Seznam kapitol
Pokračujeme v testech APS-C zrcadlovek a dnes se budeme věnovat vyšší třídě reprezentované fotoaparátem Pentax K-3 II, který jsme otestovali s 18-135mm WR objektivem. Fotoaparát nabízí zajímavou funkci Pixel Shift.
Pentax K-3 II je vybaven 24MPx APS-C senzorem bez AA filtru, což by mělo zajistit velmi ostrou kresbu. K dispozici je navíc režim Pixel Shift, který vyfotí čtyři snímky s posunem o jeden pixel, díky čemuž v každém pixelu získá fotoaparát RGGB informaci a ne jen jednu barvu. To by teoreticky mohlo vedle zvýšení ostrosti snížit i šum (např. díky dvojitému snímání zelené).
	
 ISO 100 (JPEG)
	
 ISO 100 (konverze z RAWu)
	
 ISO 100 (JPEG, Pixel Shift)
	
 ISO 100 (konverze z RAWu, Pixel Shift)
 Nejnižší citlivost ISO 100 je krásně čistá, bez šumu. Pixel Shift zvyšuje množství detailů, nicméně v JPEGu se to zdá zejména kvůli dramatickému přeostřování snímku. Jak ukazuje RAW, detaily sice lepší jsou, ale nejde o nějaké extrémní zázraky.
	
 ISO 200 (JPEG)
	
 ISO 200 (konverze z RAWu)
 Také citlivost ISO 200 je velmi detailní a nelze si stěžovat na šum.
	
 ISO 400 (JPEG)
	
 ISO 400 (konverze z RAWu)
 Ani u citlivosti ISO 400 to vůbec není špatné, RAWy mají jen minimální jasový šum. JPEGy jsou také dost kvalitní.
	
 ISO 800 (JPEG)
	
 ISO 800 (konverze z RAWu)
 ISO 800 už začíná trochu šumět. Jasový šum se v RAWech lehce ukazuje, JPEGy lehce hrudkovatí. Pořád ale slušná kvalita obrazu.
	
 ISO 1600 (JPEG)
	
 ISO 1600 (konverze z RAWu)
 S citlivostí ISO 1600 šum dále roste. V RAWu je ho už docela dost, s citlivým odšuměním nicméně stále můžete dosáhnout solidních výsledků. JPEGy se lehce třepí, kvalita je dostatečná.
	
 ISO 3200 (JPEG)
	
 ISO 3200 (konverze z RAWu)
 ISO 3200 už začíná být problém, RAW je docela plný barevného šumu. JPEGy lehce ztrácí saturaci barev, hrany se třepí a je to tak horní použitelná citlivost.
	
 ISO 6400 (JPEG)
	
 ISO 6400 (konverze z RAWu)
 U citlivosti ISO 6400 je RAW plný barevného šumu a objevují se i výraznější barevné mapy. JPEG je potlačuje, daní je za to ale snížený kontrast i barevnost. Zde už jsou kompromisy opravdu vysoké.
	
 ISO 12800 (JPEG)
	
 ISO 12800 (konverze z RAWu)
 Dalším navýšením na ISO 12800 se kvalita obrazu dál zhoršuje, RAW už chytá velmi výrazný šum zejména v azurových barvách, JPEGy jsou bez detailů a barev.
	
 ISO 25600 (JPEG)
	
 ISO 25600 (konverze z RAWu)
 ISO 25600 je už daleko za schopnostmi senzoru. RAW je silně zašumělý, JPEG je v podstatě nepoužitelný.
	
 ISO 51200 (JPEG)
	
 ISO 51200 (konverze z RAWu)
 Nejvyšší citlivost ISO 51200 je v podstatě úplně zbytečná. Šumu je tolik, že už skoro ani není poznat, co na snímku původně bylo. Zkusme nyní snímky zmenšit na standardizované rozlišení 12 megapixelů, které zajistí srovnatelnost v rámci různých recenzí.
	
 výřezy z 12MPx JPEGů
 Velmi slušné výsledky, teprve při ISO 800 je vidět první lehký úbytek ostrosti, nicméně i ISO 1600 je hodně slušné a ztráta kvality začíná být patrná při ISO 3200. Na druhou stranu s citlivostí ISO 6400 bych byl už hodně opatrný.
	
 výřezy z 12MPx RAWů
 RAWy jsou velmi pěkné do citlivosti ISO 800, s citlivým odšuměním hodně získáte i při ISO 1600. ISO 3200 už vyžaduje trochu kompromisů, ISO 6400 je spíše nouzové a výše bych nechodil. Dále se podíváme na snímky plyšového zajíce. V tomto případě vyzkoušíme funkci Pixel Shift na všech citlivostech.
 
	ISO 100 (JPEG)  | 
 
	ISO 100 (konverze z RAWu)  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Tady jde vidět doslova šílený rozdíl v JPEGu. Pixel Shift je mnohem ostřejší a detailnější. Také RAW vypadá lépe, nicméně je vidět, že Pixel Shift dojem dohání také poměrně silným přeostřováním. Se šumem se nikde nesetkáte.
 
	ISO 200 (JPEG)  | 
 
	ISO 200 (konverze z RAWu)  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Také ISO 200 je krásně čisté ve všech případech. Šum v podstatě není, Pixel Shift dělá snímky krásně detailními.
 
	ISO 400 (JPEG)  | 
 
	ISO 400 (konverze z RAWu)  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Jasový šum je velmi malý v RAWu, expozice pomocí Pixel Shift je o něco čistší. V JPEGu jsou nicméně vidět přeostřené artefakty.
 
	ISO 800 (JPEG)  | 
 
	ISO 800 (konverze z RAWu)  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 ISO 800 už v RAWu přináší jasový šum, JPEGy se začínají rozmývat. Při použití funkce Pixel Shift je RAW stále dost detailní a relativně bez šumu, také JPEG si drží lepší detaily než bez této funkce.
 
	ISO 1600 (JPEG)  | 
 
	ISO 1600 (konverze z RAWu)  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Citlivost ISO 1600 dále zhoršuje kvalitu obrazu. JPEGy se už docela dost třepí, RAW vypadá o něco lépe. Multiexpozice pomocí Pixel Shift opět přináší výrazně lepší výsledek s mnohem jemnějším šumem.
 
	ISO 3200 (JPEG)  | 
 
	ISO 3200 (konverze z RAWu)  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 U citlivosti ISO 3200 se situace začíná lámat. Standardní expozice je už dost zašuměná v RAWu, JPEGy jsou poměrně dost rozmyté. Nicméně ani multiexpozice už nepředvádí nějak skvělé výsledky, přesto lze ale hovořit o lepších detailech, což jde vidět zejména na vousech v levé části výřezu v RAWu. 
 
	ISO 6400 (JPEG)  | 
 
	ISO 6400 (konverze z RAWu)  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 ISO 6400 je už hodně vysoká citlivost a moc bych ji nedoporučoval. Se standardní expozici už moc detailů nedostanete. Pixel Shift sice výsledky o něco zlepší, ale ani tady už nečekejte zázraky.
 
	ISO 12800 (JPEG)  | 
 
	ISO 12800 (konverze z RAWu)  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Citlivostem ISO 12800 a vyšším bych se už určitě vyhýbal. Tady to nevypadá dobře ani s funkcí Pixel Shift. Šum je jemnější, ale pořád dost vysoký.
 
	ISO 25600 (JPEG)  | 
 
	ISO 25600 (konverze z RAWu)  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 ISO 25600 je na tom logicky ještě hůře. Šum je v RAWu opravdu hodně vysoký a JPEGy jsou následně hodně rozpatlané.
 
	ISO 51200 (JPEG)  | 
 
	ISO 51200 (konverze z RAWu)  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Nejvyšší citlivost je pochopitelně nepoužitelná. Šumu je tak moc, že z toho nedostanete opravdu nic rozumného. Nyní se můžete podívat na výřezy ze snímků, které byly konvertovány na rozlišení 12 megapixelů.
	
 výřezy z 12MPx JPEGů
 Úbytek kresby začíná být patrný u ISO 800, nicméně i ISO 1600 vypadá stále dobře. ISO 3200 je na hraně a výše bych chodil jen v nouzi.
	
 výřezy z 12MPx RAWů
 RAWy jsou na tom podobně, nicméně míra detailů je o něco vyšší. Při citlivém odšumění lze i z ISO 3200 dostat rozumný obraz.
	
 výřezy z 12MPx JPEGů (Pixel Shift)
 S funkcí Pixel Shift se použitelnost snímků posouvá trochu výše. Detaily se začínají ztrácet při ISO 1600 a ISO 3200 vypadá použitelně. Nicméně ISO 6400 už ani s multiexpozicí nevypadá právě lákavě.
	
 výřezy z 12MPx RAWů (Pixel Shift)
 Mnohem zajímavěji to vypadá u RAWů. Tady i ISO 3200 vypadá být dostatečně kvalitní a bez větších problémů. ISO 6400 se dá použít, nicméně výše už je to i zde problematické. Dále se podíváme ještě na snímky bílé plochy, zde už jen při standardní expozici.
 
	ISO 100 (JPEG)  | 
 
	ISO 100 (konverze z RAWu)  | 
 
	ISO 200 (JPEG)  | 
 
	ISO 200 (konverze z RAWu)  | 
 
	ISO 400 (JPEG)  | 
 
	ISO 400 (konverze z RAWu)  | 
 
	ISO 800 (JPEG)  | 
 
	ISO 800 (konverze z RAWu)  | 
 
	ISO 1600 (JPEG)  | 
 
	ISO 1600 (konverze z RAWu)  | 
 
	ISO 3200 (JPEG)  | 
 
	ISO 3200 (konverze z RAWu)  | 
 
	ISO 6400 (JPEG)  | 
 
	ISO 6400 (konverze z RAWu)  | 
 
	ISO 12800 (JPEG)  | 
 
	ISO 12800 (konverze z RAWu)  | 
 
	ISO 25600 (JPEG)  | 
 
	ISO 25600 (konverze z RAWu)  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Barevný šum se v RAWu pomalu objevuje, trochu vidět jde od ISO 800, výraznější nárůst pak začíná od ISO 3200. JPEGy jej potlačují, mohou ale vznikat artefakty.