Seznam kapitol
Dnes se zaměříme na nejdůležitější část fotopříslušenství - stativ. Po oživení potřebné teorie pro výběr stativu se podíváme, kde lze třínohého přítele využít k získání kvalitnějších snímků. Považujete stativ za nepodstatný? Článek vás přesvědčí o opaku.
U většiny amatérských fotografů, kteří to však myslí s fotografováním vážně, patří stativ k nejvíce podceňovanému fotopříslušenství. V tomto článku se pokusím několika názornými ukázkami tuto skutečnost alespoň trochu změnit a přinést odpověď na otázku: "Proč je stativ nejlepším přítelem fotografa?".
	
Proč je stativ nejlepším přítelem fotografa?
 Když jsem se zeptal několika přátel - fotografů, proč ke své výbavě za několik tisíc, čítající velmi kvalitní objektivy a zrcadlovky, nenosí s sebou stativ, dostalo se mi vždy podobných odpovědí: "Proč bych nosil s sebou tak velikou a těžkou věc, jako je stativ, když můj objektiv/kompakt má tu nejlepší optickou stabilizaci?" či: "Stativ mě akorát zdržuje. Než ho vybalím, rozložím, připevním fotoaparát a zakomponuji záběr, uteče spousta minut a já bych za tu dobu mohl mít již desítky fotografií. Jaký by to pro mě mělo význam?". 
 Pokud jste si i vy někdy kladli tyto otázky, věřte, že v tomto článku na ně naleznete odpovědi formou praktických ukázek. Pokud jste si mysleli, že fotografování je o nastavení vašeho přístroje a zmáčknutí spouště, jste na omylu. Zjistíte, že nejméně polovinu kvalitní fotografie tvoří právě příprava na snímání, kde hlavní roli hraje vaše třetí ruka - stativ. Před tím, než začneme s příklady použití stativu, podívejme se na základní teorii. 
Stativ není pouze trojnožka
 Většina lidí si pod pojmem stativ představí pouze trojnožku čili tripod. V anglicky mluvicích zemích navíc často pojmy stativ a tripod splývají. Pokud bychom se měli na tento pojem podívat ze širšího hlediska, zjistíme, že stativy lze kromě všeobecných vlastností jako je cena, maximální/minimální výška, hmotnost, maximální zatížení a torzní tuhost rozdělit podle několika kriterií, zde uvádím pouze ty nejdůležitější.
Způsob použití
- Fotografické stativy - stativy pro použití s fotoaparátem.
 - Videostativy - stativy pro profesionální videokamery.
 - Ateliérové stativy - pomocníci pro držení jakékoliv ateliérové techniky (osvětlovací zařízení, odrazné desky atd.).
 
	
Videostativ pro profesionální videokamery
	
Ateliérový stativ pro osvětlovací zařízení
Typ konstrukce
- Tripody - klasická trojnožka jak ji znáte. Tripody se ještě mohou lišit počtem segmentů teleskopických nohou. Lze je použít všeobecně od fotografování architektury až po krajinářskou fotografii.
 - Monopody - výhodné tam, kde potřebujete mobilitu a není moc prostoru kolem vás (sport, koncerty...).
 - Mini (stolní) stativy - tato část stativu hraje též velmi podstatnou roli, jelikož jej lze uplatnit tam, kde byste normální tripod nerozložili a navíc je velmi skladný. U některých mini stativů lze například jejich nohy obtočit okolo zábradlí (Original Gorillapod) nebo pomocí magnetů (Magnetic Gorillapod) připevnit ke kovovým konstrukcím.
 - Opěrné stativy - jedná se o nouzové řešení tam, kde potřebujete rychlý pohyb, normální stativ nenahradí, nicméně je lepší než nic. Nejčastěji se používá opěrný stativ o rameno či hrudník, jedná se už o velmi specializovanou záležitost a jeden z takových produktů se nazývá Braun Nizo Shoulder Chest Support..
 
	
Klasický tripod stativ
	
Monopod
	
Ministativ Gorillapod
	
Opěrný stativ
Použitý materiál - stativy
- Dřevo - v současné době se již skoro nevyužívá. Z hlediska izolace a zatížitelnosti se jedná o nejlepší materiál.
 - Plast - nachází uplatnění pouze u velmi levných stativů či mini stativů, doporučuji se vyvarovat, jelikož nezaručuje potřebnou pevnost, kterou by stativ měl mít.
 - Ocel - používala se dříve před nástupem hliníku a dalších slitin, její hlavní nevýhodou byla hmotnost.
 - Hliník - v současné době takový "mainstream" fotografických stativů. Poskytuje dostatečnou pevnost, torzní tuhost a přijatelnou hmotnost společně s příjemnou cenou. Mezi jeho nevýhody patří špatná schopnost absorpce vibrací (podléhá rezonanci) a velmi špatné izolační vlastnosti.
 - Slitiny hořčíku - nepoužívají se k výrobě celých stativů, ale u dražších modelů tvoří části, které nelze vytvarovat pomocí uhlíkových vláken a mají nižší hmotnost než hliník či ocel.
 - Karbon - uhlíková vlákna se hojně používají ke konstrukci stativových nohou, zejména kvůli jejich pevnosti, vysoké nosnosti, výborné torzní tuhosti a nízké hmotnosti. Pro někoho může být však nízká hmotnost stativu nevýhodou. Dejte si pozor na levné karbonové stativy, které jsou nejčastěji asijské výroby - v takovém případě se jedná o třívrstvý karbon, který je horší než obyčejný hliník a je velmi křehký.
 - Bazalt (čedič) - dnes velmi populární materiál pro výrobu profesionálních stativů, hojně využívaný v top modelech firmy Gitzo. Nabízí výborný kompromis mezi hmotností x nosností x pevnosti v porovnání s hliníkovými a karbonovými modely. Říká se, že tento materiál nabízí nejlepší vlastnosti hliníku a karbonu. Podle přehledu vlastností jednotlivých materiálů v následující tabulce je na tom karbon však lépe.
 
	
Bazaltový stativ firmy Gitzo
 Použitý materiál má vliv na celou řadu vlastností stativů a je proto důležité se na ně podívat podrobněji. Jednotlivé vlastnosti vybraných materiálů jsou shrnuty v následující tabulce.
| 
 Seřazení materiálů podle vlastností důležitých u stativů (od nejlepších po nejhorší)  | 
||||
| 
 Hmotnost  | 
 karbon  | 
 bazalt  | 
 hliník  | 
 dřevo  | 
| 
 Zatížitelnost  | 
 dřevo  | 
 karbon  | 
 hliník  | 
 bazalt  | 
| 
 Tuhost  | 
 karbon  | 
 bazalt  | 
 hliník  | 
 dřevo  | 
| 
 Absorpce vibrací  | 
 karbon  | 
 bazalt  | 
 dřevo  | 
 hliník  | 
| 
 Izolace  | 
 dřevo  | 
 karbon  | 
 bazalt  | 
 hliník  | 
| 
 Cena  | 
 hliník  | 
 dřevo  | 
 karbon  | 
 bazalt  | 
 Obrázky bez loga Digimanie jsou převzaty z webových stránek Manfrotto, Opusprophoto, Joby, NizoCamera, Photoscale.de a Giottos.