Seznam kapitol
Čtyřmegovým fotoaparátem střední třídy se v loňském roce vrátil Kodak do zorného pole zájemců o lepší věci, než jsou "entry-level" fotoaparáty. O dojmy z DXka a o pár fotografií se s Vámi podělíme v této recenzi.
Režimy
Informace z EXIFu prozrazují, že snímky, působící v náhledu jako mírně řečeno podobné, jsou přesto pořízeny při různém nastavení. Pokud častěji využíváme kreativní režimy, je dobré poznat zblízka jejich chování.
|
|
Auto Doba expozice: 1/180 s Clona: 3.40 Kontrola zesílení: Žádné ISO: 100.0 | Krajina Doba expozice: 1/250 s Clona: 3.40 Kontrola zesílení: Žádné ISO: 100.0 |
|
|
Makro Doba expozice: 1/250 s Clona: 3.40 Kontrola zesílení: Žádné ISO: 100.0 | Noční Doba expozice: 1/250 s Clona: 3.40 Kontrola zesílení: Žádné ISO: 100.0 |
|
|
Portrét Doba expozice: 1/350 s Clona: 2.20 Kontrola zesílení: Žádné ISO: 100.0 | Program AE Doba expozice:1/500 s Clona: 4.00 Kontrola zesílení: Silné zvýraznění ISO: 400.0 |
| |
Sport Doba expozice : 1/250 s Clona : 3.40 Kontrola zesílení: Mírné zvýraznění ISO 120.0 | |
ISO
Smyslem testovacích fotografií s různým ISO je odhalit šum. Ani na čtyřstovce zde mnoho šumu nenajdeme, ostatně světla bylo dosti. Neúmyslně jsme zde ovšem odhalili určitou tendenci DX 6440 vytvářet si za podmínek definovatelných jako "sice ve dne, ale v lese" vlastní krajiny podivných barev, což je dobře patrné zejména na spadaném listí. Expoziční automatika prostě není všemocná.
|
|
ISO Auto | ISO 100 |
|
|
ISO 200 | ISO400 |
Vyvážení bílé
Nejvěrnější zobrazení fotografované scény je na snímku, kde bílou nastavila automatika - správně je zvolen režim Cloudy neboli Zamračeno. Na snímku s nastavením Daylight (Denní světlo) ovšem zase zahrádka působí svěžeji a romantičtěji. Na snímku s volbou Fluorescent se zřejmě vysvětluje záhada podivných barev uvedená výše - automat si možná myslí, že světlo v lese obstarávají žárovky.
|
|
Auto - Cloudy | Daylight |
|
|
Fluorescent | Tungsten |
Fialový pokus
Na tomto zjevně barevně chybném snímku, pořízeném s plnou automatikou, jsme v editoru pokusně stáhli modrou barvu (ještě kousek by to sneslo). Hnědé listí na zemi se stalo skutečně hnědým a ani kmeny stromů už nejsou tak fialové jako dřív.
|
|
WB auto | Korekce modré |
Korekce expozice
Pro výrobu hrozivé oblohy je u poloautomatických fotoaparátů nezbytné pohrát si s korekcí expozice.
|
|
EV -2 | EV -1 |
|
|
EV 0 | EV +1 |
| |
EV +2 | |
Makro
V poněkud přepáleném středu snímku je přesto ve špičkách světel ještě dobře znatelná kresba (na náhledu ji ovšem neuvidíte, nutno prokliknout). Pokud si v editoru stáhneme "Gamma correction", zjistíme, že obrazová informace je zde plně zachována.