Recenze Objektivy Zoom Panasonic

Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25mm F1.7 ASPH. | Kapitola 8

Milan Šurkala

Milan Šurkala

10

Seznam kapitol

1. Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25mm F1.7 ASPH. 2. Autofokus, ostření, světelnost, bokeh 3. Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace 4. Kresba v praxi
5. Protisvětlo a optický zoom 6. Noční a standardní scéna 7. Galerie ilustračních snímků 8. Závěr

Panasonic má ve svém výrobním programu i světelné zoomovací objektivy pro Micro Four Thirds systém a jedním z nejzajímavějších je Leica 10-25mm F1.7. Vedle dobré světelnosti nabídne i velmi širokoúhlý záběr.

Reklama

Jak si tedy objektiv Leica DG Vario-Summilux 10-25mm F1.7 ASPH. vedl? Je to překvapivě velký a těžký objektiv, něco, co byste asi pro Micro Four Thirds nečekali. Díky vynikající světelnosti a širokému úhlu záběru může být excelentní pro vloggery, kdy mohou videa vypadat opravdu profesionálně, ale spíše jde o statické natáčení (venku se při chůzi objektiv hodně pronese). Má vynikající zpracování, hladce a přesně jdoucí prstence, ten clonový nabídne hladký chod, což je vhodné pro video. Pro něj je ideálním i rychlým a tichým ostřením. Focus breathing je slušně potlačen, pokud jde ale o parfokální chování, při zoomování se obraz (při manuálním zaostření) přeci jen rozostří a udržení zaostření na stejné vzdálenosti od něj úplně nečekejte (v tom je např. 12-60mm lepší). 

Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25mm F1.7 ASPH.

Obrazová kvalita je velmi dobrá, kresba je perfektně ostrá zejména uprostřed. Rohová ostrost je ve většině případů také solidní. U nižších clon je vidět výraznou vinětaci, tu ale fotoaparáty obvykle samy odstraňují v obrazových profilech. Chromatická aberace je v podstatě neznámým pojmem, pouze v bokehu na největším zoomu si můžeme všimnout nervozity a nazelenalých okrajů. V protisvětle umí vytvářet velmi efektní hvězdičky (snad u žádného jiného objektivu mě tak nebavilo protisvětlo s vysokými clonami), na druhou stranu je hodně citlivý na perfektní čistotu přední čočky (nečistoty neodpouští). 

Objektiv je to tak velmi dobrý, chybičky jsou jen malé, a tak bude zásadním parametrem cena. Umím si představit, že mnoho lidí se nepřenese přes částku 50 tisíc Kč (a především se vše bude srovnávat s full framem), takže se podívejme trochu na kontext. V zásadě nemá svým rozsahem ekvivalent, takže je to se svými přepočtenými 20-50mm něco mezi širokoúhlým zoomem 16-35mm a standardnějším 24-70mm. Hloubkou ostrosti pak u FF zapadá někam mezi F2,8 a F4. A když se dívám na ceny jiných objektivů pro CSC, tak třeba u 16-35mm se pohybujeme od 37 za F4 do 70 tisíc za F2,8, u 24-70mm je to o něco méně od 23 za F4 do 65 tisíc za F2,8. Takže i při podobném rozsahu a hloubce ostrosti vypadá být cena v zásadě srovnatelná a nijak zásadně se nevymyká. Je to opravdu zábavné sklo a přiznám se, že takto dlouho mě už širokoúhlá fotografie dlouho nebavila.

Objektiv je vhodný pro:

1. Natáčení širokoúhlého videa

2. Širokoúhlé snímky s menší hloubkou ostrosti i na MFT

3. Statické vlogování s máznutým pozadím

Plusy

+ Vynikající konstantní světelnost F1,7

+ Velmi dobré zpracování a ovládání

+ Podpora hladkého chodu clony

+ Solidní obrazová kvalita

Minusy

- Vysoká hmotnost a velké rozměry

- Vinětace u nižších clon

- Vyšší citlivost na perfektní čistotu objektivu v protisvětle (odlesky)

Za zapůjčení objektivu Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25mm F1.7 ASPH. děkujeme

Panasonicu.

Cena v době testování: cca 50 000 Kč s DPH


Verdikt

1. Natáčení širokoúhlého videa 2. Širokoúhlé snímky s menší hloubkou ostrosti i na MFT 3. Statické vlogování s máznutým pozadím

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

Vynikající konstantní světelnost F1,7
Velmi dobré zpracování a ovládání
Podpora hladkého chodu clony
Solidní obrazová kvalita
Vysoká hmotnost a velké rozměry
Vinětace u nižších clon
Vyšší citlivost na perfektní čistotu objektivu v protisvětle (odlesky)
Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama