Zpět na článek

Diskuze: Akta o aktu 13: Model jako zákazník

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Jaroslav Klíma
Jaroslav Klíma
Level Level
31. 12. 2012 07:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Přesně:-) Se dvěma výjimkami. Jednou z nich je nula % bílá a druhou sto procentní plná plocha - černá. V tisku se totiž bílá netiskne, tvoří ji podklad čili papír, a černá se tiskne plochou bez rastru (text, loga, pérovky, nejhlubší stíny v bitmapách). Vše ostatní se musí rastrovat a proto se tomu říká polotón (na rozdíl od "tónu") nebo-li plné černé.

pavel_p
pavel_p
Level Level
30. 12. 2012 15:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

První část je slovíčkaření.
K té druhé - neexistence polotónů v digitální technice je blbost. Protože má každý bod na monitoru 8bitů pro každou základní barvu, tak je odstínů poměrně dost. A ani u černobílého tisku jaksi nemám problém s tím, že vidím odstíny šedé i tam, kde jsou lupou vidět jen černé tečky nebo bílý papír.

Jaroslav Klíma
Jaroslav Klíma
Level Level
30. 12. 2012 15:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Samozřejmě se můžete utvrdit ve svém názoru, že každá vrána je bílá třeba i tím, že vidíte všude jen samé černé vrány, to je čistě Vaše věc:-)

Já jen, protože nejspíš nejste schopen si tuto větu v mé původní odpovědi najít sám, vyjímám ji a ještě jednou, naposledy, doufám, že ji dokážete pochopit nyní:

"...každý standardní ?(plnoškálový?) obraz má nějaké nejsvětlejší plochy, limitně se blížící bílé. Těm můžete říkat třeba světla. Zároveň má nějaká nejtmavší místa, těm říkejme stíny, nebo také hloubky. Středním tónům mezi tím se říká obecně polotóny. Běžně se používá i podrobnější dělení..."

Z toho jasně vyplývá, že někdo může říkat polotóny i oblastem těsně vedle nejvyšších světel (tedy např. RGB 250,252,248) a jiný bude této oblasti říkat vyšší třičtvrtětóny nebo už třeba "téměř světla". Ani jeden z nich se přitom nemýlí a oba říkají totéž, jen s jinou úrovní přesnosti, podle aktuální potřeby. Skutečně nechápu, co na tom lze nechápat:-)

Jaroslav Klíma
Jaroslav Klíma
Level Level
30. 12. 2012 14:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Já skutečně nevím, kde je podle Vás problém:-) Až na Váš závěr (poslední odstavec), což je naprostý nesmysl, všechna ostatní tvrzení jsou pravdivá. Zkuste si znovu pořádně přečíst moje předchozí vysvětlení a zjistíte, že říká totéž. Pokud Vás problém zajímá hlouběji, znovu doporučuji zakoupit nebo vypůjčit si nějakou odbornou příručku, jsou jich na trhu mraky. Nejen tento, ale i jakýkoliv jiný odborný termín tam najdete vysvětlený a popsaný mnohem podrobněji a s názornými obrázky, než je to možné v takovéhle diskusi.

Jaroslav Klíma
Jaroslav Klíma
Level Level
30. 12. 2012 13:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nevidím v tom žádný rozpor. Polotóny, jak o nich mluvím já, znamenají to, co jsem popsal. To samozřejmě neznamená, že toto slovo nemůže znamenat něco jiného někde jinde, například v jiném oboru, jako je hudba nebo malířství. Anebo v případě, o kterém se zmiňujete Vy. Takových slov je mimochodem spousta, například kohoutek, báze, hrdlo atd.:-)

A jestli se domníváte, že jde o šamanismus, zkuste to přednášet například na nějaké střední grafické škole, produkující reprodukční grafiky. Anebo zalistujte v učebnicích litografie:-) Tento termín se v nich používá už přes sto let a profesionální uživatelé grafických programů ho mnohem později jen rádi převzali.

Jaroslav Klíma
Jaroslav Klíma
Level Level
29. 12. 2012 11:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

To je docela jednoduché a barevný mód tu nehraje žádnou roli, jestli jste si to myslel:-) V profesionálních úpravách bitmap (tedy ne jenom ve fotografií) a obecně v předtiskové přípravě se tento pojem používá mnohem déle, než kam sahá například historie počítačových programů typu Photoshop. Nakonec i v dobách analogové fotografie jste mohl s polotóny pracovat (anebo jste pracoval, jen jste nevěděl, že jde o polotóny) a to jak v černobílé, tak i v barevné fotografii, čili nic nového. V principu jde o to, že každý standardní (plnoškálový) obraz má nějaké nejsvětlejší plochy, limitně se blížící bílé. Těm můžete říkat třeba světla. Zároveň má nějaká nejtmavší místa, těm říkejme stíny, nebo také hloubky. Středním tónům mezi tím se říká obecně polotóny. Běžně se používá i podrobnější dělení. Protože každý barevný kanál může nabývat pouze hodnot od 0 do 100% hustoty barvy v režimu CMYK nebo ve stupních šedi, případně hodnot 0 až 255 v RGB režinu atd., je docela jednoduché mluvit o čtvrttónech (25%), polotónech (50%) a třičtvrtětónech (75%). V režimu RGB je to totéž, jen si vydělte číslo 256 čtyřmi a postupně přičítejte. Toto rozdělení se pak běžně využívá při tonálních úpravách pomocí nástrojů křivky, histogram, jas, kontrast, saturace atd., například ve smyslu "přidejte trochu zelené do té oblohy ve třičtvrtětónech. Nic složitého. A samozřejně existují obrazy, kde celé tyto oblasti chybí, například u záběrů typu Low Key mohou chybět světla nebo i čtvrttóny a podobně.

rouakcz
rouakcz
Level Level
4. 12. 2012 13:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Dobrý den, když jsme u zpětné vazby, chtěl bych se Vás zeptat, zda někdy bude publikován i zbytek seriálu "Sto a tři rady pro lepší fotografie", který byl publikován na momentálně upadajícícím konkurenčním serveru. Bylo to pro mě zajímavé čtení, bohužel skončilo příliš brzy...

Reklama
Reklama