Článek Fotoaparáty

Prodejnost fotoaparátů: jsou kompakty minulostí? | Kapitola 2

Milan Šurkala

Milan Šurkala

42

Seznam kapitol

1. Prodejnost fotoaparátů: jsou kompakty minulostí? 2. Příjmy z prodeje digitálních fotoaparátů 3. Co bude dál?

V poslední době často slýcháváme o tom, jak někteří výrobci končí s výrobou fotoaparátů nebo se zaměřují na high-endové modely. My se dnes podíváme na vývoj prodejů kompaktů i zrcadlovek za posledních 14 let. Zmizí kompakty z povrchu zemského?

Reklama

Podívejme se ale na něco, co je pro výrobce ještě důležitější než počty prodaných kusů. Tím je

hodnota prodaných fotoaparátů

(s tím souvisí příjmy a v závislosti na nastavených maržích také případné zisky). Zde je graf trochu odlišný. Protože zrcadlovky a CSC jsou na jeden kus podstatně dražšími přístroji než průměrný kompakt, cenově je tento segment pro výrobce mnohem zajímavější. Všimněte si toho, že kompakty do konce roku 2007 tvořily zhruba 80 % příjmů, nicméně pod polovinu se dostaly už v polovině roku 2012. V zlatém období kompaktů (co se týče komplexnosti nabídky), které končilo někdy v roce 2013, tvořily kompakty už jen 40 % příjmů společností. A právě zde se datují první větší úprky z třídy levných kompaktů. Olympus jej např. ohlásil v květnu 2013.

Prodejnost fotoaparátů: jsou kompakty minulostí?



hodnota prodaných fotoaparátů, měsíčně (klikněte pro zvětšení)


Ještě počátkem letošního roku tvořily kompakty zhruba 30 % příjmů, nicméně dnes je to už jen kolem 20 %. Kompakty generují dokonce menší příjmy než CSC (bez DSLR), jde už tedy o kategorii fotoaparátů, která přináší společnostem nejmenší příjmy. Vedou DSLR, na druhém místě jsou CSC a v závěsu pak kompakty. Není tedy divu, že je výrobci dále opouští.

Prodejnost fotoaparátů: jsou kompakty minulostí?

Příjmy docela odpovídají prodejům. Kompakty dosáhly svého maxima v roce 2008, což bylo 1639 miliard jenů. V roce 2015 to ale bylo jen 307 miliard (pokles

o 81 %

), pro letošek se patrně nedostaneme přes 170 miliard. U zrcadlovek byl rekordním rok 2012 a dosažená částka činila 628 miliard jenů. V minulém roce bylo dosaženo 429 miliard jenů, což znamená pokles

o 32 %

proti maximu. Je vidět, že pokles příjmů není až tak výrazný jako pokles prodejů (ten byl 40 %). Letos bude dosaženo patrně něco okolo 360 miliard jenů.

U CSC pak byl nejlepší loňský rok 2015 se 149 miliardami jenů, pro letošek bych odhadoval částku lehce přes 130 miliard jenů. Tady je dobře vidět posun k high-endovým modelům, protože ve srovnání s rokem 2012 sice klesly prodeje CSC o 16 %, nicméně příjmy přesto stouply o 19 %. Vypadá to, že trh pro dražší modely zde opravdu je. Pokud se vyplní prognózy pro rok 2016, pak by proti roku 2012 měly být příjmy stále o trochu větší, přitom prodeje budou patrně o skoro třetinu nižší.

Prodejnost fotoaparátů: jsou kompakty minulostí?



hodnota prodaných fotoaparátů, za 12 uplynulých měsíců (klikněte pro zvětšení)


Opět se můžete podívat na součty za předchozích 12 měsíců v průběhu historie (v podstatě jde o tentýž graf, jen na něm můžete zjistit i hodnoty např. od července do června). Pokud se máme bavit o prodejích za poslední zveřejněný měsíc (září 2016), pak fotoaparáty s výměnnými objektivy znamenaly trh o velikosti 49,4 miliard jenů, nicméně kompakty si urvaly jen 14,5 miliardy. Opravdu se nelze divit tomu, že výrobci opouštějí trh s kompakty.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama