Recenze Objektivy Zoom Panasonic

Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro O.I.S. | Kapitola 3

Milan Šurkala

Milan Šurkala

6

Seznam kapitol

1. Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro O.I.S. 2. Autofokus, ostření, světelnost, bokeh, stabilizace 3. Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace 4. Kresba v praxi
5. Protisvětlo a optický zoom 6. Noční a standardní scéna 7. Galerie ilustračních snímků 8. Závěr

V dnešní recenzi se podíváme na setový objektiv pro nové full frame CSC od Panasonicu, model Lumix S 24-105mm F4 Macro O.I.S. Je optimalizován pro natáčení videa, ale potěší i pro pořizování fotografií?

Reklama

Sférické a poduškovité zkreslení

Pokud jde o zkreslení objektivu, tak Raw Therapee nebyl schopen otevřít RAWy z fotoaparátu a Camera Raw tvrdil, že nelze načíst profil objektivu (snímek ale zobrazil). Podíváme se tedy na zkreslení, které je viditelné v JPEGu i v RAWu, který byl otevřen pomocí Camera Raw.

Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro O.I.S.

24mm ohnisko

Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro O.I.S.

105mm ohnisko

Se zkreslením nejsou žádné větší problémy. U nejširšího úhlu záběru je to mírné sférické zkreslení s hodnotou +1,1%, u maximálního zoomu jsem pak naměřil krásně rovné linie a hmotnost -0,0%.

Vinětace

S tmavými rohy jsem neměl problém. Fotoaparáty totiž nabízí automatickou korekci vinětace, a to si pak trochu tmavších rohů všimnete akorát na nejširším úhlu záběru při plně otevřeném objektivu. Jinak se pohybujeme kolem nuly a někdy jsou rohy dokonce světlejší než prostředek. Nicméně ani bez korekce se výsledky nějak dramaticky neliší, řekl bych, že vizuálně se to týká snad jen opět 24mm ohniskové vzdálenosti a nízkých clon, kdy je ztmavení rohů trochu náhlejší.

Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro O.I.S.

Chromatická aberace

V kontrastních podmínkách se podíváme také na úroveň chromatické aberace, tedy na barevné změny na kontrastních hranách.

Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro O.I.S.

24mm ohnisko, clona F4 (JPEG)

Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro O.I.S.

24mm ohnisko, clona F4 (RAW)

Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro O.I.S.

24mm ohnisko, clona F8 (JPEG)

Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro O.I.S.

24mm ohnisko, clona F8 (RAW)

Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro O.I.S.

24mm ohnisko, clona F16 (JPEG)

Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro O.I.S.

24mm ohnisko, clona F16 (RAW)

Při plně otevřené cloně je zde vidět modrý nádech tenkých větví, ale nejde o nějak dramatický problém, který by nebylo možné potlačit. S přicloněním se pak aberace rychle ztrácí.

Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro O.I.S.

36mm ohnisko, clona F4 (JPEG)

Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro O.I.S.

36mm ohnisko, clona F4 (RAW)

Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro O.I.S.

36mm ohnisko, clona F8 (JPEG)

Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro O.I.S.

36mm ohnisko, clona F8 (RAW)

Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro O.I.S.

36mm ohnisko, clona F16 (JPEG)

Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro O.I.S.

36mm ohnisko, clona F16 (RAW)

U 36mm ohniskové vzdálenosti není chromatická aberace vidět ani u plně odcloněného objektivu. Výborná práce.

Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro O.I.S.

50mm ohnisko, clona F4 (JPEG)

Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro O.I.S.

50mm ohnisko, clona F4 (RAW)

Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro O.I.S.

50mm ohnisko, clona F8 (JPEG)

Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro O.I.S.

50mm ohnisko, clona F8 (RAW)

Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro O.I.S.

50mm ohnisko, clona F16 (JPEG)

Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro O.I.S.

50mm ohnisko, clona F16 (RAW)

Ani u 50mm ohniskové vzdálenosti není s touto optickou vadou problém, objektiv jí v podstatě netrpí.

Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro O.I.S.

71mm ohnisko, clona F4 (JPEG)

Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro O.I.S.

71mm ohnisko, clona F4 (RAW)

Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro O.I.S.

71mm ohnisko, clona F8 (JPEG)

Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro O.I.S.

71mm ohnisko, clona F8 (RAW)

Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro O.I.S.

71mm ohnisko, clona F16 (JPEG)

Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro O.I.S.

71mm ohnisko, clona F16 (RAW)

Budeme se opakovat, ale ani okolo 70mm ohniskové vzdálenosti se chromatická aberace v podstatě nevyskytuje.

Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro O.I.S.

105mm ohnisko, clona F4 (JPEG)

Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro O.I.S.

105mm ohnisko, clona F4 (RAW)

Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro O.I.S.

105mm ohnisko, clona F8 (JPEG)

Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro O.I.S.

105mm ohnisko, clona F8 (RAW)

Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro O.I.S.

105mm ohnisko, clona F16 (JPEG)

Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro O.I.S.

105mm ohnisko, clona F16 (RAW)

Dostáváme se k maximálnímu zoomu, ale ani zde není chromatická aberace výraznějším problémem. Vynikající práce.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama