitelného. Pokud je mi známo, tak ten SW je (zatím), ke stažení zdarma. Takže stačí stáhnout příslušný SW, nafotit něco, jako ,,matrici" a nechat umělou inteligenci tvořit. Čili proč bych kupoval za draho něco, co si budu moci poměrně snadno vyrobit sám? (můj otec mi vždy říkal: Pokud chceš něco kvalitního a levného, musíš si to udělat sám, a pokud to nebudeš umět, budeš odsouzen k tomu, abys draho platil těm, co jsou šikovnější, než ty.) A ono to funguje. Když v 70. letech minulého století začaly nastupovat automatické pračky, sehnal jsem si k nim dokumentaci a vydělal si velmi hezký peníz melouchářskými opravami. A těch opravených radií, TV a magnetofonů bych se nedopočítal.
Nevím, jak pro koho, ale pro mne má hodnotu jen parametr, zvaný užitná hodnota. Takže budu dál jezdit 7 let starým Hyundai I 30, který papá 6 l Naturalu, nebo etanolu na 100 km a nemám s ním žádné problémy, navíc do něj pohodlně naskládám i hodně velký nákup. Takže budu dál fotit Olym M1 který dělá fotky v excelentní, kinofilmem nedosažitelné kvalitě, budu dál používat svůj přes deset let starý počítač s W7 Ultimate, Photoshopem 6 CS, Eagle 4.16 R2, Adobe Audition 2 a dalším, sice už ,,zastaralým", ale stále perfektně fungujícím SW a dál budu tisknout na tiskárně Epson Stylus Photo R 2000 ke které mám 100 ml externí tankové zásobníky s plnohodnotnými alternativními inkousty, alternativním fotolesklým papírem, (2 Kč za A3) a s vlastnoručně vytvořeným ICM profilem, který zajišťuje maximální věrnost barev. Nevidím totiž nejmenší důvod, proč bych měl fungující vybavení s minimálními, (žádné pravidelné výpalné) finančními nároky na provoz měnit jen proto, že už jaksi ,,vyšlo z módy."