Kdysi jsem pro již zaniklý motocyklový server napsal článek s názvem Biker teoretik. V závěru upozorňoval na možná nebezpečí z přerodu z teoretického do praktického motorkaření plynoucí. Ještě že to nemůže být tak zlé, co se týče pojmu fotograf teoretik.
Výňatek z foto-wiki: „
fotograf teoretik (FT)
je zpravidla milovníkem
foťákového porna.
“
Když mi ajťák poprvé prezentoval své nápady na můj fotografický webový projekt, zaujala mě poznámka o umístění položky
foťákové porno
. Podle něj jsou to u fotky uvedené řetězce zkratek a hodnot, ze kterých znalec vyčte čím, jak, kdy byla fotka pořízena a co u toho měl tvůrce k svačině. I já si občas říkám, že je skoro zbytečné uvádět „
stativ: Gitzo
“, ale budiž.
Časem jsem se zjistil, že pojmem „
camera porn
“ se za mořem zabýval už leckdo. Stručně shrnuto, obětí
foťákového porna
jste ve chvíli, kdy vydržíte o fotoaparátech číst a zírat na jejich snímky delší dobu (
...ó Leico M9, jak jsi nádherná ve své minimalistické retrohranatosti...
), než v reálném světě strávíte focením. Na tom ještě není nic špatného, když je zlá doba a počasí na prd, děláme to všichni. (Žádné chichotání, pořád jsme u fotek... u foťáků.)
FT
má zpravidla nastudováno všechno, co se nejnovější špičkové techniky týče, a v diskuzních fórech se tváří, že s Chuckem Norrisem dvakrát spočítali všechny pixely v tělu D3x. A tak dále, a tak dále... Nebudu zde recyklovat svůj motorkářský článek a dělat si legraci z notorických zastánců nejdražší techniky a žabomyších válek Canonistů a Nikonistů. Všichni takové diskutéry a teoretiky známe.
O malé technice a velkém nadšení
Canon EOS 5D Mark II, Canon EF 70-300 mm F 4-5,6 L IS USM, 148 mm, f/14, 1/800, ISO 500,
stativ Gitzo toho času v báglu.
Budiž tento článek jen varováním začínajícím fotografům, kteří spadnou do víru diskuzního fóra se svým dobře myšleným dotazem. Varováním před odpověďmi násobně převyšujícími původní rozpočet, protože „
všechno ostatní než tohle je na prd
“.Varováním před zabřednutím do hlubin
foťákového porna
. Pozor ovšem i na příliš bohémské
teoretiky umění
, kteří vám odpoví, že je to stejně jenom rukama. Ti
FT
zcela pohrdají, protože umění se dělá na Dirkon a pixely jsou trapné. Pravda je, jako vždy, daleko od obou kontrastů.
Co je horší, ve fotografickém světě, na rozdíl od motorkářského, není dost dobře možné někoho jednoznačně trumfnout o tři sekundy na kolo. Umělecký obor má obecně problém se subjektivním pohledem, neb i příšerná mazanina může viset ve slavné galerii. A nikomu to už nevymluvíte. Takže co s takovými teoretiky?
Pořád věřím, že čistokrevného
FT
nenajdeme, protože člověk teoreticky zapálený do focení, si může, i přes svá nekonečná moudra, pokorně koupit obyčejný foťák a časem dostat rozum. Nechme je vymluvit a vyčkejme.
Dodatek: Ač původní motorkářský server zanikl, článek Biker teoretik vesele putoval hlubinami internetu a dnes si na něj dělá nárok kde kdo. Přečíst si jej tak můžete třeba na
.