Seznam kapitol
V dnešní recenzi se podíváme na setový objektiv pro nové full frame CSC od Panasonicu, model Lumix S 24-105mm F4 Macro O.I.S. Je optimalizován pro natáčení videa, ale potěší i pro pořizování fotografií?
Sférické a poduškovité zkreslení
Pokud jde o zkreslení objektivu, tak Raw Therapee nebyl schopen otevřít RAWy z fotoaparátu a Camera Raw tvrdil, že nelze načíst profil objektivu (snímek ale zobrazil). Podíváme se tedy na zkreslení, které je viditelné v JPEGu i v RAWu, který byl otevřen pomocí Camera Raw.
 
	24mm ohnisko  | 
 
	105mm ohnisko  | 
Se zkreslením nejsou žádné větší problémy. U nejširšího úhlu záběru je to mírné sférické zkreslení s hodnotou +1,1%, u maximálního zoomu jsem pak naměřil krásně rovné linie a hmotnost -0,0%.
Vinětace
S tmavými rohy jsem neměl problém. Fotoaparáty totiž nabízí automatickou korekci vinětace, a to si pak trochu tmavších rohů všimnete akorát na nejširším úhlu záběru při plně otevřeném objektivu. Jinak se pohybujeme kolem nuly a někdy jsou rohy dokonce světlejší než prostředek. Nicméně ani bez korekce se výsledky nějak dramaticky neliší, řekl bych, že vizuálně se to týká snad jen opět 24mm ohniskové vzdálenosti a nízkých clon, kdy je ztmavení rohů trochu náhlejší.
	Chromatická aberace
V kontrastních podmínkách se podíváme také na úroveň chromatické aberace, tedy na barevné změny na kontrastních hranách.
	24mm ohnisko, clona F4 (JPEG)
	24mm ohnisko, clona F4 (RAW)
	24mm ohnisko, clona F8 (JPEG)
	24mm ohnisko, clona F8 (RAW)
	24mm ohnisko, clona F16 (JPEG)
	24mm ohnisko, clona F16 (RAW)
Při plně otevřené cloně je zde vidět modrý nádech tenkých větví, ale nejde o nějak dramatický problém, který by nebylo možné potlačit. S přicloněním se pak aberace rychle ztrácí.
	36mm ohnisko, clona F4 (JPEG)
	36mm ohnisko, clona F4 (RAW)
	36mm ohnisko, clona F8 (JPEG)
	36mm ohnisko, clona F8 (RAW)
	36mm ohnisko, clona F16 (JPEG)
	36mm ohnisko, clona F16 (RAW)
U 36mm ohniskové vzdálenosti není chromatická aberace vidět ani u plně odcloněného objektivu. Výborná práce.
	50mm ohnisko, clona F4 (JPEG)
	50mm ohnisko, clona F4 (RAW)
	50mm ohnisko, clona F8 (JPEG)
	50mm ohnisko, clona F8 (RAW)
	50mm ohnisko, clona F16 (JPEG)
	50mm ohnisko, clona F16 (RAW)
Ani u 50mm ohniskové vzdálenosti není s touto optickou vadou problém, objektiv jí v podstatě netrpí.
	71mm ohnisko, clona F4 (JPEG)
	71mm ohnisko, clona F4 (RAW)
	71mm ohnisko, clona F8 (JPEG)
	71mm ohnisko, clona F8 (RAW)
	71mm ohnisko, clona F16 (JPEG)
	71mm ohnisko, clona F16 (RAW)
Budeme se opakovat, ale ani okolo 70mm ohniskové vzdálenosti se chromatická aberace v podstatě nevyskytuje.
	105mm ohnisko, clona F4 (JPEG)
	105mm ohnisko, clona F4 (RAW)
	105mm ohnisko, clona F8 (JPEG)
	105mm ohnisko, clona F8 (RAW)
	105mm ohnisko, clona F16 (JPEG)
	105mm ohnisko, clona F16 (RAW)
Dostáváme se k maximálnímu zoomu, ale ani zde není chromatická aberace výraznějším problémem. Vynikající práce.