Recenze Objektivy Zoom Olympus

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ | Kapitola 4

Milan Šurkala

Milan Šurkala

Seznam kapitol

1. Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ 2. Autofokus, ostření, světelnost, bokeh 3. Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace 4. Kresba v praxi
5. Protisvětlo a optický zoom 6. Noční a standardní scéna 7. Galerie ilustračních snímků 8. Závěr

Novější fotoaparáty Olympus PEN a OM-D mohou být vybaveny odolným objektivem M.Zuiko Digital 12-50 mm. V recenzi se podíváme na jeho optické kvality, projevy optického zoomu i schopnosti makra, které mají být dosti dobré.

Reklama

Posoudíme také kresbu objektivu s různými ohniskovými vzdálenostmi a různými clonami. Nejprve tu je scéna ze vzdálenosti v řádu desítek centimetrů.

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ

12mm ohnisko, clona F3,5


Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ


12mm ohnisko, clona F4

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ

12mm ohnisko, clona F5,6


Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ


12mm ohnisko, clona F8

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ

12mm ohnisko, clona F11


Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ


12mm ohnisko, clona F16

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ


12mm ohnisko, clona F22

 


Středová ostrost je výborná už od plně otevřené clony, rohy jsou středně neostré a trpí na výraznou chromatickou aberaci. Přicloňování téměř ničemu nepomáhá, ostrost rohů se nezlepšuje, aberace nemizí a od F11 se už pomalu začíná objevovat difrakce obrazu.

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ

20mm ohnisko, clona F4,6


Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ


20mm ohnisko, clona F5,6

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ

20mm ohnisko, clona F8


Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ


20mm ohnisko, clona F11

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ


20mm ohnisko, clona F16

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ


20mm ohnisko, clona F22


U 20mm ohniskové vzdálenosti je vše mnohem lepší. Střed je opět výborný, hlavní zlepšení je u rohů, které jsou ostřejší a především chromatická aberace se znatelně snížila. Ani zde ale přiclonění ostrosti a aberaci moc nepomáhá.

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ

35mm ohnisko, clona F5,6


Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ


35mm ohnisko, clona F8

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ

35mm ohnisko, clona F11


Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ


35mm ohnisko, clona F16

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ


35mm ohnisko, clona F22

 


I 35mm ohnisková vzdálenost má pěkný střed, solidní jsou nicméně i rohy, chromatická aberace je jen slabá. Necloňte však příliš, už u F11 je vidět slabý úbytek kontrastu.

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ

50mm ohnisko, clona F6,3


Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ


50mm ohnisko, clona F8

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ

50mm ohnisko, clona F11


Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ


50mm ohnisko, clona F16

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ


50mm ohnisko, clona F22

 


Při maximálním zoomu se rohy lehce zhoršily, stále jsou ale docela ostré (s ohledem na to, co objektiv předváděl u 12 mm). Chromatická aberace je mírná, střed je bez problémů. Vyzkoušíme i ostření na větší vzdálenost v řádech desítek metrů.

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ

12mm ohnisko, clona F3,5


Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ


12mm ohnisko, clona F4

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ

12mm ohnisko, clona F5,6


Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ


12mm ohnisko, clona F8

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ

12mm ohnisko, clona F11


Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ


12mm ohnisko, clona F16

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ


12mm ohnisko, clona F22

 


I zde je vidět vynikající středovou ostrost, rohy jsou o trochu slabší a především trpí na chromatickou aberaci. podobně jako při ostření na krátkou vzdálenost, ani zde přiclonění téměř nepomáhá. Od cca F11 už pomalu nastupuje difrakce a vysoké clony bych tedy už raději nepoužíval.

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ

19mm ohnisko, clona F4,5


Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ


19mm ohnisko, clona F5,6

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ

19mm ohnisko, clona F8


Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ


19mm ohnisko, clona F11

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ


19mm ohnisko, clona F16

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ


19mm ohnisko, clona F22


Střed je v pořádku, rohy jsou trochu méně ostré, zde už ale clonění trochu pomáhá a kolem F8 máte ostré i rohy. Chromatická aberace s přicloněním také trochu slábne.

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ

34mm ohnisko, clona F5,6


Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ


34mm ohnisko, clona F8

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ

34mm ohnisko, clona F11


Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ


34mm ohnisko, clona F16

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ


34mm ohnisko, clona F22

 


24mm ohnisko mě potěšilo. Střed je detailní a rohy jsou na tom také docela dobře, trochou přiclonění ale nic nezkazíte (ideálem je pohybovat se tak do F8).

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ

50mm ohnisko, clona F6,3


Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ


50mm ohnisko, clona F8

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ

50mm ohnisko, clona F11


Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ


50mm ohnisko, clona F16

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3,5-6,3 EZ


50mm ohnisko, clona F22

 


Nejdelší ohnisková vzdálenost nabídne ostrý prostředek, rohy mají trochu slabší kontrast. Ostrost je přiměřená, určitě by mohla být i o trochu lepší.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama