Recenze Fotoaparáty Bezzrcadlovky Panasonic

Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe | Kapitola 4

Milan Šurkala

Milan Šurkala

2

Seznam kapitol

1. Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe 2. Ostření, expozice, výdrž, displej 3. Videosekvence 4. Digitální šum
5. Protisvětlo a optický zoom 6. Rychlost, noční a standardní scéna 7. Galerie ilustračních snímků 8. Závěr

Nedávno jsme si vyzkoušeli 47,3MPx Lumix S1R od Panasonicu, nyní přichází na řadu varianta Lumix S1 s 24MPx snímačem. Ta je více zaměřena na natáčení videa. Jak bude dobrá pro fotky i video?

Reklama

Nyní se budeme věnovat míře šumu. Snímač má rozumné rozlišení 24 megapixelů, což by mohlo znamenat dosti nízký šum, přitom ale stále dostatečné množství detailů. Snímky byly převedeny přes Camera Raw se sníženým odšumováním na minimum. Podívali jsme se ale také na multiexpoziční režim, který pořizuje 96MPx snímky. Pokud jde o JPEGy, ty byly pořizovány na nastavení odšumování -2,5 (z rozsahu -5 až +5).

Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe
 

ISO 50 (JPEG)

Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe
 

ISO 50 (konverze z RAWu)

Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe
 

ISO 50 (konverze z 96MPx RAWu)

Nejnižší ISO 50 je pochopitelně naprosto čisté, zde se šumem skutečně nebude problém.

Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe
 

ISO 100 (JPEG)

Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe
 

ISO 100 (konverze z RAWu)

Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe
 

ISO 100 (konverze z 96MPx RAWu)

Ani u citlivosti ISO 100 není žádný problém. Multiexpozice má sice vyšší rozlišení, ale nevypadá to, že by zde bylo skutečně nějak zásadně více detailů.

Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe
 

ISO 200 (JPEG)

Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe
 

ISO 200 (konverze z RAWu)

Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe
 

ISO 200 (konverze z 96MPx RAWu)

Také ISO 200 je velmi čisté, není divu.

Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe
 

ISO 400 (JPEG)

Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe
 

ISO 400 (konverze z RAWu)

Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe
 

ISO 400 (konverze z 96MPx RAWu)

Ani při citlivosti ISO 400 na snímku nenajdete mnoho šumu. Vše je stále velmi čisté.

Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe
 

ISO 800 (JPEG)

Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe
 

ISO 800 (konverze z RAWu)

Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe
 

ISO 800 (konverze z 96MPx RAWu)

Teprve při citlivosti ISO 800 se do RAWů začíná dostávat velmi jemný jasový šum. Nadále jsou snímky bez problémů.

Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe
 

ISO 1600 (JPEG)

Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe
 

ISO 1600 (konverze z RAWu)

Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe
 

ISO 1600 (konverze z 96MPx RAWu)

ISO 1600 začíná do obrazu vnášet mírnou degradaci. Jasový šum je v RAWu už patrný, JPEGy jsou nadále dosti kvalitní, byť mírně hrudkovaté.

Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe
 

ISO 3200 (JPEG)

Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe
 

ISO 3200 (konverze z RAWu)

Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe
 

ISO 3200 (konverze z 96MPx RAWu)

ISO 3200 je nejvyšší citlivostí, která je podporována u multiexpozičního režimu. V RAWu je pak viditelný jasový šum, JPEGy stále ještě mají rozumné odšumování bez výraznější ztráty barev.

Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe
 

ISO 6400 (JPEG)

Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe

ISO 6400 (konverze z RAWu)

S citlivostí ISO 6400 se už v obraze objevuje i barevný šum. Ten je v JPEGu odstraňován, mírně ale už začíná klesat saturace barev. Nadále jde ale o použitelnou citlivost.

Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe
 

ISO 12800 (JPEG)

Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe
 

ISO 12800 (konverze z RAWu)

Barevný šum stoupá a s ním i barevné odšumování v JPEGu. To má za následek pokles barevnosti snímků.

Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe
 

ISO 25600 (JPEG)

Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe
 

ISO 25600 (konverze z RAWu)

Míříme k citlivosti ISO 25600 a zde je to už pro full frame snímač asi konečná. Barevného šumu je v RAWu opravdu dost, JPEGy jsou hrudkované a jejich barevnost je už dost slabá.

Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe
 

ISO 51200 (JPEG)

Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe

ISO 51200 (konverze z RAWu)

Lumix S1 ale s vysokými citlivostmi zdaleka nekončí. Nabídne i ISO 51200, které má spoustu barevného šumu v RAWu a téměř žádné barvy v JPEGu. Zdaleka ale nejde o maximum.

Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe
 

ISO 102400 (JPEG)

Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe

ISO 102400 (konverze z RAWu)

Máme tu i ISO 102400, u něhož jde kvalita logicky ještě více dolů.

Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe
 

ISO 204800 (JPEG)

Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe

ISO 204800 (konverze z RAWu)

Maximem je pak ISO 204800. To už ani v RAWu není skoro nic vidět a JPEG je pak bez těch barev, které by tam měly být a s barevnými fleky, které by tam být neměly. Podívejme se ještě na snímky převedené na standardizovaných 12 MPx.

Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe
 

výřezy z 12MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)

Velký snímač má svá pozitiva a do ISO 1600 jsme v podstatě bez ztráty kvality. ISO 3200 a 6400 už přináší jemné hrudkování, ale i ISO 12800 vypadá být použitelně. O moc výše bych už ale nechodil.

Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe
 

výřezy z 12MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo multiexpoziční RAW)

Multiexpozice má sice 4× vyšší rozlišení, takže po zmenšení by měla být detailnější (lépe obejde Bayerovu interpolaci), nějak dramatické rozdíly ale nejsou vidět. Trochu lepší kresba je v některých detailech, jako je přední maska Mercedesu, ale v zásadě nic zázračného.

Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe
 

výřezy z 24MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)

Na snímcích vousů plyšového zajíce vidíme, že až do ISO 1600 včetně je kresba detailní a bez nějak výraznějších negativních vlivů šumu. ISO 3200 a 6400 začínají lehce degradovat detaily, nicméně i ISO 12800 bych označil za použitelné.

Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe
 

výřezy z 12MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)

Tady máme snímky převedené na standardizované rozlišení 12 MPx pro vzájemné srovnání mezi recenzemi. I zde to vypadá použitelně až do ISO 12800, dokonce ani ISO 25600 nebude k vyhození.

Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe
 

výřezy z 24MPx snímků (vlevo RAW, vpravo multiexpoziční RAW)

Zde je ještě srovnání klasických RAWů s těmi pořízenými v 96MPx rozlišení multiexpozicí a zmenšenými na 24 MPx. Multiexpozice je celistvější a méně zašuměná, paradoxně ale vypadá být méně ostrá. Nakonec tu máme ještě snímky bílé plochy.

Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe
 

výřezy z 24MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)

Barevný šum se začíná do RAWů vkrádat někde okolo ISO 6400, pak logicky postupně nabírá na síle. V JPEGu je znatelně potlačován, při ISO 204800 už ale mají snímky znatelné barevné fleky (u nižších citlivostí jsou málo výrazné).


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama