Recenze Objektivy Zoom Samsung

Samsung 18-55mm F3.5-5.6 OIS | Kapitola 3

Milan Šurkala

Milan Šurkala

10

Seznam kapitol

1. Samsung 18-55mm F3.5-5.6 OIS 2. Autofokus, ostření, světelnost, bokeh, stabilizace 3. Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace 4. Kresba v praxi
5. Protisvětlo a optický zoom 6. Noční a standardní scéna 7. Galerie ilustračních snímků 8. Závěr

Tento test se bude věnovat základnímu setovému objektivu pro Samsung NX systém. Jde o Samsung 18-55mm F3.5-5.6 OIS s optickou stabilizací a podporou iFunction. Objektiv najdete v setu např. s fotoaparáty Samsung NX10 a NX11.

Reklama

Sférické zkreslení


Objektiv sám o sobě dost trpí na zkreslení. Na 18mm ohnisku má silné sférické zkreslení (+ 3,4%), na nejdelším ohnisku pak stále znatelné poduškovité zkreslení (-1,0 %). Fotoaparát ale v JPEGu provádí korekci, a tak se dočkáte docela přijatelných +0,8 % na nejširším ohnisku, nicméně poduškovité zkreslení -1,0 % na nejdelším ohnisku zůstává i nadále.

Samsung 18-55mm F3.5-5.6 OIS

18mm ohnisko (JPEG)


Samsung 18-55mm F3.5-5.6 OIS


18mm ohnisko (RAW)

Samsung 18-55mm F3.5-5.6 OIS


55mm ohnisko (JPEG)

Samsung 18-55mm F3.5-5.6 OIS


55mm ohnisko (RAW)

Vinětace


Objektiv má vskutku zvláštní průběh vinětace, která je nejnižší na plně odcloněném objektivu. Naopak po přiclonění vinětace roste a je zejména na širších ohniscích trochu vidět.

Samsung 18-55mm F3.5-5.6 OIS

Chromatická aberace


Dále se podíváme na problematiku kontrastních linií, které často vykazují nejrůznější barevné kontury.

Samsung 18-55mm F3.5-5.6 OIS
Samsung 18-55mm F3.5-5.6 OIS


18mm ohnisko, clona F3,5 (JPEG/RAW)


Samsung 18-55mm F3.5-5.6 OIS
Samsung 18-55mm F3.5-5.6 OIS


18mm ohnisko, clona F8 (JPEG/RAW)


Samsung 18-55mm F3.5-5.6 OIS
Samsung 18-55mm F3.5-5.6 OIS


18mm ohnisko, clona F16 (JPEG/RAW)



Na plně otevřené cloně je chromatická aberace dost výrazná (v RAWu), nicméně fotoaparát s ní bojuje a JPEGy jsou přijatelné. S přicloněním se chyba stává méně výraznou, chromatické aberace se ale objektiv nikdy úplně nezbaví.

Samsung 18-55mm F3.5-5.6 OIS
Samsung 18-55mm F3.5-5.6 OIS


24mm ohnisko, clona F4 (JPEG/RAW)


Samsung 18-55mm F3.5-5.6 OIS
Samsung 18-55mm F3.5-5.6 OIS


24mm ohnisko, clona F8 (JPEG/RAW)


Samsung 18-55mm F3.5-5.6 OIS
Samsung 18-55mm F3.5-5.6 OIS


24mm ohnisko, clona F16 (JPEG/RAW)



U ohniska 24 milimetrů platí v podstatě totéž. Silnější chromatická aberace v RAWu na nízkých clonách, která je v JPEGu potlačována. Stejně tak slábne s přicloněním.

Samsung 18-55mm F3.5-5.6 OIS
Samsung 18-55mm F3.5-5.6 OIS


37mm ohnisko, clona F5 (JPEG/RAW)


Samsung 18-55mm F3.5-5.6 OIS
Samsung 18-55mm F3.5-5.6 OIS


37mm ohnisko, clona F11 (JPEG/RAW)



Střední ohnisko 37 milimetrů vykazuje slabší aberaci v RAWu, JPEGy jsou kvalitnější.

Samsung 18-55mm F3.5-5.6 OIS
Samsung 18-55mm F3.5-5.6 OIS


55mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG/RAW)


Samsung 18-55mm F3.5-5.6 OIS
Samsung 18-55mm F3.5-5.6 OIS


55mm ohnisko, clona F11 (JPEG/RAW)



Na nejdelším ohnisku je chromatická aberace přítomna pouze v RAWu na nízkých clonách, jinak se s ní prakticky nesetkáte.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama