Recenze Objektivy Zoom Nikon

Nikon AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR | Kapitola 3

Milan Šurkala

Milan Šurkala

2

Seznam kapitol

1. Nikon AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR 2. Autofokus, ostření, světelnost, bokeh, stabilizace 3. Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace 4. Kresba v praxi - full frame 5. Kresba v praxi - APS-C
6. Protisvětlo a optický zoom 7. Noční a standardní scéna 8. Galerie ilustračních snímků - full frame 9. Galerie ilustračních snímků - APS-C 10. Závěr

Dalším otestovaným objektivem pro zrcadlovky Nikon je AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR. Ten podporuje nejen APS-C, ale i full frame fotoaparáty. My jej vyzkoušíme na zrcadlovce Nikon D600.

Reklama

Sférické zkreslení


Míra zkreslení hodně závisí na použitém těle (full frame versus APS-C) a také na formátu snímku (JPEG nebo RAW). Na nejširší ohniskové vzdálenosti objektiv trpí na hodně výrazné sférické zkreslení (+4,5 %), v JPEGu po korekci se to sníží na střední zkreslení (+2,0 %). Při použití na APS-C zrcadlovce je to o něco lepší, v RAWu se projevuje sférickým zkreslením (+2,1 %), JPEG s korekcí sníží zkreslení na +1,0 %.

Nikon AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR

full frame, 24mm ohnisko, JPEG


Nikon AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR


full frame, 85mm ohnisko, JPEG

Nikon AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR

full frame, 24mm ohnisko, RAW


Nikon AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR


full frame, 85mm ohnisko, RAW

Nikon AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR

APS-C, 24mm ohnisko, JPEG


Nikon AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR


APS-C, 85mm ohnisko, JPEG

Nikon AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR


APS-C, 24mm ohnisko, RAW

Nikon AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR


APS-C, 85mm ohnisko, RAW


U 85mm ohniskové vzdálenosti jsou JPEGy v obou případech rovné (-0,1 % v RAWu a +0,0 % v JPEGu). RAW bez korekce zkreslení je na tom hůře. S full framem tu uvidíte velmi výrazné poduškovité zkreslení (-2,0 %), u APS-C zrcadlovky je to pak zkreslení s hodnotou -0,9 %.


Vinětace


Míra vinětace závisí na tom, zda fotíte do JPEGu a máte zapnutou její korekci nebo fotíte do RAWu, kde už korekci musíte provést sami. Na full frame zrcadlovce je vinětace v RAWu doslova extrémní, přesahuje 2,7 EV na nejširším ohnisku a plně otevřené cloně a v podstatě v celém ohniskovém rozsahu se pohybuje okolo 2 EV. V JPEGu je to o něco lepší, tam se začíná na cca 1,7 EV, ale se zazoomováním se dostanete zhruba na 1,0 EV. U středních ohniskových vzdáleností ještě o trochu níže, u nejdelších pak lehce nad.

Nikon AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR


Přiclonění na F8 situaci znatelně vylepšuje, RAWy začínají u nepříjemných 1,4 EV, ale postupně klesají na cca 0,7 EV, v JPEGu po korekci se v celém ohniskovém rozsahu pohybujete okolo 0,3 až 0,4 EV. Přiclonění nijak zvlášť nemění výsledky v RAWu, překvapivě ale zhoršuje JPEGy, kteé přináší ztmavení asi o 0,6 až 1,0 EV.

Nikon AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR


Při použití na APS-C zrcadlovce je to mnohem lepší, ale vinětace je i tak stále patrná. Při plně otevřené cloně se připravte na cca 0,8 EV v RAWu, s korekcí asi o 0,1 EV méně, na nejdelších ohniskových vzdálenostech si pak odečtěte další 0,2 EV. Vyšší clony pak v RAWu i JPEGu dosahují zhruba 0,4 až 0,5 EV, opět můžete na nejdelších ohniskových vzdálenostech čekat trochu lepší výsledky.


Chromatická aberace


V protisvětle se podíváme na úroveň chromatické aberace, a to jak v JPEGu, tak i v RAWu.

Nikon AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR


24mm ohnisko, clona F3,5 (JPEG)


Nikon AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR


24mm ohnisko, clona F3,5 (RAW)


Nikon AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR


24mm ohnisko, clona F16 (JPEG)


Nikon AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR


24mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Na nejširší ohniskové vzdálenosti se s chromatickou aberací v JPEGu prakticky nesetkáte, RAW je na tom hůře a bude to chtít její korekci.

Nikon AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR


34mm ohnisko, clona F4 (JPEG)


Nikon AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR


34mm ohnisko, clona F4 (RAW)


Nikon AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR


34mm ohnisko, clona F16 (JPEG)


Nikon AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR


34mm ohnisko, clona F16 (RAW)



U 34mm ohniskové vzdálenosti je situace hodně podobná. JPEGy jsou bez problémů, RAWy na aberaci trochu trpí.

Nikon AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR


50mm ohnisko, clona F4,2 (JPEG)


Nikon AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR


50mm ohnisko, clona F4,2 (RAW)


Nikon AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR


50mm ohnisko, clona F16 (JPEG)


Nikon AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR


50mm ohnisko, clona F16 (RAW)



50mm ohnisková vzdálenost je prakticky bez výraznějších problémů, hrany jsou jen lehce namodralé, ale není to vážné.

Nikon AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR


66mm ohnisko, clona F4,5 (JPEG)


Nikon AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR


66mm ohnisko, clona F4,5 (RAW)


Nikon AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR


66mm ohnisko, clona F16 (JPEG)


Nikon AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR


66mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Ani u 66mm ohniskové vzdálenosti nejsou žádné problémy, výsledky jsou dobré a bez nepříjemných barevných změn.

Nikon AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR


85mm ohnisko, clona F4,5 (JPEG)


Nikon AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR


85mm ohnisko, clona F4,5 (RAW)


Nikon AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR


85mm ohnisko, clona F16 (JPEG)


Nikon AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR


85mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Nejdelší ohnisková vzdálenost 85 mm dává v RAWu jen velmi lehké barevné nádechy u nižších clon, JPEGy jsou opět v pořádku.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama