Seznam kapitol
Trh 1" fotoaparátů s výměnnými objektivy má svého cenového přeborníka. V době testu stálo NX mini i s objektivem pouhé 4000 Kč. Tak jsme se mu podívali na zoubek. Bude to nabídka roku nebo bude nízká ceně odpovídat nízkému výkonu?
Měření rychlosti
K testu jsme použili microSDHC kartu Samsung PRO UHS-I v 16GB verzi, která dle našeho testu nabídne rychlost zápisu necelých 52 MB/s.
- První snímek - 2,2 sekundy
- Snímek bez namáčknutí - 0,25 sekundy
- Odezva na spoušť - OK
- Prodleva mezi snímky JPEG - 0,75 sekundy
- Prodleva mezi snímky RAW - 1,5 sekundy
- Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 1,7 sekundy
- Prodleva mezi snímky s bleskem - 1,35 sekundy a více
- Sekvenční snímání JPEG - 5,75 fps (po 12 snímcích klesá na 2,05 fps, ukládání 11 sekund)
- Sekvenční snímání RAW - 5,15 fps (po 6 snímcích klesá na 0,8 fps, ukládání 11 sekund)
- Sekvenční snímání RAW+JPEG - 5,35 fps (po 5 snímcích klesá na 0,5 fps, ukládání 18 sekund)
- Sekvenční snímání burst 10fps - 10,0 fps (30 5MPx snímků, ukládání 14 sekund)
- Sekvenční snímání burst 15fps - 15,0 fps (30 5MPx snímků, ukládání 14 sekund)
- Sekvenční snímání burst 30fps - 30,0 fps (30 5MPx snímků, ukládání 15 sekund)
Fotoaparát nepatří mezi rychlíky. Má docela pomalý start a prodlevy mezi snímky rovněž nejsou z nejkratších. Nicméně při snímání v JPEGu jsou prodlevy dobré a rychlost ostření je také slušná. Sekvenční snímání se pohybuje většinou lehce pod 5,5 fps, což není zlé, nicméně buffer je dost malý a vystačí jen na 12 JPEGů nebo 5-6 RAWů. K dispozici je i sekvenční snímání Burst s rychlostmi 10, 15 nebo 30 fps v 5MPx rozlišení vždy pro 30 snímků.
Vyvážení bílé, barvy
Systém vyvažování bílé pracuje dobře, tady nemám větších námitek. Najdete zde i možnost uživatelského nastavení sejmutím bílé plochy nebo nastavení teploty v Kelvinech.
automatické |
denní světlo |
pod mrakem |
bílá zářivka |
neutrální zářivka |
zářivka - denní světlo |
žárovka |
blesk |
vlastní nastavení (sejmutí bílé) |
2500 K |
|
Dále tu najdete "Průvodce snímky". Pod tímto nic neříkajíc názvem najdete několik barevných režimů.
vypnuto |
standard |
výrazný |
portrét |
krajina |
prales |
retro |
chladný |
|
|
Jako poslední tu najdete ještě několik efektů (Inteligentní filtr).
vypnuto |
vinětace |
miniatura |
skica |
|
Optický a digitální zoom
Fotoaparát nemá digitální zoom a testovaný objektiv nemá optický zoom. Takže se podíváme jen na klasické dvě scény, které v této kapitole obvykle testujeme.
expoziční čas 1/100 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 9 (24) mm, klikněte pro zvětšení
Úhel záběru je opravdu hodně široký. Objektiv možná nenabídne řezavou ostrost, ale je solidní po celé ploše včetně rohů. Můžete se podívat i na snímek v RAWu.
expoziční čas 1/200 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 9 (24) mm, klikněte pro zvětšení
I zde je vidět hodně širokoúhlý záběr. Kresba je celoplošně pěkná, ve stínech (křoví dole) je vidět silnější odšumování.
Protisvětlo
Nyní se podíváme zejména na úroveň dynamického rozsahu senzoru a schopnosti pracovat v náročných jasových podmínkách.
expoziční čas 1/30 s, clona F5,6, citlivost ISO 160, ohnisko 9 (24) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Ve stínech je logicky šum, naopak světla se v JPEGu nepodařilo pořádně prokreslit. Dynamický rozsah scény byl obrovský. K dispozici je i snímek v RAWu. Z něj vytáhnete např. sloup pouličního osvětlení, který je v JPEGu naprosto přepálený. Trochu se dá zachránit i ze stromu napravo, ale možnosti senzoru jsou omezené. Dá se také něco málo prosvětlit ze stínů, ale nesmíte čekat nemožné. Dynamický rozsah čipu je vysoký (na své rozměry), ale rozhodně ne nekonečný.
expoziční čas 1/30 s, clona F7,1, citlivost ISO 400, ohnisko 9 (24) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Technologie Inteligentní rozsah+ využívá stažení expozice a softwarové prosvětlení ve stínech. Výsledkem je, že ve světlech je trochu více kresby a jas stínů je pak víceméně stejný. Jejich softwarové prosvětlování se ale projevuje ve většímu šumu v nich.
expoziční čas 1/30 s, clona F5,6, citlivost ISO 160, ohnisko 9 (24) mm, korekce +0,3 EV klikněte pro zvětšení
Samsung NX mini nabídne i hardwarový HDR režim ze tří expozic. Skládání je docela v pořádku, byť s trochu nižší ostrostí, což platí zejména o rohové oblasti. Jasově je snímek nejvyváženější.
expoziční čas 1/200 s, clona F5,6, citlivost ISO 160, ohnisko 9 (24) mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení
Z jasů můžete vytáhnout ještě mnoho kresby, slabší je to spíše ve stínech, kde se v RAWu objeví jasový i barevný šum. Objektiv vytváří trochu odlesků.
expoziční čas 1/125 s, clona F6,3, citlivost ISO 160, ohnisko 9 (24) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Kresba objektivu je vynikající až do rohů, v protisvětle se ale musíte připravit na občasné odlesky. Stíny jsou odšumováním zbaveny trochu barvy (táhnou trochu více do hnědozelena než by měly), jinak to ale vzhledem k rozlišení není špatné a stačí na solidní snímky. K dispozici je znovu i RAW snímek.
expoziční čas 1/250 s, clona F8, citlivost ISO 160, ohnisko 9 (24) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Snímek má slušné detaily a nízkou hladinu šumu, byť i zde lze vidět některé vlivy odšumování ve stínech. Opět je k dispozici RAW, kde uvidíte možnost krásně vytáhnout tenké větvičky, lze i prosvětlit stíny. Pochopitelně s výraznějším prosvětlováním roste i šum.
expoziční čas 1/400 s, clona F9, citlivost ISO 400, ohnisko 9 (24) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Funkce Inteligentní rozsah+ opět stáhla expozici, zlepšila kresbu ve světlech a prosvětlila stíny, které tak nejsou tmavší. Je to ale za cenu vyššího šumu.
expoziční čas 1/250 s, clona F8, citlivost ISO 160, ohnisko 9 (24) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
HDR opět zapracovalo na jasu, prosvětlilo stíny a stáhlo jasy. Musíte ale počítat s tím, že vítr dokáže být pro HDR tvrdý oříšek, a tak většina plochy snímku je sice zarovnána správně, ale některé větve jsou dvojité.
expoziční čas 1/160 s, clona F7,1, citlivost ISO 160, ohnisko 9 (24) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Pohyb je pro HDR tradičně problém, což platí zejména tehdy, když jsou pohyblivé objekty na rozhraní světel a stínů. Jednotlivá auta (nebo jejich obrysy) lze vidět v obraze několikrát. Také je vidět způsob vyrovnávání jasů. Jas pixelu je vypočítáván na základě průměrného jasu v okolí pixelu, což např. vytváří tmavou střechu paneláku (okolí je světlá obloha, takže to považuje za jasy), stejně tak to dělá tmavý prostředek (je zde slunce, opět je tento region považován za jasy, ačkoli půlka z něho jsou stíny) a dělá to naopak světlé rohy (protože zde není nic světlého, co by průměr okolí vytahovalo do jasů, takže je to považováno za stín a prosvětleno). Toto je nicméně běžný způsob, jak se HDR skládá.