Seznam kapitol
Budeme se nyní věnovat základnímu setovému objektivu pro CSC fotoaparáty Fujifilm. Je jím XC 15-45mm F3.5-5.6 OIS PZ s 3× elektronicky ovládaným zoomem, stabilizací a širokým úhlem záběru s 23mm přepočtenou ohniskovou vzdáleností.
Tato kapitola se bude věnovat ostrosti, detailům, chromatické aberaci a vinětaci. Prozkoumá totiž kvalitu obrazu uprostřed obrazu, na hranách i v rozích.
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
Vidíme, že střed je velmi pěkně ostrý už od nejnižší clony, ale rohy se vylepšují jen pomalu. Tyto snímky byly pořizovány na vzdálenost v řádech desítek centimetrů a při nich je běžné, že se objektivy chovají hůře než při ostření na větší vzdálenosti.
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
Podobné je to i na 21mm ohniskové vzdálenosti. Střed je výborný už od nejnižší clony, rohy jsou neostré a s cloněním se to zlepšuje jen pomalu.
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
29mm reálná ohnisková vzdálenost ukazuje opět dobrý střed a tentokrát i trochu ostřejší rohy.
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
Maximální zoom situaci dále zlepšuje. Ostrý prostředek je už samozřejmostí, tentokrát jsou docela slušné i samotné rohy, a to i na nejnižší cloně. Dále se podíváme na totéž při ostření na větší vzdálenost (přes 20 metrů).
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
Zde se ukazuje, že na setový objektiv je testovaný Fujinon XC 15-45mm až překvapivě ostrý. I na plně otevřené cloně je ostrý nejen střed, ale solidní jsou i rohy (paradoxně jsou na tom hůře hrany).
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
U 22mm reálné ohniskové vzdálenosti je střed krásně ostrý a kontrastní. Rohy jsou sice ostré, ale hodně ztrácí kontrast, a to v podstatě na všech clonách.
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
Velmi podobné je to i u 35mm ohniskové vzdálenosti. Velmi ostrý a kontrastní střed, nicméně poněkud nekontrastní rohy, které jsou ale jinak docela ostré a detailní.
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
Maximální zoom se tu projevoval o něco hůře. Zde už střed není tak moc ostrý jako u jiných ohniskových vzdáleností a ani rohy nejsou zrovna vzorem ostrosti. Přiclonění situaci značně zlepšuje.