Recenze Objektivy Zoom Canon

Canon EF 24-105mm 1:3.5-5.6 IS STM | Kapitola 3

Milan Šurkala

Milan Šurkala

1

Seznam kapitol

1. Canon EF 24-105mm 1:3.5-5.6 IS STM 2. Autofokus, ostření, světelnost, bokeh, stabilizace 3. Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace 4. Kresba v praxi
5. Protisvětlo a optický zoom 6. Noční a standardní scéna 7. Galerie ilustračních snímků 8. Závěr

Canon má v nabídce základní full frame zoomovací objektiv EF 24-105mm 1:3.5-5.6 IS STM, který poskytuje rozumný zoom, optickou stabilizaci i krokový motorek pro tiché ostření vhodně zejména pro video. Podívejme se mu podrobně na zoubek.

Reklama

Sférické zkreslení

V JPEGu mohou být snímky korigovány a zkreslení pak v podstatě zmizí. Na nejširší ohniskové vzdálenosti jsem naměřil jen velmi malé soudkovité zkreslení +0,3 %, na maximálním zoomu je to pak přesně +0,0 %. V RAWu se ale ukáže, že objektiv ve skutečnosti zkresluje o něco více. Na minimálním zoomu je to střední až silnější sférické zkreslení s hodnotou +3,3 %, na maximálním zoomu je to naopak poduškovité zkreslení s -0,9 %.

Canon EF 24-105mm 1:3.5-5.6 IS STM

24mm ohnisko (JPEG)

Canon EF 24-105mm 1:3.5-5.6 IS STM

105mm ohnisko (JPEG)

Canon EF 24-105mm 1:3.5-5.6 IS STM

24mm ohnisko (RAW)

Canon EF 24-105mm 1:3.5-5.6 IS STM


105mm ohnisko (RAW)

Vinětace

Další zkoumanou chybou bude vinětace (ztmavení rohů). Vyzkoušel jsem jak výsledky v JPEGu s korekcí této chyby, tak i RAWy bez korekce.

Canon EF 24-105mm 1:3.5-5.6 IS STM

Po korekci zkresleni zůstává stále viditelné. Maximem je zhruba 1 EV, ale posléze klesá jen nějaké té desetince, aby na maximálním zoomu vyskočila zase výše přes polovinu EV. Přiclonění trochu pomůže. V RAWu bez korekce jsou hodnoty bohužel mnohem vyšší. Při otevřené cloně se začíná na 2,2 EV, což je opravdu hodně a pouze v druhé polovině zoomu se začne pohybovat kolem 1 EV.

Chromatická aberace

Nyní se budeme věnovat chromatické aberaci, tedy barevným změnám u kontrastních hran v postranních částech obrazu.

Canon EF 24-105mm 1:3.5-5.6 IS STM

24mm ohnisko, clona F3,5 (JPEG)

Canon EF 24-105mm 1:3.5-5.6 IS STM

24mm ohnisko, clona F3,5 (RAW)

Canon EF 24-105mm 1:3.5-5.6 IS STM

24mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)

Canon EF 24-105mm 1:3.5-5.6 IS STM

24mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)

Canon EF 24-105mm 1:3.5-5.6 IS STM

24mm ohnisko, clona F11 (JPEG)

Canon EF 24-105mm 1:3.5-5.6 IS STM

24mm ohnisko, clona F11 (RAW)

V RAWu je na všech clonách patrná mírná chromatická aberace. V JPEGu ji ale zrcadlovka Canon EOS 6D Mark II velmi účinně odstraňuje.

Canon EF 24-105mm 1:3.5-5.6 IS STM

35mm ohnisko, clona F4 (JPEG)

Canon EF 24-105mm 1:3.5-5.6 IS STM

35mm ohnisko, clona F4 (RAW)

Canon EF 24-105mm 1:3.5-5.6 IS STM

35mm ohnisko, clona F8 (JPEG)

Canon EF 24-105mm 1:3.5-5.6 IS STM

35mm ohnisko, clona F8 (RAW)

Canon EF 24-105mm 1:3.5-5.6 IS STM

35mm ohnisko, clona F16 (JPEG)

Canon EF 24-105mm 1:3.5-5.6 IS STM

35mm ohnisko, clona F16 (RAW)

U 35mm ohniskové vzdálenosti objektiv vykazuje spíše duchy (jasové změny více než ty barevné). S přicloněním se to zlepšuje a RAW tyto vady částečně koriguje.

Canon EF 24-105mm 1:3.5-5.6 IS STM

50mm ohnisko, clona F5 (JPEG)

Canon EF 24-105mm 1:3.5-5.6 IS STM

50mm ohnisko, clona F5 (RAW)

Canon EF 24-105mm 1:3.5-5.6 IS STM

50mm ohnisko, clona F11 (JPEG)

Canon EF 24-105mm 1:3.5-5.6 IS STM

50mm ohnisko, clona F11 (RAW)

Canon EF 24-105mm 1:3.5-5.6 IS STM

50mm ohnisko, clona F22 (JPEG)

Canon EF 24-105mm 1:3.5-5.6 IS STM

50mm ohnisko, clona F22 (RAW)

U 50mm ohniskové vzdálenosti se situace o něco zlepšuje. Rozmazání je nižší, barevné kontury jsou jen lehce namodralé.

Canon EF 24-105mm 1:3.5-5.6 IS STM

70mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)

Canon EF 24-105mm 1:3.5-5.6 IS STM

70mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)

Canon EF 24-105mm 1:3.5-5.6 IS STM

70mm ohnisko, clona F11 (JPEG)

Canon EF 24-105mm 1:3.5-5.6 IS STM

70mm ohnisko, clona F11 (RAW)

Canon EF 24-105mm 1:3.5-5.6 IS STM

70mm ohnisko, clona F22 (JPEG)

Canon EF 24-105mm 1:3.5-5.6 IS STM

70mm ohnisko, clona F22 (RAW)

Dostáváme se k 70mm ohniskové vzdálenosti a zde se vyskytují jak duchové, tak i barevné změny. Zejména u nižších clon je obraz v rozích hodně rozmazaný.

Canon EF 24-105mm 1:3.5-5.6 IS STM

105mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)

Canon EF 24-105mm 1:3.5-5.6 IS STM

105mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)

Canon EF 24-105mm 1:3.5-5.6 IS STM

105mm ohnisko, clona F11 (JPEG)

Canon EF 24-105mm 1:3.5-5.6 IS STM

105mm ohnisko, clona F11 (RAW)

Canon EF 24-105mm 1:3.5-5.6 IS STM

105mm ohnisko, clona F22 (JPEG)

Canon EF 24-105mm 1:3.5-5.6 IS STM

105mm ohnisko, clona F22 (RAW)

Na maximálním zoomu situace není příliš dobrá. I zde je vidět jak neostrost, tak barevné změny, které jsou o něco výraznější. JPEG je opět potlačuje, vylepšuje i ostrost.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama