Recenze Objektivy Zoom Sony

Sony FE 28-70mm F3.5-5.6 OSS (SEL2870) | Kapitola 3

Milan Šurkala

Milan Šurkala

20

Seznam kapitol

1. Sony FE 28-70mm F3.5-5.6 OSS (SEL2870) 2. Autofokus, ostření, světelnost, bokeh, stabilizace 3. Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace 4. Kresba v praxi
5. Protisvětlo a optický zoom 6. Noční a standardní scéna 7. Galerie ilustračních snímků 8. Závěr

V dnešním testu se budeme věnovat základnímu zoomovacímu objektivu pro full frame CSC fotoaparáty značky Sony. Je jím Sony FE 28-70mm F3.5-5.6 OSS (SEL2870) s 2,5× optickým zoomem a tradiční světelností.

Reklama

Sférické zkreslení

Nyní se podíváme na problematiku zkreslení. V JPEGu jsou linie narovnávány fotoaparátem, informace o narovnávání jsou ukládány i do RAWu a konvertory obvykle provedou tuto korekci. Přesto jsem zkusil RawTherapee, který tuto korekci neprovádí a ten nám ukáže, jak je na tom objektiv ve skutečnosti.

Sony FE 28-70mm F3.5-5.6 OSS (SEL2870)


28mm ohnisko (JPEG, korigovaný RAW)

Sony FE 28-70mm F3.5-5.6 OSS (SEL2870)


70mm ohnisko (JPEG, korigovaný RAW)

Sony FE 28-70mm F3.5-5.6 OSS (SEL2870)


28mm ohnisko (nekorigovaný RAW)

Sony FE 28-70mm F3.5-5.6 OSS (SEL2870)


70mm ohnisko (nekorigovaný RAW)

JPEGy z fotoaparátu a RAWy otevřené v konvertorech, které provádí korekci zkreslení, jsou krásně rovné. Naměřil jsem jen velmi malé sférické zkreslení okolo +0,2 % až +0,3 % na obou koncích zoomu. V nekorigovaných RAWech to ale bylo docela o něčem jiném. Na nejširší ohniskové vzdálenosti se setkáte s mírným až středním zkreslením +1,6 %. Na maximálním zoomu ale objektiv trpí na hodně výrazné poduškovité zkreslení s hodnotou -3,3 %. Jak ale již bylo řečeno, v praxi se s tímto zkreslením v podstatě nesetkáte. JPEGy jsou korigované a RAWy jsou většinou rovněž otevřeny už s provedenou korekcí.

Vinětace

Ať už fotíte fo JPEGu nebo do RAWu, vinětace dosahuje v celém rozsahu clon i ohniskových vzdáleností zhruba 1 EV (plus minus desetina EV). Zajímavé je, že pokud v Camera Raw ponecháte korekci pomocí profilů, dostanete se někam ke třetině EV (JPEGy z fotoaparátu mají ale vinětaci vyšší).

Sony FE 28-70mm F3.5-5.6 OSS (SEL2870)

Chromatická aberace

Nyní se budeme věnovat chromatické aberaci (barevným změnám na kontrastních hranách) při různých clonách.

Sony FE 28-70mm F3.5-5.6 OSS (SEL2870)

28mm ohnisko, clona F3,5

Sony FE 28-70mm F3.5-5.6 OSS (SEL2870)

28mm ohnisko, clona F8

Sony FE 28-70mm F3.5-5.6 OSS (SEL2870)

28mm ohnisko, clona F16

Při nejmenším zoomu se chromatická aberace objevuje spíše u nižších clon. Při vyšších clonách už mizí.

Sony FE 28-70mm F3.5-5.6 OSS (SEL2870)

34mm ohnisko, clona F4

Sony FE 28-70mm F3.5-5.6 OSS (SEL2870)

34mm ohnisko, clona F8

Sony FE 28-70mm F3.5-5.6 OSS (SEL2870)

34mm ohnisko, clona F16

S 34mm ohniskovou vzdáleností se na snímcích objevuje chromatická aberace v podobě barevných změn i jasových duchů. Clonění vás zbaví barevných změn, duchové však zůstávají.

Sony FE 28-70mm F3.5-5.6 OSS (SEL2870)

50mm ohnisko, clona F4,5

Sony FE 28-70mm F3.5-5.6 OSS (SEL2870)

50mm ohnisko, clona F8

Sony FE 28-70mm F3.5-5.6 OSS (SEL2870)

50mm ohnisko, clona F16

U 50mm ohniskové vzdálenosti se to trochu zlepšuje. U nižších clon jsou barevné změny o něco nižší, ale jsou zde stále duchové. Ti se snižují se zvyšováním clony.

Sony FE 28-70mm F3.5-5.6 OSS (SEL2870)

70mm ohnisko, clona F5,6

Sony FE 28-70mm F3.5-5.6 OSS (SEL2870)

70mm ohnisko, clona F11

Sony FE 28-70mm F3.5-5.6 OSS (SEL2870)

70mm ohnisko, clona F22

Na maximálním zoomu je situace podobná. Je tu vidět jedem nešvar v podobě silných světelných závojů po přiclonění.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama