Recenze Objektivy Zoom Samsung

Samsung 50-200 mm F4–5,6 ED OIS II | Kapitola 3

Milan Šurkala

Milan Šurkala

10

Seznam kapitol

1. Samsung 50-200 mm F4–5,6 ED OIS II 2. Autofokus, ostření, světelnost, bokeh, stabilizace 3. Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace 4. Kresba v praxi
5. Protisvětlo a optický zoom 6. Noční a standardní scéna 7. Galerie ilustračních snímků 8. Závěr

Pro CSC fotoaparáty Samsung NX jsme už vyzkoušeli základní "seťák" a oblíbený 30mm pancake. Dnes přijde na řadu telezoom Samsung 50-200mm F4-5,6, který nabídne 4× optický zoom a optickou stabilizaci. Jakým bude společníkem?

Reklama

Sférické zkreslení


Samsung NX11 provádí automatickou korekci zkreslení, jehož výsledkem je zkreslení +0,0 % na nejširším a -0,3 % na nejdelším ohnisku. Linie jsou tedy krásně rovné. Bez korekce zkreslení jsou výsledky v podstatě stejné, na širokém ohnisku je vidět jen malé sférické zkreslení.

Samsung 50-200 mm F4–5,6 ED OIS II


50mm ohnisko

Samsung 50-200 mm F4–5,6 ED OIS II


200mm ohnisko

Vinětace


Vinětace je slabá, což je plus. Na nižších clonách je v rozích trochu viditelná. S přicloněním na F8 se vinětace soustředí jen do naprostých růžků obrazu, jasový úbytek je ale podobný (s výjimkou kratších ohnisek, kde je vinětace slabší). Až pořádné přiclonění sníží vinětaci na minimum, nicméně ztmavení o 0,4 EV je i při plném odclonění opravdu málo znatelná vinětace.

Samsung 50-200 mm F4–5,6 ED OIS II

Chromatická aberace


Fotoaparát automaticky odstraňuje chromatickou aberaci, my se tedy podíváme na JPEGy i RAWy.

Samsung 50-200 mm F4–5,6 ED OIS II


50mm ohnisko, clona F4 (JPEG)


Samsung 50-200 mm F4–5,6 ED OIS II


50mm ohnisko, clona F4 (RAW)


Samsung 50-200 mm F4–5,6 ED OIS II


50mm ohnisko, clona F11 (JPEG)


Samsung 50-200 mm F4–5,6 ED OIS II


50mm ohnisko, clona F11 (RAW)


Samsung 50-200 mm F4–5,6 ED OIS II


50mm ohnisko, clona F22 (JPEG)


Samsung 50-200 mm F4–5,6 ED OIS II


50mm ohnisko, clona F22 (RAW)



Na první pohled možná ani nepoznáte rozdíl mezi JPEGem a RAWem. Pokud si ale snímek zvětšíte na dvojnásobek, už uvidíte barevnější kontury v RAWu, který je bez korekce této optické vady. Ať tak či onak, chromatická aberace většinou není výraznějším problémem.

Samsung 50-200 mm F4–5,6 ED OIS II


70mm ohnisko, clona F4,3 (JPEG)


Samsung 50-200 mm F4–5,6 ED OIS II


70mm ohnisko, clona F4,3 (RAW)


Samsung 50-200 mm F4–5,6 ED OIS II


70mm ohnisko, clona F16 (JPEG)


Samsung 50-200 mm F4–5,6 ED OIS II


70mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Ani zde není viditelný vážnější rozdíl mezi snímky. Chromatická aberace je minimální v RAWu na plně otevřené cloně, jinak v podstatě neexistuje.

Samsung 50-200 mm F4–5,6 ED OIS II


100mm ohnisko, clona F5 (JPEG)


Samsung 50-200 mm F4–5,6 ED OIS II


100mm ohnisko, clona F5 (RAW)


Samsung 50-200 mm F4–5,6 ED OIS II


100mm ohnisko, clona F16 (JPEG)


Samsung 50-200 mm F4–5,6 ED OIS II


100mm ohnisko, clona F16 (RAW)



I 100mm ohnisko je téměř bez aberace. Na plně otevřené cloně si jí lze trochu všimnout v RAWu i JPEGu, ale opět to není nic výrazného.

Samsung 50-200 mm F4–5,6 ED OIS II


145mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)


Samsung 50-200 mm F4–5,6 ED OIS II


145mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)


Samsung 50-200 mm F4–5,6 ED OIS II


145mm ohnisko, clona F16 (JPEG)


Samsung 50-200 mm F4–5,6 ED OIS II


145mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Na delších ohniscích už fotoaparát moc chromatické aberace neodstraňuje a nechává ji tak. Její množství je akceptovatelné, ale přeci jen ji můžete vidět.

Samsung 50-200 mm F4–5,6 ED OIS II


200mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)


Samsung 50-200 mm F4–5,6 ED OIS II


200mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)


Samsung 50-200 mm F4–5,6 ED OIS II


200mm ohnisko, clona F16 (JPEG)


Samsung 50-200 mm F4–5,6 ED OIS II


200mm ohnisko, clona F16 (RAW)



I na nejdelším ohnisku je chromatická aberace trochu viditelná, nepomáhá ani JPEG, ani přiclonění.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama