Zpět na článek

Diskuze: Ricoh GR IV přichází s 26MPx APS-C snímačem CMOS BSI

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Puppy8
Puppy8
Level Level
Fotomobil: Google
Fotoaparát: Sony
Objektiv: Tamron
26. 8. 2025 09:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Na PetaPixel je trochu clickbait, ale ne úplně, článek: https://petapixel.com/2025/08/24/when-phones-eat-cameras-is-this-the-last-era-for-dedicated-pro-gear/

Sensor je sice stejný jako v Sony A6700, pochybuji ale, že AF-C a subject tracking bude na podobné úrovni. Za 34 tisíc APS-C foťák s pevným F2.8 objektivem? Dokud byl předchozí model za 24 tisíc, tak možná. Ale tohle opravdu ne.

Při cestování stále fotím především foťákem (Sony A7C a Tamron 28-200 nebo 24-70 GM II) a občas vyfotím něco mobilem, abych to mohl dát rychle na Facebook pro přátele. Po rychlé úpravě v Google Photos jsem překvapen, jak dobře to na displeji mobilu vypadá. Když se pak vrátím a podívám na stejnou fotku na velkém monitoru, tak už to tak dobře nevypadá :-) Ale to jsme zase u toho odkazu výše. Dnes bych raději stejné peníze investoval do lepšího mobilu s tele modulem.

To nasávání prachu objektivem musí být peklo. Pak to nejde vyčistit jinak, než v servisu.

Sakini
Sakini
Level Level
26. 8. 2025 10:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Puppy8 GR už dlouho není o racionalitě, ale o komunitě která oceňuje jejich schopnosti a možnosti, a ta je silná. I GRIII zazanamenal v poslední době opět rostoucí prodeje, po šesti letech na trhu. Možnosti nastavování, doslova míchání barevných profilů aby fotka vypadala co nejvíc jako z kinofilmu, a působivé černobílé snímky nejvíc se blížící skutečným monochromatickým foťákům (ostatně příští rok bude i monochrom GRIV, Ricohu se to osvědčilo, K3 III monochrom se prodával jako o život). Kapesnost, vejde se do dlaně, a velkou část obrazové kvality dělá prémiově ostrý objektiv, zkonstruovaný a napasovaný vždy přesně na daný senzor, úroveň detailů už u 16 MPx modelů byla fantastická.. Všechno jsou to věci, které nejdou obsáhnout racionálním vyhodnocením parametrů nebo "výkonu za cenu", a většině fotografů to nebude dávat smysl.
AF-C a sledování určitě nebude na stejné úrovní jako u top bezzrcadel, a ani nikdo nečeká že by bylo, není to primární funkce. Je to takový zdánlivě iracionální případ silně okrajového foťáku, který díky své povaze má největší šanci na dnešním trhu přežít, protože nemá konkurenci a současně má silnou světovou komunitu. Neexistuje srovnatelně malý APS-C kompakt s 28 mm objektivem, kdyby se o něho kdokoliv jiný dnes pokusil, pohoří na nezájmu. Fujifilm se o to pokusil s X70 v době 16 MPx GR, a nezadařilo se, ačkoliv X70 byl objektivně mnohem výkonější přístroj, X-T1 v kompaktu s pevným objektivem. Nepomohly Fuji barvy, nastavitelnost, kvalita jpegů, nebylo prostě dost zákazníků a uživatel GR by nepřešel (a objektiv X70 se nepovedl, byl viditelně míň ostrý a slabý v rozích). Takže nástupce už nepřišel, a druhý pokus s levnou XF10 ztroskotal na fantasticky slabém hardwaru, kdy ten foťák měl špičkový objektiv a několikasekundová prodlení ve všem.
Dnes všechno určuje způsob konzumace fotografií, proto mobily tak válcují foťáky, důležitá není per pixel kvalita ale prvotní atraktivita vzhledu, a konzumuje se na mobilním displeji. Používám iPhone 16 Pro Max, a umí naprosto skvělé fotografie s atmosférou, nejen dobře vypadající na displeji, ale zpracovatelné i na počítači - ale v detailu to není ono, a nikdy nebude, je to v první řadě softwarová alchymie. Pro naprostou většinu uživatelů to nehraje naprosto žádnu roli, a pak se občas najde nějaký "úchyl", kterému na tom osobně záleží, a koupí si foťák protože to tam chce vidět, i když nikdo jiný to neuvidí. Taková je dnes situace. A GRIV se velmi dobře nosí sebou všude, nevzbuzuje pozornost, je to prostě další malý černý kompakt, prošlo mi s ním focení i tam, kde lidi s většími foťáky vyháněli. Jinak pro cílené focení mám regulerní Fuji H2S a světlené objektivy, nejsem masochista abych se snažil všechno zvládnout kompaktem s pevným sklem.
Mimo ten prach je modul objektivu hlavně u prvních dvou modelů neskutečně choulostivý, stačí jedno nešikovné klepnutí na tvrdý povrch, a je po něm. Neuznává se to v reklamaci, a oprava stojí jako nový foťák. Všechno má svoje slabiny.

Puppy8
Puppy8
Level Level
Fotomobil: Google
Fotoaparát: Sony
Objektiv: Tamron
26. 8. 2025 11:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Sakini XF10 se dal v akci koupit i za 9 tisíc. Bohužel procesor byl tak slabý, že byl skoro nepoužitlený. Tohle byla promarněná šance, protože jen o trochu lepší procesor by z toho udělal přesně ten přístroj, který dává za danou cenu smysl.

To potom zcela postrádá smysl kompaktu, který nosím v kapse a předpokládám, že něco vydrží. Na to mám Panasonic LX15, ale už jsem musel v servisu řešit prach na sensoru.

Sakini
Sakini
Level Level
26. 8. 2025 11:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Sakini XF10 jsem si byl vyzkoušet jako nový, z čiré zvědavosti, cena byla fantastická, ale ta pomalost byla šokující. Připomnělo mi to Sigmy DP Merrill, ale tam to člověk bral, patřilo to k tomu.

Choakinek
Choakinek
Level Level
26. 8. 2025 18:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Sakini "a konzumuje se na mobilním displeji"

To je mimořádně špatně! To v žádném případě není jen o detailech. Fotky na displejích telefonů jsou šíleně prťavé, prohlížení fotek na mobilu je skoro totéž jako prohlížení fotek na displeji foťáku - je to naprosto o ničem!

Je to jako vytištění nějaké pidi fotečky do dlaně, to je úplně k ničemu. Teprve prohlížení fotky v celoobrazovkovém módu na monitoru celkem dobře nahrazuje rozumně malé až střední velikosti výtisků.

Sakini
Sakini
Level Level
26. 8. 2025 18:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Sakini Z našeho pohledu to je určitě špatně, degraduje to fotografii generálně, nejen dojem ze snímku, ale taková je dnes realita. Fotky jsou více konzumním zbořím než kdy jindy, denně jich vznikají miliardy, a jejich životnost v lidském povědomí je jepičí. A díky většinovému způsobu prohlížení nároky na kvalitu jdou dolů, protože i mobil za pět tisíc dnes umí udělat fotku, která typickému prohlížeči na jiném mobilu přijde naprosto fajn, jednou se na ni podívá, a za moment už neví že ji viděl. Je to strašná devalvace fotografického světa, ale přirozený vývoj, někdy to je k pláči.
A přitom kvalitně provedená, technicky vyspělá fotografie vypadá líp i malém rozměru - ale ubývá lidí, kteří to v záplavě mobilních filtrů ocení. A prohlížení na velké ploše? Když jsem ještě fotil určité akce, které jsem nahrával v plném rozlišení na Flickr, který adaptuje zobrazení podle rozlišení a velikosti zařízení, naprostá většina pravidelných sledujících přiznala, že se na to doslova dívali na mobilu na záchodě. Jen málokdo si to zobrazil třeba na velké 4K televizi, a ocenil detailnost a kvalitu snímků.

Puppy8
Puppy8
Level Level
Fotomobil: Google
Fotoaparát: Sony
Objektiv: Tamron
26. 8. 2025 20:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Sakini To je stejné s koncerty. Nikde jinde než na Facebooku a Instagramu to nikoho nezajímá. Můžete mít vlastní web, kde to bude v daleko lepší kvalitě, ale stejně nebude mít naprosto žádnou návštěvnost. Jediné kdy se ještě vyžaduje plná kvalita je v časopise nebo na plakát.

Sakini
Sakini
Level Level
26. 8. 2025 06:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Revoluce to není, tou by byl FF model, ale vylepšení budou viditelná a nemalá. Senzor s tím hodně udělá, ten v GRIII byl i na svou dobu slabší v DR, a vyčítání dat bylo velmi průměrné, takže přesto že ostření bylo poprve fázové, nebylo moc rychlé a hlavně postrádalo citlivost v horším světle. Nový senzor už je dobře známý svými schopnostmi, bude to hodně znatelný rozdíl.
Co už bylo vidět v prvních videích, tak rychlost startu je o raketu lepší, trojka si nějakou sekundu vzala, a ostření je viditelně schopnější, včetně AF-C které se opravdu drží cíle. Lepší stabilizace byla potřeba, tříosá v trojce má své jasné limity a reálně šlo udržet půl sekundy - byl to působivý výkon, vůbec tam stabilizaci dostat, ale více je samozřejmě lépe. Větší baterie byla vyloženě potřeba, s takovým foťákem se nenafotí tisíce snímků najednou, ale trojka žrala baterii před očima, její velikost se za celou dobu nezměnila.
V konstrukci objektivu by poprve měla být uplatněná těsnění omezující nasávání prachu, což je historická slabina všech digitálních GR, kdy se časem na senzoru objeví prach přes objektiv. Zůstávají pak všechny obvyklé věci, jako vestavěný ND filtr nebo extrémní nastavitelnost, přitom foťák je dokonce menší. Bude to hodně zajímavé, cena je ovšem taky zajímavá. Dvojka byla nová za dvacet, trojka za dvacet čtyři, čtyřka startuje na třiceti čtyřech tisících. To už opravdu není pro každého jen tak na vyzkoušení, ale podle předobjednávek fandů GR, kteří neváhali a cenu neřešili, je víc než dost. Objednávky se prý blíží úrovni Fuji X100VI po uvedení, a nedostupnost bude zřejmě dlouhodobá. Já neváhal a hned jsem objednal, zatím jsem měl každý model a ty foťáky jsou prostě unikátní.

Reklama
Reklama