Recenze Objektivy Zoom Nikon

Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II | Kapitola 3

Milan Šurkala

Milan Šurkala

5

Seznam kapitol

1. Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II 2. Autofokus, ostření, světelnost, bokeh, stabilizace 3. Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace 4. Kresba v praxi
5. Protisvětlo a optický zoom 6. Noční a standardní scéna 7. Galerie ilustračních snímků 8. Závěr

Spolu se zrcadlovkou Nikon D3300 byl představen i nový setový skládací objektiv AF-S DX Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G VR II. Novinka už neotáčí předním členem při ostření a nabídne i znatelně menší rozměry.

Reklama

Sférické zkreslení


Fotoaparát umí provádět korekce zkreslení objektivu, díky čemuž se dostanete na takřka neznatelné soudkovité zkreslení. U širokých ohniskových vzdálenosti jste na hodnotě +0,9 %, na nejdelší pak na +0,4 %. V RAWu ale uvidíte, že objektiv zkresluje docela dost, na nejširším úhlu záběru je to +5,6 %, což je dost. Naopak na maximálním zoomu je dokonce lepší než bez korekcí s hodnotou -0,1 %.

Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II

18mm ohnisko, JPEG


Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II


55mm ohnisko, JPEG

Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II


18mm ohnisko, RAW

Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II


55mm ohnisko, RAW

Vinětace


Objektiv má docela problémy s vinětací. Ta je u nízkých clon opravdu hodně výrazná, na nejširší ohniskové vzdálenosti dosahuje 1,4 EV, což je opravdu mnoho. Snímky pak stahují pozornost do prosvětleného prostředku, což na druhou stranu nemusí být vždy na škodu. Se zoomováním se situace trochu zlepšuje. Přiclonění pomáhá tuto vadu potlačit v podstatě pro praxi na neznatelné hodnoty.

Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II

Chromatická aberace


Dále se budeme věnovat problematice chromatické aberace, tedy zda jsou kontrastní hrany vykreslené s barevným nádechem či nikoli.

Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II


18mm ohnisko, clona F3,5 (JPEG)


Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II


18mm ohnisko, clona F3,5 (RAW)


Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II


18mm ohnisko, clona F8 (JPEG)


Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II


18mm ohnisko, clona F8 (RAW)


Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II


18mm ohnisko, clona F16 (JPEG)


Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II


18mm ohnisko, clona F16 (RAW)



U nízkých clon je na nejširší ohniskové vzdálenosti aberace dost výrazná, a to jak v JPEGu, tak i RAWu. S přicloněním v JPEGu znatelně klesá až takřka mizí úplně. RAW vykazuje nadále azurové a fialové či červené hrany na druhé straně, ale ostatně jak ukazují JPEGy, dají se relativně dobře softwarově potlačit.

Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II


24mm ohnisko, clona F4 (JPEG)


Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II


24mm ohnisko, clona F4 (RAW)


Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II


24mm ohnisko, clona F8 (JPEG)


Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II


24mm ohnisko, clona F8 (RAW)


Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II


24mm ohnisko, clona F16 (JPEG)


Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II


24mm ohnisko, clona F16 (RAW)



U 24mm ohniskové vzdálenosti je vše velmi podobné, u nižších clon je však aberace trochu slabší a spíše přechází do jemných duchů.

Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II


34mm ohnisko, clona F4,5 (JPEG)


Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II


34mm ohnisko, clona F4,5 (RAW)


Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II


34mm ohnisko, clona F8 (JPEG)


Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II


34mm ohnisko, clona F8 (RAW)


Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II


34mm ohnisko, clona F16 (JPEG)


Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II


34mm ohnisko, clona F16 (RAW)



S 34mm ohniskovou vzdáleností trpí objektiv spíše na duchy než na barevné změny. S nízkými clonami jsou duchové docela výrazní a hrany se jen lehce táhnou do barevných nádechů. U středních a vyšších clon tato vada téměř mizí.

Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II


46mm ohnisko, clona F5 (JPEG)


Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II


46mm ohnisko, clona F5 (RAW)


Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II


46mm ohnisko, clona F8 (JPEG)


Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II


46mm ohnisko, clona F8 (RAW)


Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II


46mm ohnisko, clona F16 (JPEG)


Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II


46mm ohnisko, clona F16 (RAW)



S dalším prodloužení ohniskové vzdálenosti na reálných 46 mm (přepočtených 69 mm) chromatická aberace klesá a i duchové už nejsou tak výrazní.

Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II


55mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)


Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II


55mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)


Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II


55mm ohnisko, clona F8 (JPEG)


Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II


55mm ohnisko, clona F8 (RAW)


Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II


55mm ohnisko, clona F16 (JPEG)


Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II


55mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Na maximálním zoomu chromatická aberace takřka neexistuje a zde není objektivu moc co vytýkat.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama