Seznam kapitol
Tento test se bude věnovat základnímu setovému objektivu pro Samsung NX systém. Jde o Samsung 18-55mm F3.5-5.6 OIS s optickou stabilizací a podporou iFunction. Objektiv najdete v setu např. s fotoaparáty Samsung NX10 a NX11.
Sférické zkreslení
 Objektiv sám o sobě dost trpí na zkreslení. Na 18mm ohnisku má silné sférické zkreslení (+ 3,4%), na nejdelším ohnisku pak stále znatelné poduškovité zkreslení (-1,0 %). Fotoaparát ale v JPEGu provádí korekci, a tak se dočkáte docela přijatelných +0,8 % na nejširším ohnisku, nicméně poduškovité zkreslení -1,0 % na nejdelším ohnisku zůstává i nadále.
 
	18mm ohnisko (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
Vinětace
 Objektiv má vskutku zvláštní průběh vinětace, která je nejnižší na plně odcloněném objektivu. Naopak po přiclonění vinětace roste a je zejména na širších ohniscích trochu vidět.
	Chromatická aberace
 Dále se podíváme na problematiku kontrastních linií, které často vykazují nejrůznější barevné kontury.
	
	
 18mm ohnisko, clona F3,5 (JPEG/RAW)
	
	
 18mm ohnisko, clona F8 (JPEG/RAW)
	
	
 18mm ohnisko, clona F16 (JPEG/RAW)
 Na plně otevřené cloně je chromatická aberace dost výrazná (v RAWu), nicméně fotoaparát s ní bojuje a JPEGy jsou přijatelné. S přicloněním se chyba stává méně výraznou, chromatické aberace se ale objektiv nikdy úplně nezbaví.
	
	
 24mm ohnisko, clona F4 (JPEG/RAW)
	
	
 24mm ohnisko, clona F8 (JPEG/RAW)
	
	
 24mm ohnisko, clona F16 (JPEG/RAW)
 U ohniska 24 milimetrů platí v podstatě totéž. Silnější chromatická aberace v RAWu na nízkých clonách, která je v JPEGu potlačována. Stejně tak slábne s přicloněním.
	
	
 37mm ohnisko, clona F5 (JPEG/RAW)
	
	
 37mm ohnisko, clona F11 (JPEG/RAW)
 Střední ohnisko 37 milimetrů vykazuje slabší aberaci v RAWu, JPEGy jsou kvalitnější.
	
	
 55mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG/RAW)
	
	
 55mm ohnisko, clona F11 (JPEG/RAW)
 Na nejdelším ohnisku je chromatická aberace přítomna pouze v RAWu na nízkých clonách, jinak se s ní prakticky nesetkáte.