Seznam kapitol
Ultrazoomy Panasonic řady FZ jsou velmi oblíbené. V nové verzi Lumix FZ38 zůstal objektiv naštěstí stejný jako u předchůdce, Panasonic však vylepšil ostření, videosekvence, stabilizaci a čip dostal 12MPx rozlišení. Zůstane i nadále špičkou na trhu ultrazoomů?
Sférické zkreslení a vinětace
 Zkreslení nedělá fotoaparátu příliš velký problém. Na širokém ohnisku je trochu patrné, patří však ve své třídě určitě k těm méně výraznějším, a tedy i lepším. Na širokém ohnisku je pak vše naprosto bez problému. 
 
	ohnisko 27 mm  | 
 
	ohnisko 486 mm  | 
 V další části se podíváme na ostrost v rozích a rovněž půjde vidět, jak objektiv trpí na vinětaci, tmavé rohy. Začněme s nejširším ohniskem 27 mm.
 
	clona F2,8  | 
 
	clona F4  | 
 
	clona F5,6  | 
 
	clona F8  | 
 Rohy jsou neostré, zde má fotoaparát rezervy, i když patří k lepším ve své kategorii. Také se objevuje chromatická aberace. Vyšší clona rohy více zaostřuje, nicméně je vidět, že při F5,6 už začíná naopak měknout kresba uprostřed snímku a při F8 je ještě měkčí. Pokračujme 2× zoomem, konkrétně ohniskem 59 mm.
 
	clona F3,2  | 
 
	clona F4  | 
 
	clona F5,6  | 
 
	clona F8  | 
 Pravá strana je opět slabší (může to být způsobeno také mou chybou nedokonalého uložení fotoaparátu do kolmice). Je vidět, že ostrost rohů je ale o něco lepší, vinětace zde v podstatě není. Rovněž nenajdete chromatickou aberaci. Jako další je cca 4× zoom s ohniskem 122 mm.
 
	clona F3,6  | 
 
	clona F4  | 
 
	clona F5,6  | 
 
	clona F8  | 
 Ostrost v rozích je na kompakt dosti dobrá, u vyšších clon F5,6 a F8 jde vidět měkčí kresbu. Ani zde fotoaparát netrpí na vinětaci. Dále zde máme přibližně 8× zoom s ohniskem 224 mm.
 
	clona F3,7  | 
 
	clona F4  | 
 
	clona F5,6  | 
 
	clona F8  | 
 Zde je ve všech případech kresba poněkud měkčí a nejlepšího výsledku je tentokrát dosaženo s nejvyšší clonou F8. Úplně naposled se podíváme na maximální 18× zoom s ohniskem 486 mm
 
	clona F4,4  | 
 
	clona F5,6  | 
 
	clona F8  | 
|
 Tady opět rohy trochu ztrácejí ze své ostrosti, kresba je s vyššími clonami trochu slabší. Je vidět mírná chromatická aberace, ale nic významného. Celkově tak objektiv potěšil dobrými optickými vlastnostmi, i když v některých mu jistě pomáhá procesor Venus Engine HD (mám podezření na softwarové vyrovnávání vinětace). 
Vyvážení bílé, barvy
 U ultrazoomu Panasonic FZ38 nebudete mít větší problémy ani s automatickým vyvážením bílé ani s tím manuálním. To můžete změřit sejmutím bílé plochy (jsou zde rovnou dvě pozice pro uložení), případně navolit barevnou teplotu přímo v Kelvinech od 2500 K do 10000 K.
 
	automatika  | 
 
	denní světlo  | 
 
	deštivo  | 
 
	přítmí  | 
 
	blesk (bez blesku)  | 
 
	blesk (s bleskem)  | 
 
	halogenové světlo  | 
 
	nastavení bílé (manuální)  | 
 
	2500 K  | 
 
	10000 K  | 
 Vyvážení bílé si ukážeme ještě na klasičtější scéně.
 
	automatika  | 
 
	denní světlo  | 
 
	deštivo  | 
 
	přítmí  | 
 
	blesk (bez blesku)  | 
 
	halogenové světlo  | 
 
	nastavení bílé (manuální)  | 
 
	2500 K  | 
 
	10000 K  | 
|
 V menu můžete dát snímkům různé barevné efekty.
 
	off  | 
 
	b/w  | 
 
	sepia  | 
 
	cool  | 
 
	warm  | 
|
 Dále lze nastavit úroveň kontrastu, a to v pěti krocích od -2 po +2. Totéž pak bude platit i o ostrosti, saturaci i redukci šumu, které jsem se již věnoval.
 
	kontrast -2  | 
 
	kontrast +0  | 
 
	kontrast +2  | 
|
 Vyšší kontrast se rovná živějším barvám, ale také slabšímu dynamickému rozsahu. Nyní se podívejme na ostrost.
 
	ostrost -2  | 
 
	ostrost +0  | 
 
	ostrost +2  | 
|
 Vyšší ostrost přináší trochu vyšší šum, určitě bych ale ostrost neubíral. Spíše trochu přidal, ale pozor na agresivní redukci šumu. U citlivostí ISO 400 a vyšších by silnější nastavení doostřování dělalo velkou neplechu. Jako poslední je saturace.
 
	saturace -2  | 
 
	saturace +0  | 
 
	saturace +2  | 
|