Seznam kapitol
Malé kapesní ultrazoomy Olympus VR-310 a VR-320 jsou velmi úspěšné. V dnešní recenzi se na oba modely podíváme a zjistíme, zda jejich hlavním lákadlem je jen velmi nízká cena nebo i něco jiného. Jak si tyto velmi kompaktní modely vedou?
Sférické zkreslení
Je zajímavé, jak se Olympusu povedlo při velmi širokém ohnisku a poměrně velkém zoomu dosáhnout rovných linií v celém ohniskovém rozsahu. Zkreslení není viditelné ani u videosekvencí. U širokého ohniska je jen velmi mírné soudkovité zkreslení (+0,7%), na nejdelším jsem pak naměřil -0,1 %.
|
|
Vinětace
Vinětace je lehce patrná na širších ohniscích, kolem 40-80mm ohniska je pak téměř nulová, na delších ohniscích ale opět začíná vystrkovat růžky.
Kresba v praxi
Dále se budeme věnovat kresbě objektivu. Vezmeme si na paškál model VR-320, který ve svém ohniskovém rozsahu schová i model VR-310.
24mm ohnisko |
|
88mm ohnisko |
|
|
|
V podstatě na všech ohniscích si můžete všimnout chromatické aberace. Rohová ostrost je na širších a středních ohniscích horší, u delších se začíná o něco zlepšovat, ale žádný zázrak to není.
24mm ohnisko |
|
111mm ohnisko |
|
|
Na nejširším ohnisku kresba není nikterak zázračná. Střední ohniska jsou na tom o něco lépe, rohová neostrost je průměrná. Slušně vypadá 240mm ohniska a přijatelný obraz je i na delších ohniscích.
Chromatická aberace
Na kontrastních hranách se u objektivů často vyskytuje chromatická aberace, jak je tomu u VR-310 a VR-320?
24mm ohnisko
44mm ohnisko
69mm ohnisko
138mm ohnisko
240mm ohnisko
300mm ohnisko
Zejména na širších ohniscích je chromatická aberace výraznější, ale ani na těch delších se jí nezbavíte. Naopak, u 300mm ohniska je docela silná.