Galerie 14
dslr-na-ceste-casem-7-dil
Článek Fotoaparáty Zrcadlovky

DSLR na cestě časem - 7. díl

Roman Pihan

1

V minulém díle jsme podrobně popsali možnosti nastavení AF systému u zrcadlovek Nikon. I když v zásadě disponuje většina DSLR podobnými možnostmi, tak v detailech se často liší. Podívejme se dnes na možnosti typické pro DSLR Canon.

Reklama

Na úvod je dobré říci, že i když některé funkce vypadají mírně odlišně, tak to není o tom, že by některá firma něco „neuměla“. Je to spíše ukázka odlišného historického vývoje, odlišného přístupu k řešení problému AF a také zvyku příznivců značky na určitý styl ovládání, který je díky tomu možné měnit jen málo.

DSLR na cestě časem - 7. díl



DSLR střední třídy Canon EOS 50D je druhá zrcadlovka, jejíž ostřící systém podrobně prozkoumáme.

Ostření na Canon EOS 50D

Canon EOS 50D je typickým zástupcem DSLR střední třídy a snese tak srovnání s minule popsanou DSLR Nikon D90, se kterou je podobný i cenou (cena těla Canon EOS 50D činí zhruba 27.000 Kč včetně DPH). Stejně jako Nikon, tak i Canon má po vybalení z krabice nastaveny jako aktivní všechny AF body a těch má celkem 9, a to uspořádaných do „diamantu“, jak se tomuto obrazci občas s nadsázkou říká. Podobné uspořádání AF bodů má mnoho DSLR Canon – např. Canon 5D, 450D a další.

DSLR na cestě časem - 7. díl



Devět zaostřovacích bodů je uspořádáno do „diamantu“.

Volba AF bodu

Zcela stejně jako u DSLR Nikon je možné hodnotit aktivování všech AF bodů jako „problematické“ a logicky zcela stejně může často i selhat. Je tak možné opět doporučit metodu point-recompose-shot a volbu jednoho (typicky středního) AF bodu. Stejná je i filozofie amatérské a kreativní zóny. Canon jde ale v restrikcích amatérské zóny ještě dále - v amatérské zóně totiž nelze AF body vůbec měnit, jsou nastaveny stále všechny. Nikon sice vždy při jakémkoliv pootočení kolečka automaticky všechny AF body aktivuje, potom ale dovolí i v amatérské zóně body vybírat a měnit. Vzhledem k tomu ale, že u pokročilého fotografování není žádný důvod pro používání amatérské zóny (viz zajímavá anketa na Digimanii na toto téma, kde pouze kolem 7 % hlasujících čtenářů odpovědělo, že pokročilé expoziční režimy nepoužívá), je odlišnost Canon/Nikon zcela nepodstatná.

DSLR na cestě časem - 7. díl



Kreativní zóna DSLR Canon zahrnuje režimy P, Tv, Av, M a A-DEP. Volby C1 a C2 představují dvě paměti pro všechny hodnoty.

Pokud tedy přepnete do kreativní zóny, lze výběr aktivního AF bodu u Canonu zhodnotit jako výrazně jednodušší. Na těle všech DSLR Canon (i u nejlevnějšího modelu Canon EOS 1000D) je tlačítko označené poněkud podivně jako

DSLR na cestě časem - 7. díl

. Po jeho stisku je možné volit aktivní AF bod. Otáčením voliče se potom volí jeden konkrétní z uvedených devíti bodů a desátá možnost jsou všechny AF body. To je ekvivalent možností „Single point“ a Auto-area“ v menu DSLR Nikon.

DSLR na cestě časem - 7. díl



Při ostření na všech Canonech je zajímavá označená oblast přístupná pro pravý palec. Starší DSLR nemají tlačítko AF-ON.

Volba režimu ostření

Nezávisle na zvoleném AF bodu (nebo všech bodech) je možné volit metodu ostření. Všechny DSLR Canon disponují shodně režimy:

  • ONE SHOT – jednorázové zaostření, které se provede po stisku spouště nebo tlačítka AF-ON (viz dále) - odpovídá tedy metodě AF-S u Nikonů
  • AI SERVO – sledování pohyblivého objektu po dobu stisku spouště nebo po dobu stisku tlačítka AF-ON (viz dále), odpovídá tedy metodě AF-C u Nikonů. Pokud při této metodě nastavíte jako aktivní všechny AF body, tak fotoaparát nejprve zaostří podle středního AF bodu a potom si pohyblivý objekt automaticky předává mezi všemi body a tím jej sleduje. To tedy v zásadě odpovídá metodám Dynamic area a 3D-tracking u Nikonů.
  • AI FOCUS – běžné jednorázové ostření (One Shot) s tím, že pokud fotoaparát dojde k závěru, že se objekt pohybuje, tak automaticky zvolí AI servo, odpovídá tedy metodě AF-A u Nikonů.

Režim „Priorita hloubky ostrosti“ (A-DEP)

Všechny DSLR Canon mají na voliči režimů (kolečku) navíc režim A-DEP, což je v podstatě priorita hloubky ostrosti. Po volbě A-DEP se automaticky vyberou všechny AF body a DSLR se potom snaží nastavit takovou clonu, aby všechny AF body byly uvnitř hloubky ostrosti. Míří-li však alespoň jeden bod hodně daleko a současně alespoň jeden bod blízko (např. při skupinové fotografii, kdy jeden bod míří na pozadí a ostatní míří na tváře), povede to snadno k clonám kolem f/22 a tím k velmi dlouhým časům (vteřiny).

To je úskalí tohoto režimu, i když např., v krajinářské fotografii se tento režim blíží používanému hyperfokálnímu ostření s maximální hloubkou ostrosti (více o hyperfokálním ostření např.

zde

). V každém případě se ale nejedná o nic převratného a každý středně pokročilý fotograf snadno dosáhne stejného výsledku pomocí režimu Av (A).

DSLR na cestě časem - 7. díl



Režim A-DEP je ostření na maximální hloubku ostrosti (ostré všechny body, hyperfokální ostření) typické pro krajiny, ale i interiéry, architekturu atp. Je sice snadné jej dosáhnout i pomocí režimu Av, režim A-DEP je však někdy pohodlnější.

Uzamčení expozice/ostření, AE/AF Lock

Trochu nepřehledná situace panuje ohledně uzamčení ostření ve vazbě na uzamčení expozice. O co jde? Typicky při ostření metodou point-recompose-shot s jedním (středním) AF bodem je vhodné oddělit okamžik ostření od okamžiku měření expozice. Jinými slovy – ostřit je třeba v okamžiku, kdy střední bod míří např. na obličej, kdežto měřit expozici je nutné v okamžiku, kdy snímek je již finálně, a tedy správně zarámován po překomponování. Ostřit a měřit expozici je proto nutné

v jiný okamžik

.

Při běžném použití však obě měření proběhnou

ve stejný okamžik

, a sice po namáčknutí spouště do poloviny. To při pokročilém fotografování metodou point-recompose-shot může zmást expozici, která potom není správně naměřena (resp. je naměřena jinde). Většina DSLR má tedy jedno či více tlačítek, které umožňují změřit expozici a zaostřit v jiný okamžik.

Chování DSLR Canon EOS 50D (a nejen její) je v tomto směru poněkud složité, vše snadno ozřejmí tabulka:

Metoda měření expozice

Co udělá namáčknutí spouště [1]

DSLR na cestě časem - 7. díl

Co udělá tlačítko (AE LOCK) [2]

Co udělá tlačítko
AF-ON [3] [5]
Poměrová (Evaluative)

Změří a uzamkne expozici i zaostří

Změří a uzamkne expozici [4]

Zaostří

Ostatní

Zaostří

Změří a uzamkne expozici [4]

Zaostří

[1] Pomocí uživatelských funkcí lze nastavit i jiné chování spouště, uvedeno standardní nastavení.

[2] Pomocí uživatelských funkcí lze význam tlačítek

DSLR na cestě časem - 7. díl

a AF-ON přehodit.

[3] Pomocí uživatelských funkcí lze nastavit i jiné chování tlačítka, či jej zcela vypnout - uvedeno standardní nastavení. [4] Expozice se uzamkne po celou dobu stisknutého tlačítka a po jeho uvolnění po dobu následujících 4 vteřin.

[5] Starší DSLR Canon nemají tlačítko AF-ON. Při standardním nastavení je proto nutné vždy ostřit spouští.

DSLR na cestě časem - 7. díl



Je evidentní, že u tohoto snímku je nutné měřit expozici při tomto zarámování. Naopak zaostřit je třeba na hlavu, protože jinak by došlo k chybnému zaostření na nekonečno (viz červený AF bod). Tento „spor“ je možné vyřešit jen tlačítkem

DSLR na cestě časem - 7. díl

(Canon) či AE-L/AF-L (Nikon).

Z výše uvedeného vyplývají při potřebě oddělit měření expozice od okamžiku zaostření jednoduché závěry (pro standardní nastavení):

  1. Používáte-li amatérskou zónu, není možné oddělit okamžik měření expozice od ostření. Je totiž vždy zvoleno poměrové měření expozice a tlačítko
    DSLR na cestě časem - 7. díl
    je nefunkční.
  2. Používáte-li v kreativní zóně (P, Tv, Av, M, A-DEP) poměrové měření expozice, je třeba zaostřit spouští, překomponovat, stisknout tlačítko
    DSLR na cestě časem - 7. díl
    (čímž dojde k přeměření expozice) a domáčknout spoušť.
  3. Používáte-li v kreativní zóně (P, Tv, Av, M, A-DEP) jiné než poměrové měření expozice, namáčknutí spouště do poloviny zaostří a teprve při domáčknutí spouště (již při správné kompozici obrazu) se měří expozice. Není tedy třeba dělat nic, vše funguje jak má. Chcete-li měřit expozici v jiný okamžik, je možné kdykoliv použít tlačítko
    DSLR na cestě časem - 7. díl
    .

Uzamčení expozice/ostření na DSLR Nikon D90, tlačítko AE-L/AF-L

Chování DSLR Nikon D90 je v tomto směru jednoduší a přehlednější. Velmi podobně jsou na tom i všechny ostatní DSLR Nikon. Při standardním nastavení aktivuje namáčknutá spoušť do poloviny vždy jen ostření, a to ve všech režimech. Uživatelskou funkcí

c1

je však možné zapnout, aby namáčknutí spouště uzamklo i expozici, standardně je však toto vypnuto.

DSLR na cestě časem - 7. díl



DSLR Nikon mají jediné tlačítko, jehož význam je ale možné pro ostření ve vazbě na měření expozice nastavit.

Uživatelskou funkcí f4 je možné přiřadit jedinému tlačítku

AE-L/AF-L

požadovanou funkci, a to ve všech režimech. Tlačítko (vyjma bodu 4) uzamyká zvolenou veličinu jen po dobu jeho držení:

  1. Stisk tlačítka uzamyká expozici i aktivuje ostření (standardní nastavení)
  2. Stisk tlačítka uzamyká jen expozici
  3. Stisk tlačítka aktivuje jen ostření
  4. Stisk tlačítka uzamyká jen expozici, a to až do doby dalšího stisku tlačítka
  5. Stisk tlačítka aktivuje ostření a spoušť je pro zaostřování vypnuta
  6. Stisk tlačítka uzamyká expozici bleskem (FV-Lock)

Příště se podíváme na problematiku špatně seřízeného AF systému, a sice tzv. Back focus, Front focus (BF/FF) a další.


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama