tipy-a-triky-nejen-pro-zacatecniky-dil-3-sceny-nad-scenickymi-rezimy
Článek Fotoškola

Tipy a Triky nejen pro začátečníky, díl 3. - Scény nad scénickými režimy

Petr Hájek

K napsání dnešního malého informačně pojatého zamyšlení na téma “Scénické režimy“ mě inspiroval jeden ze známých, který rád fotí, zatím se však nepovažoval za natolik pokročilého, aby si pořídil digitální fotoaparát s plným manuálem. Jednoho dne ku mě zavítal a mezi řečí položil zapeklitou otázku: “Proč mám vlastně fotit s nějakým scénickým režimem, když tu mám plnou automatiku?“ Ač to tak možná na první pohled nevypadá, i existence scénických režimů má svoje opodstatnění...

Reklama

Zatímco u vybavenějších aparátů bývají scénické režimy (dále jen SR) jen jakýmsi dalším doplňkem výbavy k plnému manuálu, prioritě času i clony a programové AE, u levnějších a méně vybavených aparátů najdeme vedle pracovního módu Auto obvykle už jen sadu SR. Obecná definice SR neexistuje, ale pro potřeby dnešního článku bychom ji mohli formulovat třeba takto: „Jde o soubor nastavení vlastností expozice a dodatečných softwarových úprav, které dle tvůrce aparátu povedou k ideálnímu barevnému podání a efektům u jistého druhu scény.“ Tedy co se vlastně stane, pokud navolíme třeba “Portrét“? Není to pochopitelně pravidlem, ale většinou proběhne něco takového:

Čas 15:21, střední Evropa, kdesi u Krkonoš, uživatel Franta: "Tak, stůj tam Vendulo, cvaknu tě u toho sloupku..." (točí kolečkem)

Digitální fotoaparát: Aha, Franta chce fotit portrét osoby, takže přidám na pleťových odstínech, uberu ostrost, aby měla tvář jemné rysy a zaostřit se primárně pokusím na oválný tvar někde v popředí.

Tipy a Triky nejen pro začátečníky, díl 3. - Scény nad scénickými režimy

Identicky, pokud si uživatel zvolí "Ohňostroj," ví aparát rovnou, že jeho pána nezajímá aktivní blesk ani blankytné nebe dmoucí se nad zalesněnou krajinkou, ale focení dlouhým časem a rozmazaná světla - tj. nastaví delší expoziční čas. Jestliže navolíme “Sport,“ chápe to fotoaparát většinou tak, že chceme fotit co nejkratším časem, kterému je dávána přednost i za cenu snížení kvality - digitál zvýší klidně i několikanásobně ISO a tím i šum, zato ale můžeme při stejném clonovém čísle fotit s kratším časem (2 x počet zvýšení ISO), atd.

SR na druhou stranu ale samozřejmě nejsou všespasitelné, a to zejména z toho důvodu, že u některých modelů je jejich použití tak trochu vizuální alchymie s nejistým výsledkem, protože jako uživatel většinou nevíte co a v jaké míře nastavením toho či onoho SR změníte. Zdaleka ne u všech firem se těchto informací dopátráme a studovat u 20 SR (v nějakém rozmezí se měnící) informace z EXIFu není zrovna nejpohodlnější cesta. Tedy nezbývá než zkoušet, prohlížet, mazat a tak stále dokola. Spolehlivě zažít, jak fotí ten který scénický režim, možná vyžaduje trochu testování a praxe, ale domnívám se, že je to investice, která stojí za to - a ptáte se proč vlastně?

SR sice většinou není nic, co bychom si nemohli u digitálního fotoaparátu s plným manuálem nastavit sami ručně, ale v tom je právě ten vtip - SR umí zajistit v situaci, kdy to většinou nejvíce potřebujeme, okamžik času k dobru. Než byste totiž v manuálním módu nacvakali, že chcete takový čas, onakou clonu, živější barvy, nižší kontrast a toto ISO, uběhlo by několikrát více času, nežli když prostě rychle pootočíte kruhovým voličem o 3 zoubky a vyfotíte žádanou scénu, která, jak to tak v nestřežených okamžicích bývá, by klidně mohla být i scénou životní...


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama