Recenze Objektivy Pevné ohnisko Olympus

Olympus M.Zuiko Digital 17mm 1:1.8 | Kapitola 3

Milan Šurkala

Milan Šurkala

4

Seznam kapitol

1. Olympus M.Zuiko Digital 17mm 1:1.8 2. Autofokus, ostření, světelnost, bokeh 3. Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace 4. Kresba v praxi
5. Protisvětlo a optický zoom 6. Noční a standardní scéna 7. Galerie ilustračních snímků 8. Závěr

Micro Four Thirds fotoaparáty už mají rozsáhlou nabídku nejrůznějších objektivů. Dnes se podíváme na lehce širokoúhlý světelný objektiv Olympus M.Zuiko Digital 17mm 1:1.8. Má zajímavou konstrukci přepínání manuálního ostření.

Reklama

Sférické zkreslení


Fotoaparát provádí korekce zkreslení a korekce jsou zaznamenané i v RAWu. Proto se v těchto formátech setkáte jen s velmi mírným sférickým zkreslením s hodnotou +0,6 %. Pokud ale RAWy otevřete v konvertoru, který korekce neprovádí, zjistíte, že objektiv zrovna moc rovně nekreslí a vykazuje hodně silné sférické zkreslení s hodnotou +5,4 %.

Olympus M.Zuiko Digital 17mm 1:1.8


JPEG

Olympus M.Zuiko Digital 17mm 1:1.8


nekorigovaný RAW

Vinětace


U nízkých clon je vinětace patrná, při F1,8 dosahuje téměř 1,5 EV. To je skutečně dost. Na druhou stranu charakter vinětace pomáhá dát důraz na objekt v prostředku díky tomu, že není příliš náhlá. Od F4 výše se pohybuje kolem hranice 0,7 EV.

Olympus M.Zuiko Digital 17mm 1:1.8

Chromatická aberace


Nezapomeneme ani na úroveň chromatické aberace.

Olympus M.Zuiko Digital 17mm 1:1.8


clona F1,8


Olympus M.Zuiko Digital 17mm 1:1.8


clona F2,8


Olympus M.Zuiko Digital 17mm 1:1.8


clona F5,6


Olympus M.Zuiko Digital 17mm 1:1.8


clona F11


Olympus M.Zuiko Digital 17mm 1:1.8


clona F11



Tato optická chyba je velmi podobná v JPEGu i RAWu, proto ukazuji jen JPEG. U nízkých clon se ve snímcích vyskytuje, není nějak extrémně výrazná (v zaostřené ploše), ale je tam. S trochou přiclonění rychle mizí. Podstatně viditelnější je ale v bokehu.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama