Recenze Fotoaparáty Bezzrcadlovky Sony

Sony A5100: postřehy z praxe | Kapitola 3

Milan Šurkala

Milan Šurkala

9

Seznam kapitol

1. Sony A5100: postřehy z praxe 2. Ostření, expozice, videosekvence, výdrž, displej, Wi-Fi 3. Digitální šum 4. Protisvětlo a optický zoom
5. Rychlost, noční a standardní scéna 6. Galerie ilustračních snímků 7. Závěr

Už nějakou dobu je na trhu CSC fotoaparát Sony A5100. Nyní se prodává za poměrně nízké částky, a proto jsme se mu podívali na zoubek. Nabídne 24MPx snímač a otočný dotykový displej. Jak si povede v našem testu?

Reklama

Sony A5100 je fotoaparát, který v sobě ukrývá 24MPx APS-C CMOS senzor, tedy v dnešní době typické rozlišení pro tuto velikost. Podíváme se na snímky v RAW formátu a fotografie převedené z RAWu pomocí Camera Raw s vypnutým odšumováním.

Sony A5100: postřehy z praxe

ISO 100 (JPEG)

Sony A5100: postřehy z praxe

ISO 100 (konverze z RAWu)

Nejnižší citlivost je pochopitelně krásně čistá, zde byste šum hledali marně.

Sony A5100: postřehy z praxe

ISO 200 (JPEG)

Sony A5100: postřehy z praxe

ISO 200 (konverze z RAWu)

Také ISO 200 je dosti čisté, APS-C snímač s nízkými citlivostmi nemá nejmenší problém.

Sony A5100: postřehy z praxe

ISO 400 (JPEG)

Sony A5100: postřehy z praxe

ISO 400 (konverze z RAWu)

ISO 400 lehce zvyšuje jasový šum v RAWu, kvalita je stále výborná jak v RAWu, tak i v JPEGu.

Sony A5100: postřehy z praxe

ISO 800 (JPEG)

Sony A5100: postřehy z praxe

ISO 800 (konverze z RAWu)

Šum se dále zlehka zvyšuje, kvalita snímku je ale i nadále slušná. Odšumování je v JPEGu rozumné.

Sony A5100: postřehy z praxe

ISO 1600 (JPEG)

Sony A5100: postřehy z praxe

ISO 1600 (konverze z RAWu)

Při citlivosti ISO 1600 se do RAWů začíná dostávat trochu barevného šumu. JPEGy pak odšumováním začínají ztrácet některé méně významné detaily.

Sony A5100: postřehy z praxe

ISO 3200 (JPEG)

Sony A5100: postřehy z praxe

ISO 3200 (konverze z RAWu)

Dostáváme se na ISO 3200 a zde už to přestává to být dobré. Jak jasový, tak i barevný šum začínají být v RAWu docela patrné. S citlivým odšumováním ale i z takových snímků dokážete ještě dost vytáhnout.  JPEGy lehce ztrácí saturaci barev.

Sony A5100: postřehy z praxe

ISO 6400 (JPEG)

Sony A5100: postřehy z praxe

ISO 6400 (konverze z RAWu)

ISO 6400 je hraniční citlivostí, vhodná spíše k méně náročnému použití. Barevného šumu začíná být opravdu dost a JPEGy jsou už také docela bez detailů.

Sony A5100: postřehy z praxe

ISO 12800 (JPEG)

Sony A5100: postřehy z praxe

ISO 12800 (konverze z RAWu)

S ISO 12800 bych už raději moc nepočítal. Šumu je hodně a ani po odšumování se už nedostanete k nějak kvalitním výsledkům.

Sony A5100: postřehy z praxe

ISO 25600 (JPEG)

Sony A5100: postřehy z praxe

ISO 25600 (konverze z RAWu)

Nejvyšší citlivost ISO 25600 je na tom už velmi špatně. V RAWu je opravdu velmi vysoké množství barevného šumu a JPEGy jsou po silném barevném odšumování rozpité a docela bezbarvé. Nyní se podíváme na snímky, které byly převedeny na standardizované rozlišení 12 MPx pro vzájemnou srovnatelnost mezi recenzemi.

Sony A5100: postřehy z praxe

výřezy z 12MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)

Do citlivost ISO 1600 včetně je kvalita obrazu velmi dobrá. ISO 3200 se začíná lehce rozostřovat a ISO 6400 je asi nejvyšší použitelná citlivost. Přesto už budete muset počítat s poklesem saturace barev. Míru zachování detailů vyzkoušíme na tradičním snímku fousů plyšového zajíce.

Sony A5100: postřehy z praxe

výřezy z 24MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)

Šum začíná degradovat kresbu při citlivosti ISO 1600, ale ještě i ISO 3200 se dá docela rozumně používat. Výše už to chce hodně opatrnosti, na podobný charakter kresby už čip nebude stačit.

Sony A5100: postřehy z praxe

výřezy z 12MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)

Při konverzi na standardizované rozlišení 12 MPx (pro vzájemnou srovnatelnost mezi recenzemi) vypadají per-pixel výsledky pochopitelně o něco lépe. ISO 3200 vykazuje odšumování v méně výrazných oblastech, jinak je ale kresba docela slušná. ISO 6400 je rozumné maximum, výše už by bylo kompromisů přeci jen příliš.

Sony A5100: postřehy z praxe

výřezy z 24MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)

Barevný šum se v RAWech zlehka objevuje od ISO 800, výrazněji pak od ISO 3200. V JPEGu je výrazně potlačován, pouze u nejvyšších citlivostí jsou vidět mírné barevné flíčky.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama