Seznam kapitol
Další objektiv, který otestujeme v našich pravidelných recenzích, bude telezoom pro APS-C zrcadlovky Canon, nový model EF-S 55-250mm f/4.0-5.6 IS STM. Tento objektiv je vybaven krokovým ostřícím motorkem STM vhodným pro video.
Sférické zkreslení
Zkreslení objektivu je spíše mírné, v JPEGu a RAWu se v zásadě neliší. Na nejširší ohniskové vzdálenosti je okolo +1,3 % (mírné až střední sférické zkreslení), na nejdelší pak opět něco mezi mírným a středním poduškovitým zkreslením s hodnotou -0,6 %.
55mm ohnisko (JPEG) |
250mm ohnisko (JPEG) |
|
|
Vinětace
S vinětací (tmavými rohy) je dost problém. Na nejnižších clonách je vinětace velmi výrazná v celém ohniskovém rozsahu a dosahuje 1 až 1,6 EV. Na jednu stranu příjemně přitahuje pozornost k objektu uprostřed, na druhou stranu fotografie, které mají být jednolité, opravdu výrazně kazí. Po přiclonění na F9 vinětace mizí do ohniskových vzdáleností okolo 100 mm, ale pak už roste někam ke 2/3 EV.
Chromatická aberace
Zde se budeme věnovat problematice chromatické aberace.
55mm ohnisko, clona F4
55mm ohnisko, clona F8
55mm ohnisko, clona F16
Na nejširší ohniskové vzdálenosti je chromatická aberace viditelná na všech clonách, dá se ale snadno softwarově potlačit.
84mm ohnisko, clona F4,5
84mm ohnisko, clona F8
84mm ohnisko, clona F16
U 84mm ohniskové vzdálenosti se při nižších clonách vyskytují spíše duchové než nějaké výraznější barevné změny. S přicloněním duchové mizí a chromatická aberace tak není výraznějším problémem.
117mm ohnisko, clona F5
117mm ohnisko, clona F11
Rovněž 117mm ohnisková vzdálenost je dost čistá, zde je vše v pořádku, snad jen v bokehu je vidět mírné zabarvení.
175mm ohnisko, clona F5,6
175mm ohnisko, clona F11
U 175mm ohniskové vzdálenosti se chromatická aberace začíná znovu lehce dostávat do obrazu, není to ale moc vážné a v editoru ji snadno odstraníte.
250mm ohnisko, clona F5,6
250mm ohnisko, clona F11
Na maximálním zoomu aberace znovu roste, začíná bát výraznější v bokehu (v zaostřené ploše je minimální).