Recenze Objektivy Zoom Olympus

Olympus M.Zuiko Digital 14-150 mm F4-5,6 | Kapitola 3

Milan Šurkala

Milan Šurkala

1

Seznam kapitol

1. Olympus M.Zuiko Digital 14-150 mm F4-5,6 2. Autofokus, ostření, světelnost, bokeh 3. Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace 4. Kresba v praxi
5. Protisvětlo a optický zoom 6. Noční a standardní scéna 7. Galerie ilustračních snímků 8. Závěr

Recenze objektivu Olympus M.zuiko Digital ED 14-150mm F4-5,6 doplňuje test kompaktu Olympus E-PL2. Pojďme se tedy podrobně podívat na to, jak si tento ultrazoomový objektiv vedl v testu a zda je vhodným sklem ke koupi.

Reklama

Sférické zkreslení


Na nejširším ohnisku se dočkáte středního sférického zkreslení (+3,4 % ve středu), se zoomováním tato chyba mizí a na nejdelším ohnisku jsou linie rovné (-0,2 %).

Olympus M.Zuiko Digital 14-150 mm F4-5,6

14mm ohnisko
Olympus M.Zuiko Digital 14-150 mm F4-5,6

150mm ohnisko

Vinětace


Velkým problémem objektivu je silná vinětace (tmavé rohy). Pouze na ohniscích 60 až 90 mm má jakž takž přijatelných 0,5 EV, ale jinak je dost vysoká, zejména s plně otevřenou clonou. Pak to roste až někam k 1,5 EV, a to jde opravdu hodně poznat. Přiclonění na clonu kolem F9 znatelně sníží vinětaci na širších ohniscích, na delších ale zůstává stále dost vysoká.

Olympus M.Zuiko Digital 14-150 mm F4-5,6

Chromatická aberace


Nyní se podíváme na chromatickou aberaci, která ultrazoomové objektivy dost často trápí. Bude to i případ testovaného objektivu?

Olympus M.Zuiko Digital 14-150 mm F4-5,6


14mm ohnisko, clona F4


Olympus M.Zuiko Digital 14-150 mm F4-5,6


14mm ohnisko, clona F8


Olympus M.Zuiko Digital 14-150 mm F4-5,6


14mm ohnisko, clona F16


Na nejširším ohnisku je chromatická aberace v přijatelných mezích. Kolem kontrastních hran si můžete všimnout azurových linií, ale není to kritické.

Olympus M.Zuiko Digital 14-150 mm F4-5,6


29mm ohnisko, clona F4,9


Olympus M.Zuiko Digital 14-150 mm F4-5,6


29mm ohnisko, clona F8


Olympus M.Zuiko Digital 14-150 mm F4-5,6


29mm ohnisko, clona F16


Ohniska kolem 30 milimetrů nejsou na nižších clonách příliš dobrá, aberace je dost znatelná, na vyšších clonách mizí.

Olympus M.Zuiko Digital 14-150 mm F4-5,6


52mm ohnisko, clona F5,6


Olympus M.Zuiko Digital 14-150 mm F4-5,6


52mm ohnisko, clona F16


Střední ohnisko 52 milimetrů vykazuje na nízkých clonách znatelnou chromatickou aberaci, která zmizí u clony F10. Pak už prakticky neexistuje.

Olympus M.Zuiko Digital 14-150 mm F4-5,6


90mm ohnisko, clona F5,5


Olympus M.Zuiko Digital 14-150 mm F4-5,6


90mm ohnisko, clona F11


Delší ohnisko 90 milimetrů opět trpí na chromatickou aberaci na nízkých clonách. S vyššími clonami mizí barevné rozdíly, jasové závoje ale zůstávají.

Olympus M.Zuiko Digital 14-150 mm F4-5,6


150mm ohnisko, clona F5,6


Olympus M.Zuiko Digital 14-150 mm F4-5,6


150mm ohnisko, clona F16


Na nejdelším ohnisku je chromatická aberace patrná na všech clonách.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama