Seznam kapitol
Levnější CSC fotoaparáty Fujifilmu mohou využívat základního setového objektivu Fujinon XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS. My se na něj dnes podíváme podrobněji. Jak moc dobře bude fotit v praxi a stojí za to?
Sférické zkreslení
 Snímky v JPEGu i RAWu jsou korigované. Na nejširší ohniskové vzdálenosti se tak dočkáte středně silného soudkovitého zkreslení s hodnotou +1,7 %. Pokud byste ale použili RAW konvertor, který korekci neprovádí (např. RAW Therapee), pak uvidíte, že ve skutečnosti je zkreslení skutečně masivní s hodnotou +7,3 %. Na maximálním zoomu mají nekorigované i korigované snímky nulové zkreslení (+0,0 %).
 
	16mm ohnisko (JPEG, RAW)  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
Vinětace
 Korigované snímky (JPEGy i RAWy v drtivé většině konvertorů) jsou téměř bez vinětace. Na širších ohniskových vzdálenostech se pohybuje okolo 0,4 EV, což si ani nelze všimnout. S rostoucími ohniskovými vzdálenostmi tato vada ještě klesá. Pokud se náhodou dostanete k nekorigovaným snímkům, pak na nízkých clonách čekejte až 1,2 EV, ve většině ohniskového rozsahu ale budete někde okolo 0,5 až 0,8 EV. Jak ale již bylo řečeno, s nekorigovanými RAWy se jen tak nesetkáte.
	Chromatická aberace
 Dále se podíváme na úroveň chromatické aberace.
	
 16mm ohnisko, clona F3,5
	
 16mm ohnisko, clona F8
	
 16mm ohnisko, clona F16
 Je docela zajímavé, že chromatická aberace se tu ukazuje spíše při vyšších clonách než při těch nižších.
	
 22mm ohnisko, clona F4
	
 22mm ohnisko, clona F8
	
 22mm ohnisko, clona F16
 Ani na 22mm ohniskové vzdálenosti se chromatická aberace na snímcích téměř nevyskytuje. Oceňuji také solidní ostrost v rozích.
	
 36mm ohnisko, clona F5
	
 36mm ohnisko, clona F11
	
 36mm ohnisko, clona F22
 Na 36mm ohniskové vzdálenosti je u nižších clon lehká aberace, s přicloněním se tato vada snižuje.
	
 50mm ohnisko, clona F5,6
	
 50mm ohnisko, clona F11
	
 50mm ohnisko, clona F22
 Ani na nejdelší ohniskové vzdálenosti objektiv nějak zvlášť netrpí na chromatickou aberaci.