Recenze Objektivy Zoom Fujifilm

Fujinon XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS | Kapitola 3

Milan Šurkala

Milan Šurkala

Seznam kapitol

1. Fujinon XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS 2. Autofokus, ostření, světelnost, bokeh, stabilizace 3. Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace 4. Kresba v praxi
5. Protisvětlo a optický zoom 6. Noční a standardní scéna 7. Galerie ilustračních snímků 8. Závěr

Levnější CSC fotoaparáty Fujifilmu mohou využívat základního setového objektivu Fujinon XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS. My se na něj dnes podíváme podrobněji. Jak moc dobře bude fotit v praxi a stojí za to?

Reklama

Sférické zkreslení


Snímky v JPEGu i RAWu jsou korigované. Na nejširší ohniskové vzdálenosti se tak dočkáte středně silného soudkovitého zkreslení s hodnotou +1,7 %. Pokud byste ale použili RAW konvertor, který korekci neprovádí (např. RAW Therapee), pak uvidíte, že ve skutečnosti je zkreslení skutečně masivní s hodnotou +7,3 %. Na maximálním zoomu mají nekorigované i korigované snímky nulové zkreslení (+0,0 %).

Fujinon XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS

16mm ohnisko (JPEG, RAW)


Fujinon XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS


50mm ohnisko (JPEG, RAW)

Fujinon XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS


16mm ohnisko (nekorigovaný RAW)

Fujinon XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS


50mm ohnisko (nekorigovaný RAW)

Vinětace


Korigované snímky (JPEGy i RAWy v drtivé většině konvertorů) jsou téměř bez vinětace. Na širších ohniskových vzdálenostech se pohybuje okolo 0,4 EV, což si ani nelze všimnout. S rostoucími ohniskovými vzdálenostmi tato vada ještě klesá. Pokud se náhodou dostanete k nekorigovaným snímkům, pak na nízkých clonách čekejte až 1,2 EV, ve většině ohniskového rozsahu ale budete někde okolo 0,5 až 0,8 EV. Jak ale již bylo řečeno, s nekorigovanými RAWy se jen tak nesetkáte.

Fujinon XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS

Chromatická aberace


Dále se podíváme na úroveň chromatické aberace.

Fujinon XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS


16mm ohnisko, clona F3,5


Fujinon XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS


16mm ohnisko, clona F8


Fujinon XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS


16mm ohnisko, clona F16



Je docela zajímavé, že chromatická aberace se tu ukazuje spíše při vyšších clonách než při těch nižších.

Fujinon XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS


22mm ohnisko, clona F4


Fujinon XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS


22mm ohnisko, clona F8


Fujinon XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS


22mm ohnisko, clona F16



Ani na 22mm ohniskové vzdálenosti se chromatická aberace na snímcích téměř nevyskytuje. Oceňuji také solidní ostrost v rozích.

Fujinon XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS


36mm ohnisko, clona F5


Fujinon XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS


36mm ohnisko, clona F11


Fujinon XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS


36mm ohnisko, clona F22



Na 36mm ohniskové vzdálenosti je u nižších clon lehká aberace, s přicloněním se tato vada snižuje.

Fujinon XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS


50mm ohnisko, clona F5,6


Fujinon XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS


50mm ohnisko, clona F11


Fujinon XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS


50mm ohnisko, clona F22



Ani na nejdelší ohniskové vzdálenosti objektiv nějak zvlášť netrpí na chromatickou aberaci.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama