Seznam kapitol
Dnes se podíváme na opravdu maličký CSC fotoaparát, Panasonic Lumix GM5. Jde o zástupce populárního Micro Four Thirds systému s 16MPx senzorem a dotykovým displejem. Nezapomnělo se dokonce ani na hledáček.
Měření rychlosti
Pro test rychlosti byla použita rychlá SDHC karta SanDisk Extreme Pro, které jsme v našem testu naměřili zapisovací rychlost téměř 73 MB/s.
- První snímek - 1,05 sekundy
- Snímek bez namáčknutí - 0,15 až 0,2 sekundy
- Odezva spouště - OK
- Prodleva mezi snímky JPEG - 0,35 sekundy
- Prodleva mezi snímky RAW - 0,4 sekundy
- Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,4 sekundy (po cca 5 snímcích stoupá na 1,1 sekundy)
- Prodleva mezi snímky s bleskem - 1,7 sekundy
- Sekvenční snímání L JPEG - 1,9 fps
- Sekvenční snímání L RAW - 1,9 fps
- Sekvenční snímání L RAW+JPEG - 1,9 fps (po 11 snímcích klesá na 0,9 fps)
- Sekvenční snímání M JPEG - 4,2 fps
- Sekvenční snímání M RAW - 3,7 fps (po 9 snímcích klesá na 1,8 fps)
- Sekvenční snímání M RAW+JPEG - 4,05 fps (po 8 snímcích klesá na 0,85 fps)
- Sekvenční snímání H JPEG - 5,45 fps
- Sekvenční snímání H RAW - 4,85 fps (po 8 snímcích klesá na 1,9 fps)
- Sekvenční snímání H RAW+JPEG - 4,7 fps (po 7 snímcích klesá na 0,95 fps)
- Sekvenční snímání H JPEG s elektronickou závěrkou - 10 fps (po 6 snímcích 4,7 fps)
- Sekvenční snímání SH JPEG - 40 fps (40 snímků v menším rozlišení)
Náběh fotoaparátu je dostatečně rychlý. Mohl by být ještě rychlejší, ale postačuje. Oceňuji velmi rychlé ostření, prodlevy mezi snímky jsou velmi krátké. Sekvenční snímání je slušně rychlé, s elektronickou závěrkou je ještě rychlejší, ale buffer má jen průměrnou kapacitu okolo 8 snímků.
Vyvážení bílé, barvy
K vyvažování bílé barvy nemám větších námitek. Pracovalo poměrně spolehlivě a není třeba s ním moc hýbat.
automatika |
denní světlo |
deštivo |
přítmí |
žárovka |
blesk |
uživatelské nastavení bílé |
2500 K |
|
Fotoaparát také nabídne několik stylu snímků, u nich lze upravit kontrast, ostrost, saturaci a také míru odšumování (což není k zahození).
standardní |
živé |
přirozené |
černobílé |
|
|
V nabídce je také mnoho zajímavých barevných efektů.
expresivní |
retro |
starodávný |
jasné snímky |
low key |
sépie |
monochromatický |
dynamický monochromatický |
hrubý monochromatický |
hedvábný monochromatický |
působivé umění |
vysoká dynamika |
křížový proces |
efekt hračky |
jasné barvy |
Draganův efekt |
efekt miniatury |
měkké zaostření |
fantazie |
hvězdicový filtr |
|
|
Optický a digitální zoom
Zde se podíváme na optický a digitální zoom. Konkrétně půjde o 12-32mm objektiv.
expoziční čas 1/500 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisko 12 (24) mm, klikněte pro zvětšení
S objektivem 12-32mm si můžete užít širokoúhlý záběr (24mm ohniskovou vzdálenost). Ostrost je celoplošně pěkná.
expoziční čas 1/320 s, clona F9, citlivost ISO 200, ohnisko 32 (64) mm, klikněte pro zvětšení
S 2,7× optickým zoomem si moc vyskakovat nemůžete, na větší přibližování tento objektiv skutečně není. Líbí se mi pěkná kresba, a to v podstatě celoplošně.
expoziční čas 1/320 s, clona F9, citlivost ISO 200, ohnisko 32 (64) mm + 2× digitální zoom, klikněte pro zvětšení
Digitální zoom lze nastavit na 2× a 4×. S 2× zoomem jste vlastně na efektivních 4 megapixelech, které jsou roztaženy na 16 MPx. V plném rozlišení je tedy degradace kvality patrná.
expoziční čas 1/320 s, clona F9, citlivost ISO 200, ohnisko 32 (64) mm + 4× digitální zoom, klikněte pro zvětšení
Se 4× digitálním zoomem je úbytek kvality už hodně patrný, jeden megapixel je logicky maximum, které při takovém zvětšení z fotoaparátu vytáhnete při dobré kvalitě.
Protisvětlo
Nyní se podíváme na chování fotoaparátu v protisvětle.
expoziční čas 1/500 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisko 12 (24) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Po stránce fotoaparátu velmi dobrý výsledek. Když se podíváte na RAW, je vidět, že přišla ke slovu prosvětlovací technologie. RAW je totiž výrazně tmavší a je patrné, že došlo k prosvětlení stínů. Zpracování obrazu je slušné, z RAWu dostanete i docela dobrou kresbu do stínů s trochou barevného šumu. Pokud jde o objektiv, ten krásně kreslí až do rohů, ale občas trpí na odlesky a světelné závoje.
expoziční čas 1/200 s, clona F5, citlivost ISO 200, ohnisko 12 (24) mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení
Zde to dopadlo lépe po stránce odlesků, naopak je tu výraznější vinětace objektivu. Z RAWu jste schopni zachránit trochu větviček, ale ne všechny. Stíny můžete prosvětlit i bez vážnějšího nárůstu šumu.
expoziční čas 1/400 s, clona F10, citlivost ISO 200, ohnisko 12 (24) mm, klikněte pro zvětšení
Kresba je solidní, ve stínech pochopitelně dochází k trochu výraznějšímu odšumování, ale i přes rozmazávání nepůsobí úplně rozmytě. Z RAWu můžete vytáhnout kresbu navíc. Trochu mě zklamaly odlesky objektivu.
expoziční čas 1/500 s, clona F13, citlivost ISO 200, ohnisko 12 (24) mm, klikněte pro zvětšení
HDR srovnává jasy, ale snímky působí poněkud nekontrastně, vyšší clona zvyšuje difrakci, což se spolu se skládáním obrazů podepisuje na znatelně slabší ostrosti. Můžete si všimnout i skládacích artefaktů.