Seznam kapitol
Dnešní recenze se podívá na vysoce světelný starý manuální objektiv Minolta MC Rokkor-PF 55mm F1.7. Pokud chcete výrazněji mazat pozadí a nemáte na F1,4 verzi, může být F1,7 tím pravým objektivem. Nebo ne?
Sférické zkreslení
Na APS-C senzoru nebudete mít se zkreslením žádný problém. Je tu velmi mírné sférické zkreslení s hodnotou +0,3 %.
	Vinětace
Při použití objektivu na APS-C senzoru se s vinětací setkáte pouze při plně otevřené cloně F1,7. Ztmavení rohů je i tak jen pozvolné a dosahuje necelou polovinu EV. To si jen těžko všimnete.
	Chromatická aberace
Podíváme se také na problematiku chromatické aberace.
	
clona F1,7
	
clona F2,8
	
clona F4
	
clona F8
	
clona F16
Při plně otevřené cloně vznikají duchové a najdete tu i barevné změny. Při F2,8 duchové v podstatě zmizí a zůstane jen trochu barevných změn. Od F4 chromatická aberace v podstatě neexistuje.
Kresba v praxi
Vyzkoušíme i kresbu objektivu uprostřed, na hranách i v rozích. Nejprve při ostření na zhruba půl metru.
 
	clona F1,7  |  
	clona F2,8  | 
 
	clona F4  |  
	clona F5,6  | 
 
	clona F8  |  
	clona F11  | 
 
	
  | 
Při plně otevřené cloně vidíte velmi nízký kontrast, ale ostrou středovou kresbu. Pokud zaostříte trochu vedle (snímek bude uprostřed lehce neostrý), můžete zvýšit kontrast. Je to něco za něco. Při F2,8 je kontrast mnohem lepší, střed se začíná zlepšovat a totéž platí o rozích. Od F4 je střed velmi pěkný, rohy chtějí k dobré ostrosti aspoň F5,6, ideálně ještě trochu více.
 
	clona F1,7  |  
	clona F2,8  | 
 
	clona F4  |  
	clona F5,6  | 
 
	clona F8  |  
	clona F11  | 
 
	
  | 
Už plně otevřená clona nabídne solidní středovou ostrost, nicméně trpí na různé barevné kontury. S přicloněním se situace zlepšuje a už při F2,8 máte docela ostré i rohy. Při F5,6 je obraz naprosto excelentní.